AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Jeg lurer på hvilken utdanning man må/bør ta for å jobbe som rådgiver innen personlige/sosiale problemer? Psykologi eller pedagogikk? Og hvilket nivå? På forhånd takk for svar Anonymous poster hash: d1b32...298
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #2 Skrevet 9. juni 2013 Hva slags rådgiver? Sosionom eller lærerutdanning. Anonymous poster hash: 591ea...aaf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #3 Skrevet 9. juni 2013 Både psykologi og pedagogikk er relevante veier, det kommer dog an på hvilke fagemner du tar. Som AB over meg nevner er også sosionom relevant. Lærerutdanning vil kunne kvalifisere deg for rådgiverstilling i skolen, da dette er en lærerstilling uten ytterligere krav til utdanning (desverre!) Jeg ville valgt masternivå, og skrevet en relevant masteroppgave rettet inn mot rådgivning. Har selv master i ped. og jobber som veileder innenfor psykiatrien. Anonymous poster hash: 119a3...2ee
Catnip Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 På NTNU har de et bachelorstudium som heter "Rådgivning og voksnes læring". http://www.ntnu.no/studier/brvl Jeg vet absolutt ingenting om studiet da det er ganske nyoppstartet, men vet man kan ta en master i rådgiving etter bacheloren. Det er kanskje verdt å sjekke ut?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Er en mastergrad på UIO som heter "pedagogisk psykologisk rådgivning". Høres ut som noe for deg Anonymous poster hash: 1dc89...262
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #7 Skrevet 10. juni 2013 Takk for alle tips. TS Anonymous poster hash: d1b32...298
Gjest 10ne Skrevet 10. juni 2013 #8 Skrevet 10. juni 2013 Både psykologi og pedagogikk er relevante veier, det kommer dog an på hvilke fagemner du tar. Som AB over meg nevner er også sosionom relevant. Lærerutdanning vil kunne kvalifisere deg for rådgiverstilling i skolen, da dette er en lærerstilling uten ytterligere krav til utdanning (desverre!) Jeg ville valgt masternivå, og skrevet en relevant masteroppgave rettet inn mot rådgivning. Har selv master i ped. og jobber som veileder innenfor psykiatrien.Anonymous poster hash: 119a3...2ee Hvilket retning i ped? Eller hva valgte du som fordypning ?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #9 Skrevet 11. juni 2013 Både psykologi og pedagogikk er relevante veier, det kommer dog an på hvilke fagemner du tar. Som AB over meg nevner er også sosionom relevant. Lærerutdanning vil kunne kvalifisere deg for rådgiverstilling i skolen, da dette er en lærerstilling uten ytterligere krav til utdanning (desverre!) Jeg ville valgt masternivå, og skrevet en relevant masteroppgave rettet inn mot rådgivning. Har selv master i ped. og jobber som veileder innenfor psykiatrien. Anonymous poster hash: 119a3...2ee Dette var kanskje tilfelle tidligere. Nå stiller mange kommuner krav til videreutdanning i karriereveiledning dersom man søker denne jobben. I vår kommune ble det også stilt krav til at de som hadde stillingene tok denne videreutdanningen. Det samme skjedde i fylkeskommunen (vgo). På videregående kan det være delt rådgivningstjeneste. Det er da snakk om enten karriereveiledning eller sos.ped. Som oftest er dette % stillinger, og skolen som tilsetter deg ønsker også at du kan undervise i fag som er relevante for skoleslaget. Hilsen karriereveileder. Anonymous poster hash: b78ec...108
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #10 Skrevet 11. juni 2013 Meg fra #9. Karriereveiledning kan du bl.a. ta på HIL og HIT. Anonymous poster hash: b78ec...108
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #11 Skrevet 11. juni 2013 Dette var kanskje tilfelle tidligere. Nå stiller mange kommuner krav til videreutdanning i karriereveiledning dersom man søker denne jobben. I vår kommune ble det også stilt krav til at de som hadde stillingene tok denne videreutdanningen. Det samme skjedde i fylkeskommunen (vgo). På videregående kan det være delt rådgivningstjeneste. Det er da snakk om enten karriereveiledning eller sos.ped. Som oftest er dette % stillinger, og skolen som tilsetter deg ønsker også at du kan undervise i fag som er relevante for skoleslaget. Hilsen karriereveileder. Anonymous poster hash: b78ec...108 Det er riktig, fra lokalt hold kan kommunen/skoleeier kreve relevant utdanning. Men fra nasjonalt hold er det forsatt ikke noe krav. Anonymous poster hash: 119a3...2ee
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #12 Skrevet 11. juni 2013 Hvilket retning i ped? Eller hva valgte du som fordypning ? Ingen spesiell retning (dvs. det er bare en retning på det studiestedet, og ikke som i Oslo eller på NTNU der en kan velge), skrev relevant masteroppgave (60 stp.) Anonymous poster hash: 119a3...2ee
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #13 Skrevet 11. juni 2013 Jeg vil noe liknende som deg Ts, holder på med bachelor i pedagogikk, og videre skal jeg ta master i pedagogikk retning pedagogisk psykologisk tjeneste. Slik jeg har forstått det har du da mange muligheter Kan jeg spørre hva dere som jobber innenfor området (med master) tjener? Anonymous poster hash: ec2ce...2c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå