Gå til innhold

valsemusikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen av dere som har noen forslag på musikk som kan brukes til brudevalsen? Vi skal ha engelsk vals. Det kan gjerne være noe litt orginalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på her - sliter med å finne musikk selv. Er det noen som vet om man kan bruke "Waltz" fra svanesjøen av Peter Tchaikovsky? Den er jo ganske fin, men går veldig "opp" og "ned" m. rolige momenter og litt raskt refreng hvis man kan kalle det det.

Skrevet

Lionel richie har flere sanger som går i riktig tempo til engelsk vals, f eks three times a lady. Henry Mancini har komponert mye filmmusikk, det er mange stykker her som er nydelige og som man kan danse vals til. John Denvers Annies song, Celine Dion my heart will go on, moon river (fra Breakfast at Tiffanys), Nat King Cole har flere som kan brukes: around the world, smile.

Jeg vil egentlig bare råde deg til å gå gjennom favorittmusikken din og se om du ikke her finner noe som er i riktig tempo.

Noen tips finner du her:

http://www.ballroomdancers.com/Music/searc...ce=Waltz&Style= 12

Skrevet

orkel: man kan vel ikke danse vals til disse populær låtene? Celine Dion? Nei det har jeg aldri hørt om.

Skrevet

Jeg har tidligere sett en diskusjon her om valsemusikk, og ble da anbefalt Andre Rieu "Valse no 2". Denne lastet jeg ned og den er absolutt nydelig!

Ellers er Etta James og "At last" et veldig populært valg i USA, denne har en tekst som passer veldig bra til anledningen, men den er ikke spesielt valsete. Dog er det vel flere og flere som velger litt anneledes vri på brudevalsen (som "brudeklinedans" som et søskenebarn av meg brukte icon_smile.gif )

Jeg tror kanskje jeg bruker "At last" som sang nr 2 etter valsen - dersom det er noen som vil danse da! Er det egentlig vanlig i Norge med å fortsette med brud+far dans slik som i utlandet? De kongelige gjør det jo, men hva med oss andre?

Gjest Sunflower
Skrevet

Vi skal også danse engelsk vals, og har bestemt oss for Nat King Cole's Around the World.(Kronprinsen danset også til denne, men da med strykere, ikke tekst)

Teksten er nydelig, og tempoet passer veldig bra til engelsk vals...Det vil si, hvis vi nå får tak i sangen. Brukte hele 3,5 timer i går i Oslo's plateforretninger uten hell, så å si alle andre sanger av Nat King Cole fant jeg, men ikke denne... Albumet med sangen heter 20 golden greats, og ble utgitt i 1989 her i Norge, dvs. er noen år forsinket...Plateforretningene visste heller ikke om den lenger fantes hos plateselskapet heller...Men, er du interessert i sangen, er den i alle fall å få kjøpt med strykere på en CD kalt Mantovani, se spor 19 der, de selger den bl. a på Paleet.

Lykke til!

Skrevet

Hva me Kizz Waltz med Andre Rieu??

Synes den er fin.12

Skrevet

Vil bare påpeke: vals er en dans som går i 3/4 takt. Tempo, som blir nevnt ovenfor, er ikke det avgjørende, men TAKTA!!!

Mye populærmusikk egner seg derfor DÅRLIG!!!

1-2-3, 1-2-3, 1-2-3...... enig.gif

"My heart will go on" er derfor absolutt ikke en vals. Selvfølgelig kan man danse til den, men ikke kall det vals....12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...