AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Jeg hører stadig folk gleder seg til lange, lyse sommerkvelder. De begynner å juble allerede når "sola snur" i desember. Jeg er helt motsatt. Har hatt store søvnproblemer i mange uker nå, siden det aldri blir ordentlig mørkt. Skjønner ikke at folk holder ut nord for polarsirkelen. Selv bor jeg i hovedstaden, og synes det blir mer enn lyst nok der. Det er rett og slett noe naturstridig med at det skal være lyst kl 23 på kvelden. Folk ser på meg som helt skrullete når jeg teller ned til st. hans og at det skal gå mot mørkere tider. Selv om det jo går langt ut i august igjen før det begynner å hjelpe. Litt inspirert av sliter i varmen-tråden, er jeg rar? Eller finnes det flere som gleder seg til mørke, koselige høstkvelder med fyr i peisen? Anonymous poster hash: afa7c...a99 3
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juni 2013 #2 Skrevet 9. juni 2013 Jeg synes du er litt rar. Ja jeg synes også det er vanskelig å sove i lyset - av den grunn har jeg blendingsrullegardin. Det hjelper helt utrolig.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #3 Skrevet 9. juni 2013 Jeg gleder meg til høstmørket Foretrekker høsten og våren, takler både vinter og sommer dårlig. Jeg har gått til innkjøp av helt mørke ugjennomsiktige gardiner til soverommet. Det hjelper meg veldig. Anonymous poster hash: 2e4eb...297 4
Gjest Galactica Skrevet 9. juni 2013 #4 Skrevet 9. juni 2013 En ting som er rart er at enkelte i Nord-Norge sliter med nattesøvnen i mørketiden, og sover som barn når midnattssolen dukker opp.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #5 Skrevet 9. juni 2013 Jeg har også blendingsgardiner, problemet er bare at det ofte blir for varmt til å ha dem helt nede. Aircondition har jeg ikke råd til, og bordviften gjør ikke så mye annet enn å sirkulere varmluften (og støvet) i rommet. Anonymous poster hash: afa7c...a99
typewriter Skrevet 9. juni 2013 #6 Skrevet 9. juni 2013 Eneste en trenger er vel gode persienner, hehe
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #7 Skrevet 9. juni 2013 Jeg teller ned dager til sommersolverv, gleder meg til det blir mørkere på kvelden. Sliter også med søvnen. Anonymous poster hash: 9b95a...74d 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #8 Skrevet 9. juni 2013 Sovemaske er tingen! Anonymous poster hash: 2ee78...cf2 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juni 2013 #9 Skrevet 9. juni 2013 Jeg elsker lyse lange kvelder og hater mørketiden. Jeg MÅ ha sollys og har ingen problemer med å sove selv om det er lyst. På vinteren sover jeg alt for mye, siden mørke for meg bare innbyr til komatøse tilstander. Mens på sommeren trenger jeg mindre søvn (tar igjen på regnværsdager) og bruker all tid på å myse mot sola. Men jeg har veldig lavt D-vitaminnivå i kroppen og må ta tilskudd hele året rundt. 2
fruBeist Skrevet 9. juni 2013 #10 Skrevet 9. juni 2013 Jeg stemmer for vår og høst hele året, både med tanke på lys og temperatur. Greit at det er mørkt på kvelden, men morgenen vil jeg helst ha lys.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 9. juni 2013 #11 Skrevet 9. juni 2013 Enig med deg jeg, TS:) Høsten er min favorittårstid selv om våren er fin den også. Men klarer me uten de lange, lyse dagene ja.
Sugerøret Skrevet 9. juni 2013 #12 Skrevet 9. juni 2013 Rullgardin + lystette gardiner!!! Jeg liker både lyse sommernetter og svarte mørke høstnetter.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #13 Skrevet 9. juni 2013 Jeg glemmer faktisk å legge meg nå som det er så lyst. Fikk helt sjokk da jeg så på klokka nå: Halv tolv! Anonymous poster hash: afa7c...a99 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #14 Skrevet 9. juni 2013 Jeg skjønner heller ikke denne fascinasjonen med lyse netter. Om natten skal det være mørkt og koselig! Anonymous poster hash: fb39a...188 1
skreppamedleppa Skrevet 9. juni 2013 #15 Skrevet 9. juni 2013 Jeg synes også du er litt rar, men så synes jeg også de som går med singlet og shorts i januar fordi det er såååå varmt er rare kanskje det til syvende og sist er meg som er litt rar fordi jeg elsker både lys og varme. Alle årstider har sin sjarm også høsten men at den er så sjarmfull at jeg teller ned til mørket, regnet og alt som følger med er den ikke. Endelig er de lyse kveldene her for min del, de jeg har drømt om siden i vinter, gå turer uten hodelykt, være utenfor døren og være med på ting uten at jeg føler meg som en flaggermus som bare lever om natten i mørket, (og natten begynner jo kl 16 i den verste tiden). Ha laaange stunder på altanen med venner og nære og i ferietiden spiller det ofte ikke noe rolle at solnedgang og soloppgang nesten glir over i hverandre, klokken og tiden er lagt bort. Vi skal ikkje sova bort sumarnatta, ho er for ljos til det. At mange sliter med å få sove om sommeren, slik mange sliter med å våkne om vinteren styres jo av melotin nivået vårt. Melotin elsker mørke og er ikke overbegeistret for lys, så lange norske sommernetter gjør oss våkne og opplagte og mørke korte vinterdøgn gjør oss som slappe og søvnige zombier. Lystette gardiner, sovemaske, en god natt te, så er det også noe som heter Tart Cherry som fås på superkost som inneholder en god dose melatonin og er kjent for å være en drikk som er søvndyssende kanskje vært å sjekke ut
Gjest Teora Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg er vel egentlig en av de som elsker lange, lyse netter - men jeg sliter også med søvnen, og har for dårlig tilpassende rullegardiner på soverommet. Så jeg låner gjerne tråden litt til å fiske etter tips til rullegardiner som man får tilpasset helt ut i kantene av vinduet? Og frem til det er på plass, er det noen som har funnet en god sovemaske? Har bare en ekkel og klam fra apoteket som i tillegg går altfor langt ned på nesen, isj. Vinduet som trenger rullegardin er forresten nesten 2 m bredt, og over 2 meter høyt vil jeg tro, derfor litt mer utfordring enn å gå til ikea, kid eller lignende og kjøpe ferdig. Endret 10. juni 2013 av Teora
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #17 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har 2 store vinduer på mitt soverom, som jeg har på rullegardin i grå farge fra Kid. De går helt til enden av vinduene og passet perfekt. Med en mann som jobber natta og sover på dagen, passet den ypperlig. Soverommet er helt mørkt.Anonymous poster hash: f7f07...3c6
cellar Skrevet 10. juni 2013 #18 Skrevet 10. juni 2013 Både ja og nei. Pleier å bli helt zombie på vinteren, har ikke energi. På grunn av at det er mørkt store deler av dagen. Sånn sett er livet mye lettere nå på sommeren. Men jeg synes det er mye koseligere å gå tur med hunden på kveldstid i mørket, enn å gå i solskinn kl.2130.
Wonders Skrevet 10. juni 2013 #19 Skrevet 10. juni 2013 Det er litt merkelig om du ikke bruker sovemaske eller rullegardiner...
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #20 Skrevet 10. juni 2013 Jeg blir jo ikke trett når det er lyst! Ellers på året blir man jo litt trettere jo mørkere det blir. Skulle flyttet sørover i Europa om jeg kunne. Der blir det mørkt på natten! Anonymous poster hash: 004d1...7d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå