AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Er ferdigpresset sitronjuice fra konsentrat like sunt som fersk juice fra sitron? Synes det blir så sølete å presse sitron selv, pluss at de er så harde. Har en "sitronpresse" her hjemme, men den fungerer veldig dårlig. Derfor lurer jeg på om konsentrat-sitronen er like bra? Anonymous poster hash: fb871...57b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #2 Skrevet 9. juni 2013 Ingenting er, som regel, like bra som det som er ferskt synes nå jeg. Anonymous poster hash: 644fd...191
Niennas Skrevet 9. juni 2013 #3 Skrevet 9. juni 2013 Ingenting er, som regel, like bra som det som er ferskt synes nå jeg. Anonymous poster hash: 644fd...191 Men nå svarer du vel smaksmessig? Nøkkelordet her er jo "sunt". Jeg vet dessverre ikke svaret ditt, TS 1
Tullepia Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Det er like sunt. Konsentrat er rett og slett sitron som har fått fjernet en del vann, så tilsettes dette etterpå. Mer miljøvennlig å frakte, med andre ord. Innholdet blir det samme som fersk sitron, men smaken kan være noe lavere kvalitet. Sunnhetsmessig har det ingenting å si.
Supraspinatus Skrevet 6. juli 2013 #6 Skrevet 6. juli 2013 Vel. De tar jo bort at fiberet og tilsetter konserveringsmiddel. I tillegg er det sikkert pasteurisert, så enkelte vitaminer/antioksidanter blir nok forringet. Velg fersk sitron.
Pingting Skrevet 6. juli 2013 #7 Skrevet 6. juli 2013 Jeg prøvde å sette meg inn i konsentrat vs fersk-problematikken en gang. Problemet er at det finnes lite god forskning på området. Det som finnes viser at det ikke er all verdens forskjell i næringsinnhold, og at det gjerne er andre faktorer enn fersk vs konsentrat som avgjør (som f.eks. lagrinstid, kvalitet på oppbevaring, kvalitet på frukten som benyttes osv.) C-vitamin, for å ta et eksempel, forringes lett ved eksponering for luft, lys og varme. Det betyr at konsentrat i utgangspunktet kan ha noe mindre vitamin pga produsjonsmetoden. Samtidig så oppbevares konsentrat gjerne mørkere og tettere enn ferskpresset juice - som vil tape seg i næringsverdi med lagringstid. Dessuten er C-vitamin et av de mest brukte tilsetningsstoffene og også tillatt i endel typer juice fra konsentrat, da under navnet E300/askorbinsyre. Og på grunn av det kan vitamininnholdet igjen bli høyere enn i fersk juice. Poenget er at det ikke er all verdens med forskjell. Begge deler er sunt. Fersk hel frukt er aller sunnest. Personlig synes jeg juice ofte er en smaksopplevelse på linje med det jeg innbiller meg at sur flodhestballesvette er, men det er jo en annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå