Förälder Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Vi är ett svenskt par som snart flyttar till Norge. Vår dotter är ett år och heter Bente, och vi såg nu på en norsk namnsite att "Bente" hade sin topp på 1950-talet . Hur låter det namnet för en norsk? Gammeldags, eller? Kommer det bli problem på barnehagen tror ni?
Gjest Naria Skrevet 9. juni 2013 #2 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Bente er et helt vanlig navn på norsk. Endret 9. juni 2013 av Naria 12
Aldrisur Skrevet 9. juni 2013 #3 Skrevet 9. juni 2013 Jeg syntes det er et fint og enkelt navn, men nå er jeg litt gammeldags da. Er vel egentlig dansk, tror jeg? 2
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2013 #5 Skrevet 9. juni 2013 Kjenner flere som heter det (voksne dog). Det er ikke kjempepopulært, men ingen kommer til å bli overrasket, be dere stave det eller noe der i gården. Høres ikke veldig gammelt ut heller imho - det er langt ifra Gudrun, Borghild og Aslaug, for å si det slik. Pent navn.
Gjest Carla Skrevet 9. juni 2013 #7 Skrevet 9. juni 2013 Har møtt på en del som heter Bente opp gjennom ja. Ikke noe uvanlig navn. Tror ikke at hun kommer til å bli mobbet for navnet sitt. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #8 Skrevet 9. juni 2013 Ragnhild, Aslaug, Bodil, Runa, Oddbjørg og slike gamle navne er litt på vei inn igjen. Nå heter jo alle linnea, tuva eller emilie. Anonymous poster hash: caf8f...d3c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #9 Skrevet 9. juni 2013 Bente funker det. Helt vanlig norsk navn. Men klarer ikke helt å se for meg ei lita tulle som heter Bente, ettersom alle jeg kjenner som heter det, er over 50 år. Kommer nok uansett ikke til å bli et problem. Man blir vant til det:) Anonymous poster hash: 5dafb...6e0 3
Noteknekk Skrevet 9. juni 2013 #10 Skrevet 9. juni 2013 Blir neppe noe problem. Kjenne flere som heter det, deriblant et søskenbarn i 20-årene. Har ingen problemer med å se for meg ei lita på ett år heller, syns det er et fint navn :-) 1
Raven Emerald Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Synes Bente på en måte er litt "tidløst". Selv om det sikkert er mer populært i perioder, som nesten alle navn, synes jeg det er litt nøytralt. Det skiller seg ikke ut som spesielt gammeldags, eller spesielt moderne. At man treffer på ekstra mange Bente'er i aldersgruppen 50+, har vel sin naturlige forklaring i når det var en høydare. Akkurat som at man om 50 år vil finne en overflod av Nathaniel'er og Chrisander'e, og Linnea'er og Chantel'er. Synes egentlig det virker som at Bente er et av de navnene som i stor grad ligger jevnt på lista, og ikke har de helt store endringene i hvor utstrakt bruken er. 1
Mus-Katt Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg kjenner 2 Bente, ei som er 29 og ei som er 50. For meg er det altså et helt vanlig navn, og som med alle navn så assosierer man jo barnet med navnet etterhvert. Jeg synes ikke det høres spesielt gammelt ut, det er jo ikke så "gammelt" som f.eks Gunnbjørg eller Solveig. Endret 10. juni 2013 av Mus-Katt
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #13 Skrevet 10. juni 2013 Helt vanlig, fint, norsk navn. Hilsen "gamle" Solveig på 34. Anonymous poster hash: f8df1...ebb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #15 Skrevet 10. juni 2013 Det funker bra Selv er jeg 28 og heter jeg Grete, som jeg tror mange ser på som samme type navn, litt tidløst, men hadde sin topp på femtitallet.Anonymous poster hash: 509b6...51f
Pawn Hearts Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 Bente går helt fint. Hadde dere hatt en sønn som het Alfons, derimot ... (på norsk er alfons et annet ord for hallik, og derfor er Alfons Åberg omdøpt til Albert Åberg i de norske oversettelsene). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå