brum Skrevet 11. april 2004 #1 Skrevet 11. april 2004 Jeg er ferdig i juni og skal begynne å søke jobb. Jeg har aldri skrevet en jobbsøknad og ville være veldig dlad for å få tips om hvordan den skal settes opp og hva den skal inneholde.
Catzy Skrevet 11. april 2004 #2 Skrevet 11. april 2004 Det formelle først: Ditt navn, adresse og evt. annen kontaktmulighet (epostadresse, telefon etc) Den du sender søknaden til, med kontaktperson og i det minste fullt navn og postadresse hvis du finner. (I hvertfall en eller annen måte for evt. rekruteringsbyrå å kunne sortere til riktig jobb) Dato Overskrift på søknaden, f-eks. "Søknad om stilling sånn og sånn" Start med hvor du har funnet søknaden, f.eks. "Jeg viser til søknad i Aftenposten den 04.04.2004 ang. stilling ledig som selger." Så kan du skriv noe kort om hvorfor du søker på denne stillingen, f.eks. "Da jeg synes at jeg oppfyller kravene til denne stillingen, ønsker jeg å søke på den." (Språket blir alltid litt formelt og oppstyltet, men det tror jeg at alle er med på.) Så skriver du et lenger avsnitt om hvorfor du søker på stillingen. Det kan være alt mulig, men som regel fordi du har utdannelse innen fagfeltet, synes det høres interessant og utfordrende ut eller andre ting. (Og selv om du etter din 20. jobbsøknad har mest lyst til å skrive "Fordi den ser grei ut og jeg trenger penga", så må du klare å vri noe ut av deg her".) Så kan du skrive litt om deg selv, og hva du kan tilby arbeidsstedet. Gå-på-vilje, godt humør, faglig dyktighet, genuin interesse etc. Så skriver du om hva du har gjort før, både av utdanning og jobberfaring. Hvis du er nyutdannet blir det jo mest om utdanningen din, men ta gjerne litt med om evt. relevante ekstrajobber eller lignende, så de skjønner at du faktisk har jobberfaring. Hvis du har hatt relevante verv eller andre fine ting under utdanningen eller i fritidssysler, så kan du vurdere å ta med det. (F.eks. har du vært speiderleder og søker på jobb med unge mennesker, så er det lurt å ta med at du har erfaring med barn og unge gjennom speidern.) Så kan du slenge på litt skryt om deg selv som person, hva du er flink til og hva du liker å gjøre. Det er det siste som kommer, og vil kunne gi folk noen knagger til å henge sitt inntrykk av deg på. Så avslutter du med f.eks. "Med håp om positiv tilbakemelding, " og så navnet ditt. Du kan godt sette opp en disposisjon på søknaden som du bruker igjen og igjen. Sånne arbeids-forståsegpåere sier at du må skrive en ny søknad til hver jobb. Selvfølgelig bør du det hvis du søker på masse forskjellige jobber, men hvis du søker på samme type stilling, så er det grenser for hvor mye forskjell du trenger. Lag heller en god mal, og jobb mest med de to avsnittene som er hvorfor du søker på jobben og hva du kan tilby arbeidsgiveren. Med mindre du får napp på en av de første 5 søknadene, så kommer du til å bli rimelig lei hele greia ganske fort... Lykke til!!! Catzy
Gjest Lea Skrevet 11. april 2004 #3 Skrevet 11. april 2004 http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=8646 Her finner du eksempler og gode råd. Mitt tips er en kortfattet søknad og en utfyllende CV.
Veslejenta Skrevet 12. april 2004 #4 Skrevet 12. april 2004 Jobbsøknad maks en A4 side. CV maks to A4 sider. Aetat sin side som Lea ga deg link til er veldig god. I tillegg kan du søke på google etc og få opp en del gode sider. Er du under 25 så kan du stikke på et ung-senter i Møllergata i Oslo for å få litt hjelp. Også Aetat er behjelpelig med å se over søknad og CV'n din så vidt jeg vet. Det finnes også kurs en kan ta. http://no.hudson.com/ har blant annet kurs på dagtid som koster 100 kroner. Disse er et par ganger i året.
Dagensdiva Skrevet 13. april 2004 #5 Skrevet 13. april 2004 Har hørt at man ALDRIskal avslutte med ""Med håp om positiv tilbakemelding, " det sier seg jo selv..
Catzy Skrevet 13. april 2004 #6 Skrevet 13. april 2004 Noen ganger kan man vel smøre på? :oops: Catzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå