Gå til innhold

Sol gjennom vinduer?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har skråtak, og får MYE sol rett inn, og sitter stort sett i solsteken uansett hvor jeg sitter. Hvordan virker dette på å bli brent eller brun?

AnonymBruker
Skrevet

UV-strålene slipper ikke gjennom vinduene, so don't get your hopes up

Anonymous poster hash: 24283...957
Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke noe ønske om å bli brun, så det passer meg egentlig bra om det er slik :) men folk med vanlige briller ender da ikke opp med "vaskebjørn" look? Hva er det som er ulikt i glasset?

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre glasset er behandlet for å ikke slippe inn stråler så gjør de det. Mine UV-stråleaktiverte solbriller slår seg på hvis jeg sitter ved vinduet.

Anonymous poster hash: b12b8...d87

AnonymBruker
Skrevet

Det er en myte at man ikke UV-strålene går gjennom vinduet. Hvorfor tror alle på den? Selvsagt kan man bli brun/brent/rynkete av solen gjennom et vindu. Det tar selvsagt lenger tid enn om vinduet ikke hadde vært der, men vinduet i seg selv er da ingen beskyttelse..

Anonymous poster hash: e0fb0...152
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Edit: UVB strålene som gjør deg brun greier ikke å trenge seg igjennom glasset, da den ikke er så sterk. Det er også derfor brunfargen man får etterhvert går bort, for den ligger mer i overflaten. UVA strålene derimot som utvikler rynker og hudkreft greier å trenge seg igjennom. Dermed vil du bli solbrent pågrunn av varmen, men ikke bli brun.

Endret av Santflows
Gjest Nexus
Skrevet (endret)

Har dere ikke sett det bildet av den eldre lastebilsjåføren, som fikk halve ansiktet ødelagt av sola etter mange år om lastebilsjåfør? Fordi lyset hadde kommet inn på den siden han satt og skadet den siden av ansiktet. Det var tydelig at uv-strålene hadde gort mye skade på det bildet...Så de trenger nok i gjennom glass, ja.

http://www.tv2.no/nyheter/trailersjaafoer-fikk-halve-ansiktet-oedelagt-av-sola-3798440.html

Endret av Nexus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...