Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lett å glemme føttene, vi tar ansiktsmasker og hårkurer, Ikke glem føttene dine! De trenger også pleie.

Har samlet sammen noen tips fra forskjellige kilder; Enj0y! Sandal sessongen er her.. 8)

Når føttene verker føler man seg elendig i hele kroppen. De aller fleste fotproblemer er selvforskyldte, og skyldes dårlige sko og lite pleie.

--> Et kjent faktum, personlig tror jeg på "man må lide for skjønnheten", men for en person som er glad i kroppen sin og sin sjel er det viktig å pleie den med. :)

Skovalg er viktig for sunne føtter

Føttene våre går mange tusen mil i løpet av et liv og veldig ofte bruker vi sko med dårlig passform. Mange har klart å ødelegge den normale formen på foten før de blir voksne fordi de har brukt gale sko. Resten av livet tilpasser vi gangen etter disse misdannelsene, som selv om de er ganske ubetydelige, påvirker både føtter og rygg.

Valget av sko er derfor svært viktig. Det bør være nok plass til tærne og foten bør ikke være i en unaturlig stilling. Det bør ikke være for mye plass bakerst, da skoen vil kippe når du går. Flate sko er best, da høye hæler hverken er bra for føttene eller bena. Hvis du likevel foretrekker å gå på høye hæler, bør høyden reduseres til 3 cm. Svært høye hæler tvinger kroppsvekten ned i tærne, som da nærmest blir flattrykte. Også anklene blir belastet, leggmusklene blir anspent og holdningen forandres. Dette kan igjen føre til ryggplager.

Noen gode tips for sunne føtter

Gå barbent så ofte du kan

Unngå å stå stille i lengre tid av gangen, og trange støvler og sokker. Det kan medføre hovne ben og åreknuter.

Friske spaserturer, løping, dansing eller svømming er god trening for ben og føtter.

Beveg slitne føtter i kaldt vann eller gå på duggvått gress. Du kan også ta et fotbad i varmt vann tilsatt en kopp salt. Dypp dem et øyeblikk i kaldt vann før du tørker dem godt. Ta på deg varme ullsokker og legg deg ned med føtteme høyere enn hodet.

Vask føttene hver dag og ta på deg rene sokker og strømper.

For hard hud og liktorner kan du bruke pimpstein etter at føttene er bløtt opp i vann en god stund.

For fotsopp er det viktig å holde føttene rene og tørre. Du kan i tillegg behandle med soppdrepende krem eller pudder mellom tærne. Ta på deg bomullssokker før du legger deg.

Lider du av fotsvette kan du gni inn føttene med medisinsk sprit etter at u har vasket dem. Ha deretter på talkum. Du bør også bruke sokker og sko som er laget av naturmaterialer.

Regelmessige besøk hos en fotpleier vil også holde føttene i form. Dette er en dyd av nødvendighet hvis du lider av frostknuter, ilker eller fotvorter. Frostknuter kommer av dårlig blodsirkulasjon og det hjelper å trimme og holde føttene varme. Ilker kan ligge til enkelte familier, men de blir vanligvis forårsaket av sko som ikke passer.

Mår tu kåm 8)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pedikyr - slik gjør du det:

1. Vask hver fot for seg i varmt såpevann.

2. Gni sålene og hælene forsiktig med pimpstein for å fjerne hard hud.

3. Tørk føttene godt, særlig mellom tærne.

4. Klipp neglene med en negleklipper eller saks. Klipp dem rett over. Ikke klipp ned langs sidene på neglene.

5. Gni vaselin eller neglebåndkrem inn i sidene og nederts på neglen.

6. Med den butte enden av neglepinnen mykes sidene og negleroten opp og huden skyves forsiktig tilbake.

8. Som avslutning legger du på neglelakk. Først legger du en underlakk, og så to lag med lakk. Sett av god tid til tørking for hvert lag.

Kom gjerne med andre tips DU også! :-)

Skrevet

Det er kanskje lurt og opplyse om hvilket nettsted du har sakset dette fra også.

Skrevet

Fikk veldig veldiig lyst til å slenge på manikyr også! Siden jeg er i gang! 8)

1. Fjern alle spor av gammel neglelakk med en oljebasert neglelakkfjerner på en bomullsdott eller serviett. Ikke bløt opp neglene før du filer dem, da det vil gjøre dem myke.

2. Fil hver negl forsiktig med en sandpapirfil fra siden mot midten. Ikke fil frem og tilbake.

3. Gni neglbåndkrem eller vaselin på neglebåndene og smør neglene og hendene inn med fuktighetskrem.

4. Bløt opp neglene i fem minutter i en liten bolle med varm babyolje.

5. Børst under neglene med en myk tannbørste til de er helt rene. Skyll hendene i varmt vann og tørk godt.

6. Skyv neglebåndene ned med fingertuppene.

7. Gjenta det samme med en neglepinne. Klipp aldri neglebåndene.

8. Skyll hendene igjen med varmt vann. Manikyren er nå fullført. Hvis du skal legge på neglelakk, bør du vente i fem minutter. Fjern all overflødig krem eller olje med neglelakkfjerner.

VIPS!!! :P :-) 8)

Skrevet

Ja, her kommer kilden;

Kilde: Be Beautiful, Quatro Publishing plc

Sitter også med noen gamleblader fra ifjor smmmmer og leser tips!!

Skikkkelig artig & se tilbake.

Skrevet

Og her kan du lese om min erfaring fra i fjor... skal ta lærdom i år altså. Fjerne neglelakk og sånn, selvsagt, og ta på nye, klippe negler pent og sånn, men så får det være bra.

Gjest Virvel
Skrevet

Godt at det er noen som har skjønt det. :-) Jeg ser altfor mange ustelte føtter om sommeren... Hva får folk til å putte slikt i sandaler?! :o

Skrevet

Personlig trenger jeg helleri kke å skrubbe, har ganske myk hud,selvom jeg bruker 'farlige'sko ganske ofte. Fotbad tar jeg ofte :wink: DEILIG

Hendene, er jeg veldig glad i. Lange velstelte negler er tingen 8)

Skrevet

Noen sm har tatt fotbad i det siste? 8)

Det har jeg! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...