Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For tre dager siden var jeg på fest med bestevenninnen min og kjæresten. Jeg begynte å grine for noe med kjæresten, og venninnen min måtte trøste meg. På vei hjem ringer hun meg gråtende, og sier at hun har følelser for meg. Hun er tydeligvis bifil, og har hatt følelser for meg lenge...

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Hun er en av mine aller nærmeste, og jeg vil ikke miste henne som venn, selv om hun selv påstår at hun har ødelagt alt og at vi ikke kan være venner lenger... Hun har det visst veldig vanskelig, og jeg vil jo hjelpe henne, men jeg aaaner ikke hva det er hun egentlig føler for meg!

Er det noen som har opplevd noe lignende, eller har noen tips til hvordan jeg kan oppføre meg rundt henne, uten at det skal være ekkelt for henne? :( Jeg vil ikke at hun skal være flau over å ha sagt det til meg, for det setter jeg faktisk stor pris på..

-Jente 17

Anonymous poster hash: fe634...e46
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For tre dager siden var jeg på fest med bestevenninnen min og kjæresten. Jeg begynte å grine for noe med kjæresten, og venninnen min måtte trøste meg. På vei hjem ringer hun meg gråtende, og sier at hun har følelser for meg. Hun er tydeligvis bifil, og har hatt følelser for meg lenge...

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Hun er en av mine aller nærmeste, og jeg vil ikke miste henne som venn, selv om hun selv påstår at hun har ødelagt alt og at vi ikke kan være venner lenger... Hun har det visst veldig vanskelig, og jeg vil jo hjelpe henne, men jeg aaaner ikke hva det er hun egentlig føler for meg!

Er det noen som har opplevd noe lignende, eller har noen tips til hvordan jeg kan oppføre meg rundt henne, uten at det skal være ekkelt for henne? :(Jeg vil ikke at hun skal være flau over å ha sagt det til meg, for det setter jeg faktisk stor pris på..

-Jente 17

Si akkurat det :) At du ikke vil hun skal være flau over hverken å ha følelser for deg, eller å ha sagt det, og at du setter stor pris på at hun fortalte deg det. Fordi du er glad i henne, for det er du tydeligvis.

Du kan også fortelle henne dette: Å få følelser for noen man er glad i er jo det mest normale av alt, når den man er glad i er av et kjønn man tenner på.

Og om følgende stemmer for deg, kan du si det også: At det ikke forandrer det døyt mellom dere, bortsett fra at du nå vet det, og er glad for at hun slipper å bære på det aleine. Nå deler dere dette, selv om du ikke har de samme følelsene for henne. Du har de samme følelsene du alltid har hatt, du er forferdelig glad i henne - og kjenner deg om mulig enda nærmere henne siden hun stolte så mye på deg at hun turte å fortelle deg det. Det er en tillitserklæring av de sjeldne.

Så hun har ikke ødelagt en døyt, tvert imot.

Det er to ting som kan gjøre det vanskelig for henne å forholde seg til deg nå. Den ene er redselen for at du skal dømme henne eller at du skal føle det "ekkelt" på noen måte, og at det skal forandre vennskapet deres. Det kan du gjøre noe med ved å få henne til å forstå det jeg skrev ovenfor.

Den andre tingen må hun takle selv, og det er at det kanskje smerter henne å være "bare venner" med en hun har følelser for, men ikke kan få fullt ut. Det kan i blant gjøre så vondt for noen at de velger å holde seg unna isteden, mens andre takler det fint.

Uansett så vil det hjelpe henne om hun skjønner hvordan du ser på det. Den andre delen får du ikke gjort noe med.

Når det gjleder hvordan du skal oppføre deg, så tenker jeg at det blir som om en gutt du var glad i, fortalte deg det samme. Du vet noe mer nå, og denne viten deler dere nå. Så oppfør deg som vanlig, med den samme omsorgen du alltid har hatt. Du vil se andre ting i blikkene hennes i blant enn hva du har lagt merke til før, gjør som du hadde gjort med en gutt du hadde forstått men ikke vært interessert i: gi et varmt smil tilbake. Ikke avvisende, men varmt, som du ellers ville gjort. Så vet hun at du forstår.

• Liker 15
Gjest Galactica
Skrevet

Flair, det var et veldig bra svar. :rodmer:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Åh, tusen takk for kjempebra svar! :)

Vi pleier jo av og til å overnatte hos hverandre, og da deler vi en stor seg. Er det rart å fortsette å gjøre det? Og vi klemmer og koser en del, ligger i armkroken til hverandre og kysser hverandre på kinnet på tull, og det tror jeg er vennskapelig fra begge sin side, skal jeg bare fortsette å være AKKURAT sånn som jeg har vært mot henne før, eller må jeg være mer påpasselig med sånne ting?

Masse spørsmål her, men jeg har aldri opplevd dette her før...

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier jo av og til å overnatte hos hverandre, og da deler vi en stor seg. Er det rart å fortsette å gjøre det? Og vi klemmer og koser en del, ligger i armkroken til hverandre og kysser hverandre på kinnet på tull, og det tror jeg er vennskapelig fra begge sin side, skal jeg bare fortsette å være AKKURAT sånn som jeg har vært mot henne før, eller må jeg være mer påpasselig med sånne ting?

Det ville jeg ikke fortsatt med om jeg var deg. I hvert fall tonet det en god del ned nå som du vet hun har andre slags følelser enn deg.

Anonymous poster hash: 8c668...388

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg elsker deg, Flair ;-)

• Liker 5
Gjest Galactica
Skrevet

Jeg tror jeg elsker deg, Flair ;-)

:jepp:

• Liker 2
Skrevet

Er det noen som har opplevd noe lignende, eller har noen tips til hvordan jeg kan oppføre meg rundt henne, uten at det skal være ekkelt for henne? :( Jeg vil ikke at hun skal være flau over å ha sagt det til meg, for det setter jeg faktisk stor pris på..

-Jente 17

Du har fått et fantastisk godt svar over her, så skal ikke si så mye selv... Hadde aldri fått ordlagt meg så bra uansett. Jeg har bare én liten ting å tilføye... Og det er det med at du ikke vil at det skal være "ekkelt" for henne. Nesten alle som kommer hit med omvendt problem, altså at de selv er forelsket i en venninne, presenterer det samme... De vil ikke at det skal være "ekkelt" for den som ikke er forelsket tilbake... Hun tenker sannsynligvis det samme andre veien, så da ville jeg sagt det. Du føler ikke at noe av dette er ubehagelig eller ekkelt på den måten, men håper at ikke hun gjør det heller. For det vil du ikke, og du tenker at det ikke er noen grunn til at hun skal føle det slik.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Gi henne også en stor og god klem! Det er helt utrolig hvordan det kurerer såre hjerter. Hvis du deler seng med henne, så betyr det antakelig mye for henne bare det å bli strøket over ryggen eller bli holdt litt rundt før hun sovner, slik at hun ser at du virkelig bryr deg om henne. Som Flair sier, så er det viktigste for henne nå at hun ikke føler at du trekker deg unna. :hug:

Jeg har gitt en liknende kjærlighetserklæring til ei jente en gang, og det endte med at hun dret meg ut og latterliggjorde meg i all offentlighet, for så å bestemt avvise meg i enhver sammenheng etterpå. DET gjorde skikkelig vondt!! Ikke gjør sånt i hvert fall. :dagens-rose:

Og til Flair: Du må være en :engel: eller noe sånt, som kan skrive et så vakkert og godt svar! Jeg blir helt rørt her jeg sitter, og begynner nesten å gråte en liten skvett... :hjertesmil::grine:

Edit: Rettet skrivefeil.

Endret av Akcent
  • Liker 4
Skrevet

Flair virker som ei kjempedame, håper jeg får ei venninne som henne en gang. :rodmer:

• Liker 4
Skrevet (endret)

Så søte dere er! :rodmer:

Og veldig fint poeng av Elanore.

Jeg har tenkt litt over denne før jeg svarer.

Det er to ting dere må tenke over, og det bør dere egentlig gjøre sammen. Noe må du tenke over, og noe må du overlate til henne å tenke over.

For å ta din side av det først: Om du ikke har noen problemer med det, så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være greit for din del. Dette er noe dere har delt og hatt det koselig med lenge.

Når det gjelder hennes side av saken, så tenker jeg at hun har ansvar for hva hun skal velge selv. For hennes del så har hun følt dette for deg lenge, så det er ikke nytt. Det eneste som er nytt, er at du vet.

Det at du vet kan muligens gjøre det enda tøffere for henne. Men jeg, eller du, vet jo ikke hvor sterkt hun har det, og om hun vil kjenne det for tøft å fortsette å dele denne siden av vennskapet. Det vet bare hun. Så derfor syns jeg, så lenge det er greit for deg, at du heller skal høre med henne hva hun vil.

Så jeg syns dere skal snakke sammen om det. Det viktige da er at hun virkelig forstår hvordan du kjenner i dette, slik at hun ikke tar en avgjørelse på noe hun feilaktig antar er ditt ståsted, men at hun tar den ut fra seg selv. Samtidig må du være veldig åpen for hva hun føler. La henne bestemme det selv, og vis forståelse for valget hennes, enten hun vil det samme som deg eller ikke.

Så er det jo ikke noe som behøver å være "endelig" her. Dere kan jo være enige om å se hvordan det går, og så ta ting litt som de kommer. Det viktigste er at dere beholder det åpne og fine forholdet dere alltid har hatt, og det ligger jo der, så dere har det aller beste grunnlaget.

Håper det går bra med dere og at dere finner ut av det sammen! :klemmer:

Edit:

Før du snakker med henne og bestemmer deg, så er det en sak til. Du har tidligere ikke visst dette, og aldri tenkt på berøringene hennes som noe mer enn rent vennskaplige. Men nå så kan det hende du gjør det, og det kan også hende det er enda tøffere for henne å holde det tilbake.

Dette må du også vite at du greier å håndtere, både inni deg selv og overfor henne, om dere skal sove sammen. Slik at du ikke risikerer å ødelegge noe fint.

Vær åpne, som jeg sa, og ta eventuelle situasjoner med humor. Det tror jeg er det beste rådet jeg kan gi deg :)

Endret av Flair
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svarene! Så hjelpsomme dere er :)

Har ikke møtt henne siden jeg fant det ut, og gruer meg egentlig litt til å treffe henne på skolen imorgen... Satser på at det går bra, og at vennskapet vårt ikke blir noe annerledes enn tidligere :)

Skrevet

Tusen takk for alle svarene! Så hjelpsomme dere er :)

Har ikke møtt henne siden jeg fant det ut, og gruer meg egentlig litt til å treffe henne på skolen imorgen... Satser på at det går bra, og at vennskapet vårt ikke blir noe annerledes enn tidligere :)

Møt henne med en klem du.

Du er den samme, hun er den samme, og alt er egentlig som før.

Den eneste forskjellen er at du vet.

Lykke til! :blomst:

• Liker 2
Gjest Galactica
Skrevet

Bare vær deg selv du, og snakk gjerne med henne om dette. Kanskje vennskapet deres blir enda bedre nå når du vet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, skal prøve å oppføre meg vanlig! :) Så får vi se hvordan det går.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...