Gå til innhold

Ned 43! KILO - lavkarbo det rette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter veldig med vekta. Er nå oppe i 103, men vil ned på 60.

Har handla inn mange lavkarbo og LCHF bøker for å lære meg dette skikkelig.

Har noen tips og triks?

Ting jeg må vite om?

Og ikke minst, er dette realistisk?

(Har forresten fått beskjed om at jeg har PCO, og ønsket om barn og ned i vekt har virkelig satt tankene i sving)

Håper noen tar seg tid til å svare! På forhånd takk:)

Anonymous poster hash: d9107...ae3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, klart det er realistisk! Jeg er glad du har valgt lavkarbo, for det er mye lettere å følge siden du alltid kan spise deg mett på god, sunn mat.

Vær forberedt på å føle deg uggen i et par, tre uker etter oppstart. Det er kroppen din som omstiller seg fra mye karbohydrater til lite. Det føles nesten som influensa, men det går alltid over. Ikke gi opp :)

Har du mye å miste så vil du sikker oppleve å kunne gå lenge uten å spise, så ikke bry deg om de som sier at du må spise hver 3.time for å holde "forbrenninga" i gang. Forbrenninga gjør det den skal, den brenner energi fra fettlagrene dine. Spis når du er sulten, stopp når du er mett.

Spis det du har lyst på av ren mat som egg, fisk, fugl, kjøtt, grønnsaker. Bruk fløte og seterrømme i sausene, brukt ekte smør, stek gjerne i kokosolje. Ikke spis frukt i begynnelse, men gjerne litt bær. Liker du søtsmak og sliter med å kutte det ut så er sukrin en god erstatning.

Og til sist; ikke vær redd for fett! Tvert imot, sørg for å få i deg rikelig med fett, litt mindre protein og ikke over 50 g karbohydrater daglig. Smør, kokosolje, fet fisk, avocado, nøtter, olivenolje, fløte, kremoster, naturlig fett på kjøttet, eggeplommer...

Lykke til :)

Endret av Løvetanten
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du har handlet inn bøker, får du nok vite alt du trenger der.

Ja, det er realistisk å gå ned til 60 kg. :)

Hvorvidt lavkarbo er det rette for deg, vil bl.a være et spørsmål om preferanser. For en som eeeelsker brød, poteter og ris, vil det nok være vanskeligere enn en som spiser det mest av vane.

Mange vil nok forøvrig hevde at helsemessig er lavkarbo det rette for alle. Men man må jo finne en måte å trives med det på, om det skal være en varig livsstilendring. Selv trives jeg utmerket på lavkarbo. Har gått på det tidligere, og er tilbake igjen nå. Opplever lite/ingen sug etter godteri, junkfood og annet som jeg vanligvis er mer eller mindre konstant fysen på når jeg spiser "normalt" (eller slanker meg med lavkalori)!

Anonymous poster hash: 72581...3c7
  • Liker 1
Gjest Spirula
Skrevet

Har du PCOS, er lavkarbo vanligvis et godt alternativ, siden insulinresistens ofte følger med PCOS.

Personlig er jeg ikke særlig glad i LCHF, jeg er mer komfortabel med et mindre ekstremt lavkarbokosthold, men det er som sagt min personlige preferanse.

Når det er sagt, ser jeg ingen grunner til at du ikke skal kunne gå ned de kiloene du ønsker med lavkarbo.

Mitt beste råd:

Sørg for at energien du får i deg er mest mulig næringsrik.

Lykke til! :)

Gjest Galactica
Skrevet

Med PCOS vil lavkarbo være et gunstig alternativ, ja. Spis så mye ren mat som mulig, hold deg unna søtstoff og drikk mye vann.

• Liker 1
Gjest Thai clinch
Skrevet

Så mye?? Da hadde jeg kontaktet fastlegen som så burde ha sendt meg til en ernæringsfysiolog. 43 kilo er ikke noe hobbyprosjekt.

• Liker 2
Skrevet

Så mye?? Da hadde jeg kontaktet fastlegen som så burde ha sendt meg til en ernæringsfysiolog. 43 kilo er ikke noe hobbyprosjekt.

Såklart man kan fikse det selv! Oppegående folk klarer å slanke seg uten ernæringsfysiolog.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, klart det er realistisk! Jeg er glad du har valgt lavkarbo, for det er mye lettere å følge siden du alltid kan spise deg mett på god, sunn mat.

Lykke til :)

Jeg er IKKE glad du har begynt på lavkarbo. Og spise seg mett på god, sunn mat ? Syns dere alt det fettet er sunt ? Hør på leger og enæringsfysiologer og lær hva det fettet gjør med innsiden av kroppen deres. Dette skal ha noe med sunnhet å gjøre, ikke å tette igjen blodårer. Vær kritisk på hva du gjør med kroppen din, selv om du er desperat etter å gå ned i vekt. Lev slik i dag du ønsker å gjøre resten av livet, det heter livsstilsendring...slanking er det andre stygge ordet som vi ikke bruker. Du får bedre resultater med vanlig sunn norsk grov mat med frukt, grønnsaker, rent kjøtt og fisk... Snakk med legen din før du gjøre dette :)

Anonymous poster hash: f8683...5f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er IKKE glad du har begynt på lavkarbo. Og spise seg mett på god, sunn mat ? Syns dere alt det fettet er sunt ? Hør på leger og enæringsfysiologer og lær hva det fettet gjør med innsiden av kroppen deres. Dette skal ha noe med sunnhet å gjøre, ikke å tette igjen blodårer. Vær kritisk på hva du gjør med kroppen din, selv om du er desperat etter å gå ned i vekt. Lev slik i dag du ønsker å gjøre resten av livet, det heter livsstilsendring...slanking er det andre stygge ordet som vi ikke bruker. Du får bedre resultater med vanlig sunn norsk grov mat med frukt, grønnsaker, rent kjøtt og fisk... Snakk med legen din før du gjøre dette :)

Størsteparten av fettet kommer fra naturlige gode fettkilder som nøtter, avokado, fisk o.l

Anonymous poster hash: edd85...371

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær hva forskere stadig finner ut mer og mer om, ja. Og lær om hva menneskekroppen har spist i årtusener. ;) Du har kanskje ikke lest så forskningsrapporter siden 50-tallet?

Vær kritisk til all informasjon, også den etablerte og tradisjonelle. At noen går i hvit frakk og har et diplom på veggen, betyr ikke at de sitter på kilden til den universelle sannhet.

Hadde fett gitt mennesker tette blodårer, hadde vi som art dødd ut leeenge før vi rakk å utvikle brødprodukter og melke kuer (som i et evolusjonistisk perspektiv er temmelig nylig).

Anonymous poster hash: 72581...3c7

• Liker 6
Skrevet

Jeg er IKKE glad du har begynt på lavkarbo. Og spise seg mett på god, sunn mat ? Syns dere alt det fettet er sunt ? Hør på leger og enæringsfysiologer og lær hva det fettet gjør med innsiden av kroppen deres.

Der var du ja! Du mangler fremdeles kunnskaper om lavkarbo og fett.

Jeg vet ikke helt hvorfor og hvordan du klarer å unngå å få med deg at helseinformasjonen er i endring.

Rådene dine er utdaterte og alle studier viser at lavkalori med lite fett jevnt over gir dårligst resultat både på vekttap og ikke minst på det å beholde vekttapet etter endt kur.

Lavkarbo er ikke en kur men en livsstil. Fett er den beste energikilden for kroppen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok tatt en tur til fastlegen(ernæringsekspert høres litt overkill ut) og høre hva hun/han sier. Man bør alltid snakke med fastlegen først når man planlegger så store vekttap. Ville også gått til kontroll regelmessig, og sjekke alt du allerede måtte ha problemer med, samt ting du er utsatt for pga. vekt eller

pco, samt ting du kan få problemer med som følge av dietten du har valgt(høytkolesterol f.eks.).

Hva med å opprette en blogg forresten? Matdagbok? Treningsdagbok? Fin motivasjon det!

Ellers sier jeg egentlig bare masse lykke til!:)

Anonymous poster hash: 8f086...a45
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men lavkarbo er det sannsynlig at du kan lykkes. Les deg opp på forhånd så du ikke går i mange nybegynnerfeller. Jeg ble også kvitt pcos da jeg la om til lavkarbo.

Anonymous poster hash: e9781...6c1
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...