Gå til innhold

Han har brukt opp mine 180 000 kr!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en konto med 180 000 kr på. Disse pengene skulle ikke røres, noe jeg ga klar beskjed til samboeren min om. Sist jeg sjekket kontoen var for 3 mnd siden.

Idag så jeg at det bare var 54 000 på denne kontoen min ... jeg trodde jeg skulle svime av og spurte hva som hadde skjedd??

Jo, han hadde betalt husleie og regninger og sånt de siste 3 mnd...

Jeg sa at han kunne jo ikke gjøre sånn med mine penger og uten å spørre meg først??

Jo, han måtte jo betale husleie og regninger. Og dessuten så hadde han betalt ned på sine egne lån og regninger og uforutsette utgifter, så han hadde ikke råd til å dele på husleien vår eller på våre felles regninger...

Da ble jeg veldig fortvila og sa at han kunne ikke gjøre dette???

Da ble han sur og stille...

Jeg er helt matt ... hva skal jeg gjøre? Det virker ikke som om han forstår hva han har gjort!

Anonymous poster hash: 2df6e...996
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager hadde han tilgang til denne kontoen? (Ikke meningen å strø salt i såret).

Det er jo bare helt sjukt å ta de pengene, og at han ikke ser det selv får mine alarmklokker til å ringe HØYT.

Anonymous poster hash: 5bc53...1f7
  • Liker 30
Skrevet

For det første må du få gjort slik at han ikke har tilgang på kontoen din. Så er det bare å sette dere ned sammen og kjøre et regnskap over hva han har betalt, for å se hva som rett og slett er formildende omstendigheter - om det finnes. At han har betalt ned sitt eget uten å si fra til deg, er sidestilt med tyveri. Du har ikke gitt ham tillatelse til dette, men det er det du sier er gjort. Få dette konkretisert sammen med ham slik at det ikke finnes noen tvil om dette.

I fremtiden, om dere skal dele denne, så vil det være viktig at dere sammen har fått en innsikt i hvordan økonomien rett og slett fungerer. Du savner 120.000, og det er en ganske stor sum. Om ikke det settes en slags stopper for, i mangel av bedre ord, så vil dette garantert gjenta seg.

• Liker 13
Skrevet

Har en konto med 180 000 kr på. Disse pengene skulle ikke røres, noe jeg ga klar beskjed til samboeren min om. Sist jeg sjekket kontoen var for 3 mnd siden.

Idag så jeg at det bare var 54 000 på denne kontoen min ... jeg trodde jeg skulle svime av og spurte hva som hadde skjedd??

Jo, han hadde betalt husleie og regninger og sånt de siste 3 mnd...

Jeg sa at han kunne jo ikke gjøre sånn med mine penger og uten å spørre meg først??

Jo, han måtte jo betale husleie og regninger. Og dessuten så hadde han betalt ned på sine egne lån og regninger og uforutsette utgifter, så han hadde ikke råd til å dele på husleien vår eller på våre felles regninger...

Da ble jeg veldig fortvila og sa at han kunne ikke gjøre dette???

Da ble han sur og stille...

Jeg er helt matt ... hva skal jeg gjøre? Det virker ikke som om han forstår hva han har gjort!

Anonymous poster hash: 2df6e...996

Hvorfor har han tilgang til denne kontoen om det er dine penger og de ikke skal røres? Sorry, men jeg føler det mangler informasjon her som kanskje er litt viktig for at vi skal få et helhetlig bilde av det som har skjedd.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg sa idag at han ikke fikk lov til å gå inn på kontoene mine og røre noe som helst! Han har vært spak i hele kveld. Prater om andre ting og går forsiktig frem. Det er tydelig at han vet hva han har gjort, og at han har dårlig samvittighet.

Nå er det slik at vi har besøk her, så vi får ikke pratet skikkelig sammen før imorgen kveld når besøket drar...

Anonymous poster hash: 3979e...9b3
Skrevet

Ja, jeg sa idag at han ikke fikk lov til å gå inn på kontoene mine og røre noe som helst! Han har vært spak i hele kveld. Prater om andre ting og går forsiktig frem. Det er tydelig at han vet hva han har gjort, og at han har dårlig samvittighet.

Nå er det slik at vi har besøk her, så vi får ikke pratet skikkelig sammen før imorgen kveld når besøket drar...

Men hvorfor har han tilgang til kontoene dine om han ikke får lov til å røre noe? Jeg skjønner at mange samboere har felles økonomi. Men det er jo bare dumt å gi noen tilgang til en konto de ikke får lov til å røre i utgangspunktet? Ikke for å legge noe nskyld på deg her. Jeg bare synes det er veldig rart.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har han tilgang til denne kontoen om det er dine penger og de ikke skal røres? Sorry, men jeg føler det mangler informasjon her som kanskje er litt viktig for at vi skal få et helhetlig bilde av det som har skjedd.

Det er han som betaler regninger og ordner opp siden jeg jobber mest av oss to, derfor har han tilgang til mine kontoer.

Men nå får han ikke lov til det mer...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor har han tilgang til kontoene dine om han ikke får lov til å røre noe? Jeg skjønner at mange samboere har felles økonomi. Men det er jo bare dumt å gi noen tilgang til en konto de ikke får lov til å røre i utgangspunktet? Ikke for å legge noe nskyld på deg her. Jeg bare synes det er veldig rart.

Det er fordi jeg har bare en bank, så når han går inn på nettbanken min får han automatisk tilgang til allle kontoene mine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er han som betaler regninger og ordner opp siden jeg jobber mest av oss to, derfor har han tilgang til mine kontoer.

Men nå får han ikke lov til det mer...

Men lengre opp skriver du at du hadde gitt ham full beskjed om å ikke gå inn på dine kontoer. Allikevel så er det han som betaler regninger og slike ting fra dine kontoer? Eller mener du at han hadde lov til å gå inn på dine kontoer for å betale regninger, men at du hadde gitt beskjed om at 180 000kr ikke skulle røres?

Fører han sine penger inn på dine kontoer også da, når han betaler regninger?

Anonymous poster hash: c7b0a...9f4

Skrevet

Det er fordi jeg har bare en bank, så når han går inn på nettbanken min får han automatisk tilgang til allle kontoene mine.

Ok. Så du har en regningskonto og en konto som de 180 000kr stod på. Og den var den kontoen som han ikke fikk røre? For da er jeg med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men lengre opp skriver du at du hadde gitt ham full beskjed om å ikke gå inn på dine kontoer. Allikevel så er det han som betaler regninger og slike ting fra dine kontoer? Eller mener du at han hadde lov til å gå inn på dine kontoer for å betale regninger, men at du hadde gitt beskjed om at 180 000kr ikke skulle røres?

Fører han sine penger inn på dine kontoer også da, når han betaler regninger?

Anonymous poster hash: c7b0a...9f4

Nei, jeg ga han beskjed om å ikke røre de 180 000 kr på sparekontoen min. Har to kontoer til, og de kan han røre når husleie og regninger må betales.

Skrevet

Skjønner godt at du er forbanna. Om han ikke hadde råd, så burde han ha sagt ifra så dere sammen kunne ha løst det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må legge meg så jeg får 5 timer på øyet ... TS.

• Liker 2
Skrevet

Samboeren din har stjelt fra deg, rett og slett.

Kan du noensinne stole på han igjen?

• Liker 17
Gjest Skogkar
Skrevet (endret)

Du jobber, så du har ikke tid til å betale regninger? Jøss. I mitt liv så bruker jeg cirka 5 minutter i måneden på reninger. De fleste er avtalegiro, noen få er e-faktura og de vet jeg kommer en viss dato. Da logger jeg meg inn og betaler. Hvorfor i all verden skulle man egentlig dele på noe så privat som ens egen bankkonti? I hvert fall med en person som du åpenbart kjenner relativt dårlig.

Selv jeg, som har hatt en stabil og trygg samboer i 8 år ser ingen grunn til å dele bankkonto-passord med min samboer. Om hun skulle mangle penger til noe viktig så kan jeg da vel overføre det til hennes konto? Har ikke fyren din bankkonto selv?

Endret av Skogkar
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har samme bank kan man dele tilgang til enkelte kontoer, da kan den andre se de og betale regninger fra sin egen bank. Høres ut som dere burde gjøre det, men her har han begått et overtramp så det begynner og nærme seg brudd av forholdet spør du meg. Han må hatt store økonomiske problemer og hvorfor har han ikke sagt noe. Jeg hadde ikke tilgitt dette og hadde hvertfall resolutt satt meg ned og laget en nedbetalingsplan. Hvis han har egen gjeld så har han kanskje litt større problemer...

Anonymous poster hash: 3d822...006

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke stolt på han igjen, hadde krevd tilbake de pengene som han har brukt på seg selv, og hans andel av husleie og ol. Lag en nedbetalingsavtale sammen hvor han har et fast trekk til deg i mnd. Han får jobbe og tjene så han klarer det. Og sørg for å betal dine regninger selv fremover, har du tid til å sitte her inne i forumet så har du tid til å betale regningene dine selv. Går han med på det så hadde jeg sikkert gitt han EN sjanse til i forholdet. Går han ikke med på dette så anmeld han for tyveri.

Anonymous poster hash: 7cbc3...803
  • Liker 10
Skrevet

Tenker at det viktigste er at du får skrevet ned et gjeldsbrev, og kanskje til og med fått det tinglyst slik at du har rettsvern ovenfor andre kreditorer. På den måten har du også et legitimt krav på han hvis det skulle bli slutt mellom dere. Så er jeg enig med et par ovenfor meg her, nemlig at dere setter opp en skriftlig nedbetalingsplan for hele beløpet, og gjerne med de rentekronene du taper på å ikke ha pengene stående på sparekonto.

Tenker at hvis dere to skal kunne gå videre, så må denne saken bli mest mulig ryddig og oversiktlig. Dette er jo faktisk rent tyveri, og slikt gjør vel ikke underverk for tilliten i et forhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må absolutt forsøke å lage en nedbetalingsplan for hvordan han skal betale alle pengene tilbake til deg. For dette er tyveri og ingenting annet - og han bør absolutt betale det tilbake. Da er det viktig med en skriftlig kontrakt i tilfelle det blir slutt mellom dere. Det høres kanskje kynisk ut, og man tenker lett at man ikke trenger det, men JO, man gjør det! Jeg er jurist, så jeg vet hvordan slike ting kan ende..

Anonymous poster hash: 00282...bbf
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Trådstarter: du må slutte å unnskylde din manglende forståelse av hvordan banker, kontoer og nettbanker fungerer med at du har dårlig tid

Disse pengene bør du anse som tapt, for du har ingen juridisk mulighet til å få dem tilbake når du har gitt han ditt nettbank passord og kodenøkkel. Dette er et brudd på kontrakten din med banken, og er utrolig hodeløst.

Du kan gå inn i nettbanken og gi han tilgang til konto x men ikke y. Det forutsetter da at han får egen kodenøkkel og logger på selv med eget passord.

Hva skal du gjøre nå? Du skal gjøre det helt klart for din kjære at disse pengene - med renter - skal betales tilbake. Hvis han ikke kan skaffe dette med en gang som en engangssum så må han gå med på en nedbetalingsplan med forholdsvis rask nedbetaling.

Og så får han forklare deg på en ordentlig måte hva slags grunn han hadde for å bruke din sparekonto til å betale sine regninger og sin andel av felleskostnadene deres. Har han skjulte pengeproblemer som du ikke vet om? Spilleproblemer?

Og så lurer jeg alvorlig på hva du mente med setningen at du jobber og derfor ikke har tid til å betale regninger, jobber ikke han? Jeg jobber full tid selv, jeg har da tid til å betale regninger og gå i nettbank likevel. Synes du nettbank er litt skummelt og utenfor ditt forståelsesfelt? Er du klar over at dette er en kjempefelle som kan føre deg rett på dunken? Man overlater ikke til andre å betale regninger uten at man selv har en viss kontroll med hva som foregår. Det at du selv ikke har vært i nettbanken på 3 måneder forteller mye om sin holdning til dette. Det er dette jeg mener er farlig, er du ikke enig? Du ser jo selv at dette allerede har blitt veldig dyrt for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...