Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

jeg er gravid (siste trimester) og er fryktelig allergisk om dagen (pollen). Kan jeg ta en av mannen min sine tabletter, citirizin ? (han får de på resept)

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 889bd...f0e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan også nevne at cetirizin (som er det samme som Zyrtec) får man også uten resept på apoteket, bare i mindre pakninger. Så det er ikke noe skummelt med det som gjør at det er på resept. :)

Anonymous poster hash: 76322...6f7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta de ja.. :)

Bare et lite tips, hvis du er interessert;

Jeg har selv vært veldig plaget av allergi denne sesongen (er også i siste trimester)

Har valgt å ikke ta medisin pga at jeg ble utrolig trøtt.. Løsningen for meg har vært skylling av nese/øyne med saltvannsdråper :) det har fungert veldig bra!

Anonymous poster hash: a4c6c...b26

Skrevet

Ja, du kan ta tablettene, det er helt trygt, og jeg gjør det selv. Men å ta én er fullstendig bortkastet. De fungerer forebyggende, som betyr at når du tar dem daglig over noen uker bygger du opp forsvar mot allergien. Hvis du begynner å ta daglig nå kan du altså vente at det hjelper litt i løpet av en uke eller to - og dét var kanskje ikke helt det du ønsket deg? Ta gjerne tabletter hvis kjæresten din kan avse noen brett (de han har på resepten sin koster en brøkdel av det de små pakkene koster), men hvis du vil ha hjelp nå er nok øye- og neseskylling med saltvann det mest effektive. Du kan også kjøpe allergi-nesespray på apoteket - nesespray og øyedråper er også helt uproblematisk for fosteret, siden det brukes lokalt, og ikke sprer seg nevneverdig i kroppen.

Pollenallergi er noe dritt. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Fim, det du sier der stemmer ikke på alle. Jeg bruker ikke cetirizin forebyggende nå, da jeg har vokst av meg mye av allergien (har vært meget allergisk både for gress, pollen og dyr, er fortsatt veldig allergisk for katt). Men jeg har alltid liggende, og på dager med mye pollen tar jeg en først når jeg merker reaksjoner. Og det hjelper etter kanskje 10-15 minutter. Jeg må også ta tabletter når jeg skal klippe gresset eller om jeg skal til noen med katter. Tar en litt før og reagerer ikke særlig da. Om jeg glemmer det, så kan jeg ta en senere, og det hjelper da absolutt. Du får kanskje ikke fullt utbytte av de ved å bare ta nå og da, men det hjelper jo. Har mye allergi i familien, og ser det samme der.

Skrevet

Du bør heller ringe apoteket eller sjekke nettstedet tryggmammamedisin.no.

Synes ikke man skal bruke forum for slike ting som kombinasjonen medisin og svangerskap.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser den Tolly. For ordens skyld står dette på tyggmammamedisin:

Hvilke reseptfrie medisiner mot pollenallergi kan jeg bruke når jeg er gravid?

Ved behov for behandling av pollenallergi finnes det flere medisiner du trygt kan bruke når du er gravid. Hvis du har mest plager i øyne og/eller nese, kan det være nok å bruke øyedråper og/eller nesespray mot allergi. De virker kun lokalt i øynene og nesen og når derfor ikke frem til barnet i magen. Vi anbefaler derfor at du forsøker dette først.

Dersom du ikke får god nok virkning av øyedråper og/eller nesespray, finnes det allergitabletter (antihistaminer) som trygt kan brukes av gravide. Allergitablettene som er listet opp i oversikten til høyre får du kjøpt reseptfritt på apotek.

Lang erfaring med bruk av antihistaminer hos gravide viser at disse er trygge for barnet. Hvis du har hatt god effekt av en bestemt type allergitabletter tidligere, kan du fortsette med dem også under graviditeten.

Dersom du har behov for reseptfrie allergimedisiner over en lang periode (utover én måned), bør du ta kontakt med lege slik at han eller hun kan vurdere hva som er den beste behandlingen for deg.

Listen som det henvises til inneholder Cetirizin, Zyrtec og flere andre.

AnonymBruker
Skrevet

*tryggmammamedisin ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...