Theta Skrevet 8. juni 2013 #1 Skrevet 8. juni 2013 Noen som vet hvordan priser på gifteringer og diamanter er i forhold til Norge? Har noen erfaringer å dele?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #2 Skrevet 8. juni 2013 Tror det er mye billigere. I Norge er det mye moms, noe som gjør ringene ekstra dyre. Anonymous poster hash: 04c14...013
CathFoto Skrevet 8. juni 2013 #3 Skrevet 8. juni 2013 Prisnivået er jo generelt lavere, så skulle tro at du sparte noe i allefall. Vær obs på dette med toll når du kommer hjem, større kjøp skal jo egentlig fortolles selv om de færreste gjør det.
Theta Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #4 Skrevet 8. juni 2013 Tror det er mye billigere. I Norge er det mye moms, noe som gjør ringene ekstra dyre. Anonymous poster hash: 04c14...013 Håper det Skal dit i to uker til høsten og det ville jo vært hyggelig med en flott ring til en snill pris!
Theta Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2013 Prisnivået er jo generelt lavere, så skulle tro at du sparte noe i allefall. Vær obs på dette med toll når du kommer hjem, større kjøp skal jo egentlig fortolles selv om de færreste gjør det. Vet du hva beløpsgrensen for smykker/ringer er?
Gjest iGirl Skrevet 8. juni 2013 #6 Skrevet 8. juni 2013 jeg vil bare si at jeg fikk en ring av en amerikansk eks, og når jeg tok den til gullsmed her for å smelte den om / evt selge den fortalte han at diamanten ikke var topp kvalitet.. jeg ble litt satt ut (tenkte at eksen hadde kjøpt en billig ring til meg)... men gullsmeden sa at det ikke er alltid kvaliteten på diamanter som er kjøpt i usa er like bra som diamanter kjøpt her. han forklarte noe med at de visstnok er litt "strengere" her med hva de tar inn enn hva de er i usa. Bare sånn til informasjon
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #7 Skrevet 8. juni 2013 Vet du hva beløpsgrensen for smykker/ringer er? Jeg regner med at det er den vanlige tollgrensen på 200 kroner som gjelder. Dette gjelder vel alt utenom bøker. Anonymous poster hash: 04c14...013
CathFoto Skrevet 8. juni 2013 #8 Skrevet 8. juni 2013 Vet du hva beløpsgrensen for smykker/ringer er? Tror grensen er 7000,- for totalkjøp pr pers, men det er en stund siden jeg var på shoppingtur, så mulig det er endret. De færreste bryr seg om det, men dumt å bli fratatt ringene eller få bøter osv.
CathFoto Skrevet 8. juni 2013 #9 Skrevet 8. juni 2013 Jeg regner med at det er den vanlige tollgrensen på 200 kroner som gjelder. Dette gjelder vel alt utenom bøker. Anonymous poster hash: 04c14...013 Det er feil, du kan når du reiser og er utenfor landet mer en ett døgn handle for en viss grense, som jeg trodde var 7000,-
CathFoto Skrevet 8. juni 2013 #10 Skrevet 8. juni 2013 http://www.dinside.no/860340/er-du-en-ulovlig-shopper Grensen er 6000,- for besøk utenlands som er mer enn 24 t og 3000,- om du er borte under det. Det er pr pers.
Theta Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #11 Skrevet 8. juni 2013 Hmm. Hvor kan jeg finne "kravene" til "gode" diamanter for så å spørre om det i USA tro? Da ser de kanskje dumt på meg over dammen.. haha.
Gjest iGirl Skrevet 8. juni 2013 #12 Skrevet 8. juni 2013 Hmm. Hvor kan jeg finne "kravene" til "gode" diamanter for så å spørre om det i USA tro? Da ser de kanskje dumt på meg over dammen.. haha. Kanskje du kan høre hos en gullsmed her hva du kan spørre etter når du er i usa ?
Gjest Cloud9 Skrevet 8. juni 2013 #13 Skrevet 8. juni 2013 En gullsmed jeg snakket med i USA sa at kvinner vanligvis ønsker seg store diamanter, mens kvaliteten er det ikke så viktig med (color og clarity). Mennene går oftest for det motsatte, hvis de kan. Følgende link kan være interessant kanskje: http://www.4diamond.com/4Cs/ 1
Gjest iGirl Skrevet 8. juni 2013 #14 Skrevet 8. juni 2013 En gullsmed jeg snakket med i USA sa at kvinner vanligvis ønsker seg store diamanter, mens kvaliteten er det ikke så viktig med (color og clarity). Mennene går oftest for det motsatte, hvis de kan. Følgende link kan være interessant kanskje:http://www.4diamond.com/4Cs/ det har jeg også hørt! at de heller vil ha store "flotte" steiner som nødvendigvis ikke er av beste kvalitet (for det ser man jo ikke med et utrent øye)
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #15 Skrevet 9. juni 2013 det har jeg også hørt! at de heller vil ha store "flotte" steiner som nødvendigvis ikke er av beste kvalitet (for det ser man jo ikke med et utrent øye) I USA så er det mer fokus på størrelsen på diamanten og de færreste har råd til å kjøpe såpass store diamanter som oppfyller cut/color/clarity. På grunn av dette tas det ikke like stor hensyn til cut fordi de sliper diamanten til å bli størst mulig i stedet for at den har optimal cut (og derfor ville blitt mindre). En dårlig cut vil i verste fall føre til at diamanten ser "død" ut fordi lyset reflekteres dårlig. Brilliansen er jo nettopp det som er det spesielle med diamanter så å kjøpe en diamant med dårlig cut ser jeg personlig ikke hensikten i. Det som også er viktig å merke seg er at USA ikke har de samme reglene som i Norge/Europa når det kommer til nikkel i hvittgull (for å få den hvite fargen) så spør om legeringen dersom du vurderer hvittgull. I Norge brukes palladium i legeringen i stedet for (som er dyrere enn nikkellegeringen). Hvis noe virker for godt til å være sant så er det ofte det. Lykke til Anonymous poster hash: b8876...f63
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har et familiemedlem i gullsmedbransjen, og i følge denne personen er smykker dyrt i USA. Emnet kom opp da ei venninne av meg hadde kjøpt seg noe på Tiffany's på en tur til New York, som hun stolt viste frem. Familiemedlemmet mitt sa ikke noe der og da, men fortalte etterpå at h*n hadde fått hakeslepp over hvor mye venninna mi hadde betalt for smykket. Jeg fikk da som forretningside at jeg kunne eksportere smykker til USA, men det var visst ikke mulig å tjene noe penger på dette, pga toll- og importreglene de har der. Gull handles på et verdensmarked, prisen er nå lavere enn den har vært på en stund, uten at jeg tror de norske gullsmedene har satt ned prisene av den grunn. Mange store diamantgrossister holder til i Antwerpen. Dermed er det stort sett prisen på arbeidet med å lage smykker som kan variere, samt evt moms og toll myndighetene tar. Jeg tror Tyskland har mange flinke gullsmeder, og at smykkeprisene der muligens er noe lavere enn i Norge. Anonymous poster hash: ed380...901
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #17 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har et familiemedlem i gullsmedbransjen, og i følge denne personen er smykker dyrt i USA. Emnet kom opp da ei venninne av meg hadde kjøpt seg noe på Tiffany's på en tur til New York, som hun stolt viste frem. Familiemedlemmet mitt sa ikke noe der og da, men fortalte etterpå at h*n hadde fått hakeslepp over hvor mye venninna mi hadde betalt for smykket. Jeg fikk da som forretningside at jeg kunne eksportere smykker til USA, men det var visst ikke mulig å tjene noe penger på dette, pga toll- og importreglene de har der. Gull handles på et verdensmarked, prisen er nå lavere enn den har vært på en stund, uten at jeg tror de norske gullsmedene har satt ned prisene av den grunn. Mange store diamantgrossister holder til i Antwerpen. Dermed er det stort sett prisen på arbeidet med å lage smykker som kan variere, samt evt moms og toll myndighetene tar. Jeg tror Tyskland har mange flinke gullsmeder, og at smykkeprisene der muligens er noe lavere enn i Norge. Anonymous poster hash: ed380...901 Mulig at smykker generelt er dyrt i USA, men Tiffany's er et dårlig eksempel. Det er verdens mest kjente smykkebutikk og (enkelte)folk betaler gjerne ekstra for å få noe fra nettopp den butikken i verdens mest kjente smykkeeske. Men generelt er prisnivået lavere i USA enn i Norge, så jeg ville sjekket om jeg var ts.Anonymous poster hash: 0f184...e90
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #18 Skrevet 10. juni 2013 Mulig at smykker generelt er dyrt i USA, men Tiffany's er et dårlig eksempel. Det er verdens mest kjente smykkebutikk og (enkelte)folk betaler gjerne ekstra for å få noe fra nettopp den butikken i verdens mest kjente smykkeeske. Men generelt er prisnivået lavere i USA enn i Norge, så jeg ville sjekket om jeg var ts.Anonymous poster hash: 0f184...e90 Ja, hun må gjerne sjekke, men jeg ville vært veeeldig kritisk! Det er vanskelig for en "menigmann" å vite hva han egentlig får for pengene når det kommer til diamanter. Jeg fant denne oppsummeringen om å handle diamantringer ulike steder i verden: http://www.luxist.com/2006/02/23/ten-places-to-visit-to-buy-a-diamond-ring/ 3. New York--Not cheap, but it is the home of Tiffany's as well as many of the worlds top jewelers. Jeg ville tenkt litt over hvor mye penger jeg ønsket å legge i ringen, og sjekket på nettet sånn ca hvor stor diamant jeg kunne få for denne prisen. Så ville jeg gått til et par gullsmedbutikker, forklart at jeg vil ha en ring som er slik og sånn, og spurt hva slags pris de kunne gi meg på det. Det går faktisk an å prute på smykker, selv om de fleste sikkert synes det er lite romantisk å skulle begynne å prute på gifteringen. Anonymous poster hash: ed380...901
enogto Skrevet 11. juni 2013 #19 Skrevet 11. juni 2013 Kjøpte våre ringer i New York hos en vi fikk anbefalt. Takserte ringene da vi kom hjem, og vi hadde betalt rett i underkant av en tredjedel av hva taksten var.
Gjest iGirl Skrevet 11. juni 2013 #20 Skrevet 11. juni 2013 Kjøpte våre ringer i New York hos en vi fikk anbefalt. Takserte ringene da vi kom hjem, og vi hadde betalt rett i underkant av en tredjedel av hva taksten var. ble ringene kjøpt hos en "lokal" gullsmed i NY, eller hos en av kjede-butikkene ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå