Gå til innhold

Fjerne tapet - "papplag" under...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Unnskyld min uvitenhet, men kan noen hjelpe meg med følgende:

Vi har fjernet tapet fra kjøkkenet, og trodde vel vi skulle oppdage en "fast" vegg under. Men det åpenbarte seg i stedet et lag av papp, eller hvordan jeg nå skal forklare det. Vi hadde tenkt å grunne, ha på miljøstrie og male, men ble veldig usikre av dette papplaget Er det dette som er gipsplater? Kan vi virkelig ha grunning oppå dette? Det ser jo ut som litt sånn opprevet papp... (Det er altså ikke et nytt tapetlag)

Håper det er noen som har erfaring med dette, og som kan hjelpe en fullstendig novise på feltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å si, men et kan være gipsplatene.

De har et slags papirlag på begge sider og gips i midten (vanskelig å forklare)

Ellers kan det jo være at tapeten har et papirlag også, som sitter igjen etter at det øverste laget er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for raskt svar! Vi har allerede fjernet "begge" lagene av tapetet. Det er under tapetets innerste papirlag at denne pappveggen åpenbarer seg. Dette er veggen inn mot naboen, jeg antar at det er betong innerst der et sted, og muligens gips utenpå. Vet ikke om dette var en bedre forklaring...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sørg for at dere fjerner alle rester av gammel tapet, ellers vil dere få problemer med å få den nye til å henge! Den løser seg nemlig opp når tapetklisteret kommer på, og tapetet vil kunne komme til å boble seg til. Det er mulig at det strekker seg når det tørker, men jeg ville ikke ha våget å satse på det... Vi tapetserte nettopp om gjestetoalettet vårt, og prøvde å tapetsere oppå resten av tapeten, det tynneste papirlaget, men det satt ikke mye fast når limen kom på, skal jeg hilse og si... Så vi måtte bare få alt bort og begynne på nytt igjen.

Men hvis det du beskriver faktisk er en gammel veggplate, så bør det vel gå greit? Kanskje dere bør prøve med litt tapetfjerner (ca 25 kr for en flaske som blandes ut i vann og has på med svamp) Da ser du hva som er fast og ikke!

Er det samme type vegg på andre siden, altså hos naboen, går det an å spørre om de har gjort seg noen erfaringer med denne veggen i forbindelse med evt. oppussing?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tykke "papp-plater" på veggene i en del rom hos oss før (ca 1 cm tykke og pappen var presset sammen). Huset ble bygget noen generasjoner før oss. Disse platene hadde begynt å gå i stykker på veggene hos oss pga fukt fra ytterveggene. Det faren min gjorde var å rive ned de platene, isolere hvis det var nødvendig, for så å spikre på sponplater. Om dette blir det riktige for dere vet jeg ikke. Gjør som noen nevnte her og snakk med naboen. Evt stikk innom et byggsenter og snakk med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...