Gå til innhold

De ulike barnehagene - hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg leser og leser, men skjønner ingenting. Som vanlig :P

Så, med enkle ord, så til og med jeg skjønner det (:fnise: )

- Hva er forskjellen på kommunal barnehage, privat barnehage, familiebarnehage og åpen barnehage? (er det flere også, som jeg ikke har fått med meg?)

- Hvordan søker man på de ulike barnehagene? og når er fristene? (er det alltid mars?)

- Er det noen av alternativene som man kan begynne på andre tidspunkt enn høsten?

- Hvis vi har søkt barnehage og fått avslag, må man da søke på nytt igjen, eller er hun nå liksom "inne i systemet"?

Vi bor i Asker, om det skulle ha noe å si :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å forklare:

Kommunal: eigd og driven av kommunen.

Privat: privat eigar. Kan vere mange ulike former: td foreldreeigd eller eigd av (kommersiell) kjede.

Familiebarnehage: liten barnehage driven i privat heim. Oftast små barnegrupper, ca 5 om eg hugsar rett.

Open barnehage: barnehage som td 1 dag i veke opnar for barn som Ikkje har vanleg barnehageplass. Foreldre må vere med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser og leser, men skjønner ingenting. Som vanlig :P

Så, med enkle ord, så til og med jeg skjønner det ( :fnise: )

- Hva er forskjellen på kommunal barnehage, privat barnehage, familiebarnehage og åpen barnehage? (er det flere også, som jeg ikke har fått med meg?)

Dette forklarte Petrus godt. :)

- Hvordan søker man på de ulike barnehagene? og når er fristene? (er det alltid mars?)

Sjekk på din kommunes nettsider, eller ta en telefon, så får du vite hvordan. Du kan søke når som helst. Men hovedopptaket er i mars, og søker du da har du best mulighet til å få plass. Men det vil alltid være noen barn som flytter/slutter så det kan komme ledige plasser gjennom året. Men sjansen er da mindre enn om du søker til hovedopptak.

- Er det noen av alternativene som man kan begynne på andre tidspunkt enn høsten?

Jeg flyttet ut av Oslo i august, og trengte i utgangspunktet plass fra januar. Hadde mistet muligheten for hovedopptaket ettersom jeg søkte i Oslo da. Tok en ringerunde til alle barnehagene i området samtidig som jeg søkte på vanlig måte. Fikk plass november, fra desember, i en av barnehagene jeg hadde ringt til.

Når du søker til hovedopptak søker du også om oppstart, f.eks 1. august eller 1. januar. Det kan være vanskeligere å få plass etter august, ettersom de da må fylle den plassen i bare et halvt år.

- Hvis vi har søkt barnehage og fått avslag, må man da søke på nytt igjen, eller er hun nå liksom "inne i systemet"?

Hvis du ikke får plass så blir du stående på venteliste. Men er litt usikker på om du bare står på venteliste på førstevalget på din liste, eller alle. Om du får plass et sted, men ikke ønsker å bruke den plassen, så kan du fortsette å stå på venteliste til førstevalget i hvertfall.

Vi bor i Asker, om det skulle ha noe å si :)

Anonymous poster hash: 99481...3e4

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Tusen takk for svar! Ble litt klokere nå tror jeg:)

AnonymBruker
Skrevet

Bare spør om det er noe mer, skal forsøke å svare så godt jeg kan. Måtte sette meg litt inn dette når jeg falt utenom hovedopptaket. :)

Anonymous poster hash: 99481...3e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...