Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til uken er jeg 12 uker på vei. Har frem til nå tatt folat hver dag. Bør jeg fortsette med dette nå da eller behøver jeg ikke ta folat mer? Tar de som er kjøpt på apoteket. Liten, brun boks

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det sies i anbefalinger at man kan slutte etter 12 uker - også kan man velge selv om man fortsetter med tilskudd(som jo har 200).

Jeg personlig har tatt folat i ett år før jeg ble gravid, og så at verdiene mine var over grenseverdi(det er jo vannløselig, men likevel så var verdiene GODT over normal uten at legen sier noe på det), så jeg tror jeg personlig kommer til å slutte etter 12 uker da jeg har litt å gå på uansett.

Anonymous poster hash: 00aa8...625
AnonymBruker
Skrevet

Ja eeh med tilskudd mente jeg vanlig vitamintilskudd, gjerne uten vitamin A om du allerede får litt gjennom kost/hudkremer etc.

Skrevet

Da fortsetter jeg et par uker til. Det er vel ikke skadelig uansett da? Har jo heller ikke gått like lenge som deg så tror ikke jeg har for mye av det gode:-)

Skrevet

naa vet jeg ikke om det er noe spesiellt I mitt tilfelle, men jeg fikk beskjed om aa ta folat helt til bebisene er ute.. merk: tvillinger.

AnonymBruker
Skrevet

naa vet jeg ikke om det er noe spesiellt I mitt tilfelle, men jeg fikk beskjed om aa ta folat helt til bebisene er ute.. merk: tvillinger.

Noen må ta hele veien ut ja, men det går på spesifikke tilstander(og kanskje tvillinger - uten at jeg vet....) - men den offentlige anbefalingen er at man kan slutte etter 12 uker.

Ingen fare å ta litt lengre, men da bør man gjerne kutte ned til 200 med mindre lege sier noe annet. Dette går bl.a på om man er disponert for enkelte type sykdommer som folat er forebyggende mot. Står masse om det om man googler :)

Man skal ikke ha for mye folat heller, så er lurt å spørre lege om man er i tvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...