Gå til innhold

Opp ned metoden, når er babyen gammel nok? Andre erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er babyen gammel nok til at vi kan bruke opp ned metoden?

Hva er dine erfaringer med metoden?

Anonymous poster hash: ed009...bab

AnonymBruker
Skrevet

Når er babyen gammel nok til at vi kan bruke opp ned metoden?

Hva er dine erfaringer med metoden?

Hva i all verden er en opp ned metode?

Anonymous poster hash: 1612b...802

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Google er din venn ;)

Hva i all verden er en opp ned metode?

Anonymous poster hash: 1612b...802

AnonymBruker
Skrevet

Googlet det og fant ikke noe, så forklar hva det er?

Anonymous poster hash: 375ee...16c
Skrevet

Å holde baby opp-ned lange perioder av gangen er vel aldri anbefalt, iallefall.

• Liker 4
Gjest RockOn
Skrevet

Metoden er i forhold til barn og søvn. Den går ut på at man skal ta barnet opp hvis det skriker, legge det ned igjen da det har roet seg. Også fortsette sånn til babyen sover.

AnonymBruker
Skrevet

Metoden er i forhold til barn og søvn. Den går ut på at man skal ta barnet opp hvis det skriker, legge det ned igjen da det har roet seg. Også fortsette sånn til babyen sover.

Er det ikke det som er vanlig å gjøre? Å ta opp barnet når det skriker og legge det når det har roet seg.

• Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet

Er det ikke det som er vanlig å gjøre? Å ta opp barnet når det skriker og legge det når det har roet seg.

Dessverre ikke for alle.

Når det er sagt, har jeg ikke fulgt noen metode, men tatt opp begge når de har grått, og lagt de ned igjen så fort de har roet seg. Om dette likner opp-ned-metoden vet jeg ikke da.

Med største gjorde vi dette da hun var rundt 7mnd, minsten da han var 4mnd.

Skrevet

Godt spørsmål, egentlig. Det høres jo veldig logisk ut. Men når man har en baby som skriker det sekundet det legges ned, blir det plutselig mer logisk å gå rundt å bysse på det, prøve å gi mat etc. Og så trenger man en "metode" for å lære barnet å sovne uten alt dette.

Jeg trodde opp-ned-metoden var den mest "skånsomme" av alle, og ville tenke at det er OK å teste den ut rundt 3 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Vent til barnet er passert 10 uker. Da er faren for at barnet skriker grunnet kolikk svært liten og det ikke har fått kolikk før.

Anonymous poster hash: f9589...36c
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at man skal ikke bysse/mate/bære til barnet sovner da man har tatt det opp, kun ta opp, da barnet ikke gråter så legger man det ned igjen. Ikke noe ekstra dikkedulle, også fortsetter man til barnet sovner. Man kan stå og ta barnet opp og legge det ned i evigheter. Men er vel en snillere metode en ferber feks.

Anonymous poster hash: 158aa...540

AnonymBruker
Skrevet

trodde man skulle bysse og bære de første månedene hvis barnet var urolig?? altså at man ikke lot det gråte så mye i sengen?

Anonymous poster hash: 32904...894
AnonymBruker
Skrevet

trodde man skulle bysse og bære de første månedene hvis barnet var urolig?? altså at man ikke lot det gråte så mye i sengen?

Ja, men noen orker ikke dette, så da gjør de kort prosess.

Anonymous poster hash: 158aa...540

Skrevet

Med opp-ned-metoden så lar man ikke barnet ligge og gråte. Så fort barnet gråter, så tar man det opp og roer det ned. Deretter legger man barnet ned igjen, og gjentar samme greia. Poenget er at etter hvert vil barnet bruke lenger tid på å begynne å gråte når man legger det ned, og til slutt vil det da altså sovne av seg selv i stedet for å gråte når det kommer i sengen.

Annonse
Skrevet

Jeg sverger til denne metoden. Først og fremst fordi man aldri lar barn ligge og gråte (sutre, derimot, er noe annet). Og for det andre fordi man lærer barnet at det kan sovne i senga alene (framfor å bli lagt ned når de allerede sover).

Med begge mine har jeg startet dette ved tre måneders alder. Før det har babyene som regel behøvd puppen når de har grått.

• Liker 2
Skrevet

Enig, er det ikke vanlig å ta opp barnet når det gråter? Så fort en hører gråt bør en ta opp barnet og trøste, synes jeg.

Skrevet

Slik jeg har fortsått det er ikke poenget at man tar opp ungen når den gråter, det bør man vel uansett gjøre med små babyer. Poenget er at man legger dem ned våke, i stedet for at de sovner i armene og "lurer" dem ned i senga. Hensikten er vel at de skal bli trygge på å være alene i senga, og ikke begynne å lure på hvor i all verden det varme fanget ble av når de våkner.

Skrevet

Men hva gjør dere om h*n absolutt ikke roer seg? Min kan våkne og sovne igjen, men på et tidspunkt på natta vil han våkne og bli helt hysterisk helt til jeg tar ham i min seng og roer han med puppen der.

Han er ikke sulten. Får mye fast føde og har sovet hele natta uten mat på overnattingsvesøk.

Skrevet

Men hva gjør dere om h*n absolutt ikke roer seg? Min kan våkne og sovne igjen, men på et tidspunkt på natta vil han våkne og bli helt hysterisk helt til jeg tar ham i min seng og roer han med puppen der.

Han er ikke sulten. Får mye fast føde og har sovet hele natta uten mat på overnattingsvesøk.

Hvor gammel er han da? Det er ikke sikkert han er klar for det. Her kunne jeg ikke benytte meg av denne "metoden" før ungen var ni måneder gammel. Før dette ble han helt hysterisk, og da var det rett og slett ikke verdt det. Ville heller at han skulle føle at han fikk den nærheten og kosen han trengte. Nå er han verdens enkleste unge å legge. Tre nattasanger, legge han ned i senga og gå ut. Tar med andre ord under tre minutter å legge han.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...