Gå til innhold

Barn på modellskole

Tosca

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere skrevet om min svigerinne som sender datteren sin på 11 år (nå er hun forresten 12 år) på modellskole.

Her er den forrige tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...modell&start=15

I mellomtiden har vi nære slektninger sagt i fra om hva vi mener, uten at det har fått moren på bedre tanker.

Nå får vi sltså vite at hun skal på audition fremfor folk i bransjen fra Milano. Hva kan vi gjøre? :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette er helt forkastelig. Vet ikke hva du kan gjøre, når alle, som du sier, har sagt sitt. Men ikke slutt å si det for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får vi sltså vite at hun skal på audition fremfor folk i bransjen fra Milano. Hva kan vi gjøre? :frustrert:

Du eller noen i din familie skal ikke gjøre noe som helst. Modeller begynner ofte i 11-12 års alderen og det er viktig å få presentert henne for de rette folkene tidlig. Det er tydelig at mange i din familie har store problemer med dette men jeg er villig til å vedde mye på at dere sitter med store feiloppfatninger av hva modellarbeid faktisk er. Og så lenge datteren vil dette selv så får dere bare sitte på deres hale.

Det moren gjør er ikke ulovlig og selv om dere klør etter å sette Barnevernet på henne eller hente datteren midt på natten med fakler og høygafler for å redde henne fra det dere tror er modellenes blodige offeralter så må dere bare lære dere å leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunmin:

Vær snill og kom et ett godt eksempel på at dette er sunt for barn. Kom med de fordelene du ser med dette.

Modeller begynner ofte i 11-12 års alderen og det er viktig å få presentert henne for de rette folkene tidlig.

Dette kan umulig være de "rette folkene" for et barn på 11 år. Hva fokuserer disse folkene på? Kun kropp. Sunt for en 11-åring? Neppe.

Og så vil jeg gjerne vite hva positivt du vet om modellbransjen som jeg ikke vet. Jeg vet nemlig at det er en kynisk og kroppsfiksert bransje der det kun er penger som gjelder.

Hr du barn selv, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne jenta vil bli modell kan hun ikke vente til hun er 18 år, sånn er det i den bransjen. Og dette med at alle modeller lider av anoreksi, må ligge med fotografene sine og går på kokain er en myte, de aller fleste er sunne som gulrøtter men unntak finnes jo. Selvsagt er det penger og fortjeneste som er drivkraften, finnes det noen yrker som ikke har dette som drivkraft da?

Så lenge datteren blir passet godt på av sin mor så synes jeg du og din familie skal roe dere ned noen hakk. Kanksje noen tom. er kritiske til dette fordi de er redde for at deres egne barn skal få komplekser og spørre om hvorfor de ikke kan bli modeller?!

Om jeg har egne barn eller ikke spiller ingen rolle i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva fokuserer disse folkene på? Kun kropp. Sunt for en 11-åring? Neppe.

Det de er ute etter å finne ut er om hun klarer å formidle seg gjennom en kameralinse, om hun kan bære klærne og gi designeren det uttrykket han/hun vil vise med sine klær.

Jeg vet nemlig at det er en kynisk og kroppsfiksert bransje der det kun er penger som gjelder.

Høres ut som om du har lest litt for mange ensidige skrekkhistorier i dameblader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de er ute etter å finne ut er om hun klarer å formidle seg gjennom en kameralinse, om hun kan bære klærne og gi designeren det uttrykket han/hun vil vise med sine klær.

Dette er helt greit hvis det er voksne jenter det er snakk om. Dette er ikke noe å lære barn.

Høres ut som om du har lest litt for mange ensidige skrekkhistorier i dameblader.

Jeg leser faktisk ikke "dameblader", men har nå fått med meg litt likevel. En skal ikke bagatellisere de problemene som er i bransjen.

Så lenge datteren blir passet godt på av sin mor så synes jeg du og din familie skal roe dere ned noen hakk. Kanksje noen tom. er kritiske til dette fordi de er redde for at deres egne barn skal få komplekser og spørre om hvorfor de ikke kan bli modeller?!

For det første så har ikke moren vist i andre tilfeller heller at hun er i stand til å ta skikkelig vare på datteren, uten å gå i detaljer her.

Og dette med komplekser er piss. Iallefall for min del.

Her blir vi nok aldri enige Sunmin. Jeg vil nå uansett prøve å få moren på bedre tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få kommenetere dette også:

Selvsagt er det penger og fortjeneste som er drivkraften, finnes det noen yrker som ikke har dette som drivkraft da?

Selvsagt er det penger som styrer det meste her i verden. Jeg er ikke naiv heller. Men poenget er at dette ikke skal gå på bekostning av barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det moren eller barnet som ønsker dette da? Vis barnet synes det er gøy, er det jo ikke så ille selv om jeg ikke kunne tenke meg å gjøre det selv. men dersom moren overstyrer så ville jeg nok sagt enda klarere ifra.

Og får å si det litt stygt, dere får håpe jenta mangler det de ser etter. (hørtes jo forferdelig ut, men håper du skjønner hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt uten tvil morens ide. Hun har en lei tendens til å overstyre det meste. Og desverre så ser det ut til at hun har det de ser etter, siden hun nå er plukket ut til audition for disse personene fra Milano. Vi får håpe at hun ikke blir plukket ut videre. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å si det, men jeg syns ikke slekta har noe å si så lenge moren har normalt sunt vett og fullt ansvar for barnet sitt.

Hun er tross alt den som bestemmer, og selvom jeg er helt uenig i det hun driver med, syns jeg du skal la henne få råderetten selv. Men i det øyeblikket ungen tydelig ikke vil, da er det lov til å si grundig ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lenge datteren vil dette selv så får dere bare sitte på deres hale.

Men Turi skriver jo at dette er morens ide.

..og selv om kanskje jenta vil dette selv, (og selv om det ikke er ulovlig), så vil ikke det dermed si at det er bra for henne!

Det er de voksne som må vurdere hva som er ok for barna og drive med, så jeg synes ikke det er noen god unnskylding å si at "så lenge datteren vil det selv så...". En 11-12 åring er ikke moden nok til å fatte mulige konsekvenser av det hun begir seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...