Gå til innhold

Hvordan få egen strømregning i leid bolig?

Anbefalte innlegg

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg leier en bolig og beboeren som var her før meg har ikke betalt den siste fakturaen. Derfor har ikke boligeieren registrert strømmåleren på meg. Tiden går og jeg skylder vel flere tusen nå, så jeg vil gjerne bestille egen avtale med strømleverandør. Blir det riktig og bare bestille på nett og oppgi målernummer og målerstand? Blir da måleren fra det tidspunktet registrert på meg eller blir det to avtaler på samme måler hvis den tidligere leieren ikke sier opp sin avtale?

Hvordan skal jeg gjøre det riktig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ringe strømselskapet asap. Du kan risikere at tidligere beboer har sagt opp strømmen og at du nå går på ventestrøm, det er dyrt.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har ordnet deg med strøm før nå? Det at tidligere beboer ikke har betalt strøm er en ting mellom ham og strømselskapet, det betyr ikke at du ikke får lov til å tegne en avtale.

Anonymous poster hash: cc7a2...06b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en bolig og beboeren som var her før meg har ikke betalt den siste fakturaen. Derfor har ikke boligeieren registrert strømmåleren på meg. Tiden går og jeg skylder vel flere tusen nå, så jeg vil gjerne bestille egen avtale med strømleverandør. Blir det riktig og bare bestille på nett og oppgi målernummer og målerstand? Blir da måleren fra det tidspunktet registrert på meg eller blir det to avtaler på samme måler hvis den tidligere leieren ikke sier opp sin avtale?

Hvordan skal jeg gjøre det riktig?

Gjorde du ikke måleravlesing da du flyttet inn? Hvis ikke vet du jo ikke hva du betaler for...

Anonymous poster hash: 7be2d...da3

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Gjorde du ikke måleravlesing da du flyttet inn? Hvis ikke vet du jo ikke hva du betaler for...

Anonymous poster hash: 7be2d...da3

Jo, jeg har lest av og vet hva jeg har brukt. Tidligere leietaker er min kolega, så vi holder kontakt. Jeg vet han ikke avsluttet avtalen sin, så det står fortsatt i hans navn. Derfor vil jeg bytte og vet ikke om hans blir da avsluttet automatisk hvis jeg oppgir samme målernummer.

Har nå skrevet til strømseverandør og de skal ta kontakt med meg. Så, takk for hjelpen. Bare rart at jeg ikke kunne skrive skjema på nett, men må vente til de ringer meg for å bestille strømavtalen.

Skrevet

Du må vente på at strømleverandøren ringer deg? Nei, ring dem i dag. Hva tidligere beboer har gjort har ikke du noe med.

• 2 uker senere...
Gjest Wei Wei
Skrevet

Da har jeg flere opplysninger om saken. Prøvde å inngå egen strømavtale, men det viser seg at tidligere leieboer ikke har sagt opp nettleieavtalen. Uten hans fødselsnummer kan jeg ikke inngå en ny avtale knyttet til samme adresse. Hva er riktig å gjøre nå?

En annen ting. Ved utfylling av skjema. Gjør det noe om jeg skriver at måler ble avlest for 1-2 mnd siden eller skal jeg bruke "gamle" tall med dagens dato og så skrive dagens målerstand om f.eks. 1 mnd sånn at jeg betaler for de 2-3 mnd i nestemånedens faktura?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva slags idiot ide fra strømselskalpet er det at du må ha hans personnummer? Det har jeg aldri måttet oppgi før. Og jeg har gjort dette MANGE ganger?

Gjest Wei Wei
Skrevet

Hva slags idiot ide fra strømselskalpet er det at du må ha hans personnummer? Det har jeg aldri måttet oppgi før. Og jeg har gjort dette MANGE ganger?

I skjemaet på nett (EB) står det om et obligatorisk opplysning. Har egentlig ikke prøvd å la det stå tom... Skal prøve nå.

Blir hans avtale avsluttet automatisk da? Det kan vel ikke være to nettleieavtaler knyttet til samme strømmåler/adresse?

Gjest Blondie65
Skrevet

I skjemaet på nett (EB) står det om et obligatorisk opplysning. Har egentlig ikke prøvd å la det stå tom... Skal prøve nå.

Blir hans avtale avsluttet automatisk da? Det kan vel ikke være to nettleieavtaler knyttet til samme strømmåler/adresse?

En plass jeg bodde før hadde stått tom en stund da jeg flyttet inn og da jeg skulle bestille strøm åpnet jeg postkassen til et ras av regninger, inkludert strøm.

Jeg ringte kraftselskapet og oppga målerstand og mine opplysninger og riktignok spurte de hvor han bodde nå. Det visse jeg jo ikke noe om. De sa imidlertid at de hadde alt de trengte og skulle kontakte han selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...