Gå til innhold

Hvordan lære klokka til barn lettest mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man skal begynne i 5.klasse er det jo lurt å kunne klokken. Her slites det stort. Hele og halvtimer går greit, resten går ikke bra. Uttalige feil på prøvene og klokka er uforstålig her i huset. Har klokker på kjøkken, mikro og i stua + på armen, mobilen og pc. Likevel :(

Og tekstoppgaver der Per tar flyet klokka 13.10 og lander 15.30. hvor lenge varte flyturen forstås ikke *riversegihåret* HVORDAN kan min 10 åring forstå klokka???

Anonymous poster hash: cb349...646
Videoannonse
Annonse
Gjest Fake-blonde
Skrevet

Lurer på samme, jenta mi er blitt 6år, ønsker å lære henne god måte å huske klokka på

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være ufin, men hvis barnet er ti år gammelt og ikke kan klokken er det såpass uvanlig at jeg nesten ville tatt kontakt med en fagperson som kan vurdere om det er snakk om en eller annen form for lærevansker. Det er uvanlig sent, de fleste lærer den vel senest i løpet av de første par-tre årene på skolen. Ikke noe å bli voldsomt bekymret for, men det er såpass at det kan hende det er greit å utelukke at det er en spesiell grunn til at dette er såpass vanskelig.

Ellers finnes det utallige artikler og tips og triks til dette, får hundrevis av aktuelle og ordentlige artikler med et enkelt google-søk. Hva som fungerer best for deg vet jeg ikke, men det er nok å ta av.

Anonymous poster hash: 928d4...813

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 10-11 selv da jeg knakk koden, har ingen diagnoser eller dyslektisk av den grunn. Jeg kjenner også flere 10 åringer som ikke kan den helt. Jeg sier jo h*n kan den litt, men at det blir litt vanskelig når man skal regne med klokka. F.eks flyet går 12.30- og lander 14.25, hvor lang tid har flyet brukt, f.eks. Slike oppgaver blir som regel feil. Hel og halv går fint. Ja, jeg spør jo her etter tips. Jeg lærte først digitalklokken. De har hatt fint lite om klokka på skolen, der lærer de nye ting hele tiden, går aldri i dybden på noe.

Skrevet

Bruk tid hold på 5-10 min hver dag i en periode, finnes mange forskjellige klokkespill på nett, kjøp noen klokkebøker med oppgaver som skal løses og svares på. Noen trenger bare litt ekstra for å skjønne det, og da er det lurt å holde på litt hver dag

AnonymBruker
Skrevet

På mindre barn så er klokkebok greia.

Anonymous poster hash: e3c21...ab4
Skrevet

Har du ipad?

Min nevø på 10 år har også hatt store problemer med klokken, og de fikk utlevert ipad på skolen.

Det er en app som gjør klokke læringen veldig lett, han lærte kvart over, kvart på, halv 6, halv 7 ganske raskt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja har ipad. Skal prøve den :)

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg underviser på videregående, og her et det flere elever som ikke klarer å se sammenhengen mellom analogt og digitalt klokkeslett. Så at en 10-åring sliterville jeg ikke akkurat søkt hjelp fra en fagperson for!

Skrevet

Det å la barnet gå med klokken på armen hver dag og stadig snakke om hvor mye klokka er. Nå er den 8 om et kvarter skal vigå til skolen osv..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg underviser på videregående, og her et det flere elever som ikke klarer å se sammenhengen mellom analogt og digitalt klokkeslett. Så at en 10-åring sliterville jeg ikke akkurat søkt hjelp fra en fagperson for!

Nei det mener jeg også, det er da ikke så galt. Og hvis man skal melde opp barn til ppt fordi de ikke kan klokka helt 100% som 9-10 åringer, ja da skal de få masse arbeid fremover.

AnonymBruker
Skrevet

Husker klokka var helt gresk for meg. Fikk fin rosa veggklokke på rommet og armbåndsur med mikke, fikk forklart om og om igjen hva klokka var, hvor lang tid spagettien skulle koke, hvor mange timer jeg skulle være på skolen osv.

Husker jeg var veldig forvirra i forhold til 60 sekunder i hvert minutt, 60 min i hver time og 24 timer i ett døgn. HVORFOR er det 60 minutter i en time? For meg var det uforståelig :) (og er det ennå...?)

Men det løsnet. På sommerskole når jeg var rundt 9-10. En jente som var ett år eldre enn meg forklarte meg alt sammen på et språk jeg forsto. Husker ikke akkurat hva det var jeg lurte på eller hva hun forklarte, men husker at en helt ny verden åpnet seg og at jeg ble helt "ahaaaa!! Det er sånn det er!!" Og at jeg plutselig kunne se på en klokke og fastslå at "nå er det ti minutter til mamma kommer hjem fra jobb". Det ble konkret og nyttig, ikke noe diffuse greier jeg ikke skjønte hva skulle være godt for :)

Kjenner dere noen barn som kan forklare det for gutten på en enkel måte? Ikke noen i klassen, det vil kanskje bli flaut? Ei tålmodig nabojente kanskje?

Anonymous poster hash: 6fdf2...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte meg først hel og halv. Så lærte jeg meg kvart på og kvart over. Gikk kanskje nesten et år slik. Men plutselig en dag skjønte jeg resten også!

Anonymous poster hash: 7da25...b4e

Skrevet

Barnet har da ikke problemer bare fordi det ikke kan klokken fullstendig når det er 10 år. Vår sønn på 9 år har ikke knekket koden enda. Han kan den bittelitt, men sliter litt. På skolen så fokuserer de svært så lite på å lære klokken. Vi øver litt her hjemme og minner han på tallene, hel og halv osv og det må vi gjøre inntil han knekker koden. Men å kontakte en fagperson når det ikke er behov for det er bare tåpelig. Jeg knakk ikke koden før jeg var på min sønns alder og etter det så raste det avgårde :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...