Gå til innhold

Den 4. barnesykdom?

Susa

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om gutten her i huset har den 4 barnesykdom, eller om det kan være noe annet?

Han hadde feber i 39 i 3 dager, fra mandag eftan til torsdags eftan. Han var tydelig utilpass, gråt, og ville bare sitte på fanget. Natta ville han bare tilbringe ved siden av puppen...

Var hos lege på torsdag, crp var på 5, og almenntilstanden var bra. På kvelden ga feberen seg. I går morges kastet han opp grøten sin, men lunsjen spiste han opp. Var i god form. Middag ville han ikke ha, bare gråt, og han kasta opp det lille jeg fikk i han av grøt på kvelden. Gråt et par timer i natt, var tydelig litt utilpass.

På morgenen i dag ville han ikke ha grøt, og kasta opp etter at jeg hadde ammet han.

Og nå har han fått røde prikker....

Feber i 3 dager, og så røde utslett etter 1-2 dager tyder jo på den 4. barnesykdom. Men er det da vanlig at han er kvalm og utilpass?

Hvis det f.eks er snakk om hjernhinnebetennelse, så er det vel rart at feberen er helt borte?

Han er forresten 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest RockOn

Hjernehinnebetennelse hos barn kan utvikle seg annerledes enn hos voksne. Det er ikke sikkert de får utslett heller.

Ta et glass og trykk mot utslettet, blir det borte så er det ikke hjernehinnebetennelse. Da hadde vel også crp vært høy.

Det er klassiske symptomer på den 4 barnesykdommen. Der utslett kommer da feberen blir borte.

Utslettet vil antageligvis bli borte innen et par dager.

Men er du usikker så ring legen og hør, han vil se på det hvis han mener det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt oppførte seg akkurat som din TS, og legen tippa på 4.barnesykdom. Var bare å gi masse kos og ro, og Paracet når det var nødvendig, og vente på at det gikk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Kastet barna deres også opp? Ringte legevakta rett før jeg la ut tråden her i dag. Hun jeg prata med syns det var rart at han ikke ville ha mat og kasta opp.

Jeg syns det virker som m utslettet "forsvinner" da jeg trykker på det. Håper bare han sover bedre i natt... :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke hørt om noen som kaster opp når de har den fjerde barnesykdommen. Sønnen vår fikk feber et par dager. Så kom det prikker, på overkroppen.

Anonymous poster hash: 54dbf...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det oppkast og feber de første dagene, deretter utslett. Legen sa det var fjerde eller femte barnesykdom, hørtes ut som de to var ganske like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille kasta ikke opp. Men ellers høres det helt likt ut. Det var bare tilfeldig at vi oppdaga utslettet ved at jeg holdt henne foran vinduet og så et diffust leopardmønster i under håret, i hodebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille kasta ikke opp men ellers helt likt som deg. Feber i 3 dager og deretter masse røde prikker. De reagerer sikkert litt forskjellig på feberen og sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...