Gå til innhold

Styrketrening - hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

For noen uker siden ble jeg inspirert av en tråd som anbefalte å trene etter "butt bible" på youtube. Jeg tok "før-bilde", og nå etter 4 uker ser jeg stor forskjell! Har 2 uker igjen før programmet er fullført, -jeg anbefaler det, man trener hele kroppen :)

Men jeg lurer på om jeg kan trene flere programmer, og om det er greit å trene hver dag, evt en hviledag i uka?

Jeg har funnet treningsprogrammene til Jillian Michaels også på youtube som jeg har lyst til å prøve. Nå er sommeren her, og jeg er veldig motivert for å få kroppen skikkelig trent... Jeg trener 30 min hver gang, er det passe..?

Har noen råd til hvor ofte man kan trene, og noen kostråd? Vet ikke hva man skal spise før, under, etter.... har hørt at proteiner rett etter trening er viktig, kan det stemme?

Jeg sliter en del med opblåst mage. Den er mye større enn resten av kroppen, og det kan jo se litt rart ut... noen som har tips til hvordan unngå/fikse dette?

Alle svar og råd taes imot med stooor takknemlighet!! :blomst:

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

Hvile og variasjon er hemmeligheten til en sunn og flott kropp. Gi kroppen en sjanse til å hente seg inn igjen. La det gå minst et døgn før du trener samme muskelgruppe igjen. Spis vanlig, frukt, grønnsaker, grove produkter, rent kjøtt og fisk, drikk melk. Spis nok !

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar, da kan jeg jo trene omtrent hver dag om det bare trenger å være et døgn mellom :) Får prøve å variere litt også

Gjest Sengaia
Skrevet

Forresten så trener jeg en halvtime av gangen. Er det nok? Eller er det litt for små økter, tro?

Skrevet

Forresten så trener jeg en halvtime av gangen. Er det nok? Eller er det litt for små økter, tro?

I styrketrening er det alltid det totale volumet som gir belastningen. Det kan fort bli litt lite trening om du trener ineffektivt 30min 3 ganger i uken, men om du trener 30min hver dag, eller 30 min to ganger om dagen annenhver dag så blir det noe annet.

Det er veldig individuelt hva en tåler av treningsvolum og det varierer ut i fra en rekke andre stressorer.

Søvn, kosthold, normal restitusjonsrate, infeksjoner, etc.

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar!

Den halvtimen jeg trener er tung, og jeg blir ganske klam og svett. Jeg trener en halvtime styrke minst 4 ganger i uka. Jeg er litt redd for å trene mer, da jeg har hørt at musklene trenger hvile... men kan jeg da f. eks. trene et treningsprogram med bare et par timers mellomrom (på kvelden), og så gjøre det samme neste dag?

Jeg sover greit og har et sundt kosthold

Skrevet

Takk for svar!

Den halvtimen jeg trener er tung, og jeg blir ganske klam og svett. Jeg trener en halvtime styrke minst 4 ganger i uka. Jeg er litt redd for å trene mer, da jeg har hørt at musklene trenger hvile... men kan jeg da f. eks. trene et treningsprogram med bare et par timers mellomrom (på kvelden), og så gjøre det samme neste dag?

Jeg sover greit og har et sundt kosthold

Man trenger tid til å hvile, men det er individuelt hvor mye en trenger. Hvis du er i form til å trene dagen etter så kan du sikkert gjøre det.

Ingen som egentlig kan si om du kan eller ikke. Det viktigste er at du lytter til kroppen. Det er også lurt å variere treningen slik at du ikke trener to identiske, harde økter etter hverandre.

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk igjen for svar!

Da kan jeg jo prøve f. eks. en halvtime øvre og nedre del av kroppen annenhver dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...