Gå til innhold

Noen som har fått foreldreansvaret alene via dom?

Anbefalte innlegg

Gjest Casiii
Skrevet

Jeg har et barn på 1 1/2 år med en som aldri har sett barnet utenom på sykehuset hvor han presset til å skrive under på delt foreldreansvar. med bla trusler om at han kjenner en advokat og som sier at han kommer til å få det via som uansett. Jeg var veldig dårlig etter fødselen og dum som jeg da var skrev jeg under på delt foreldreansvar på farskapserkjennelsen. Og tenktecsiden det var så viktig for han tenkte jeg at det må nå bety at han vil stille opp. Men neida, har ikke hørt fra han siden, han har aldri svart meg på tlf, mld eller noe. Og altså ikke sett barnet sitt. Han bor også i en annen landsdel. Så jeg fikk meg advokat for å kreve foreldreansvaret alene. Men så langt er det eneste svaret vi har fått er et nei, via hans advokat , at det nekter han og gi meg. Men han ønsker ikke samvær.

Jeg blir så forbanna, hvorfor skal han ha delt foreldreansvar da ? Jo.. Kun for å ha litt makt over meg tydeligvis!

Advokaten min mener at jeg kan vinne i en evt rettsak fordi det er jo umulig å ha delt foreldreansvar med en som jeg ikke får tak i. Men det er jo en lang prosess. Først må vi jo få han til mekling for å kunne ta det opp for retten. Tviler på at han møter opp opp på det.

Er det noen som har lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan jo ta kontakt med barnet senere selv om han ikke har vært interessert i babytiden.

Gjest Casiii
Skrevet

Det kan han, men det er ikke noe gode farsegenskaper han viser når han har vist NULL intr og ikke bidratt med noe verdens ting de første leveårene. Og han viser ingen vilje til å ville samarbeide.

Er det liksom greit han evt bare skal komme busende inn i livet til barnet sitt når det passer bare han selv?

Skrevet

Tenker ungen blir glad som større når den snakker og spør om far og du lar h*n besøke far og snakker pent om han. La heller ungen få muligheten til å bli kjent med far som større.

• Liker 3
Gjest Casiii
Skrevet

Han uansett rett på samvær selv om han ikke har foreldreansvar. Her handler det kun om at han gjør det vanskelig for meg å få pass til barnet, og jeg får ikke tak i han til å kunne åpne bankkonto osv, og alt dette gjør han uten å ville ha noe som helst kontakt med barnet sitt.

Så da virker det som om det kun er for å plage meg.

Gjest Regine
Skrevet

Jeg ville forsøkt å få foreldreansvaret alene i din situasjon. Kall han inn til mekling, etter barneloven. Møter han ikke, så får du meklingsattest, og adv kan sende stevning. Foreldreansvaret betyr faktisk endel, så skjønner godt at du vil ha det alene.

Prosessen via retten er heller ikke så omfattende eller langvarig.

. Det du imidlertid må være klar over, er at du har ingen garanti for at du vinner. Det er svært stor aksept i det norske rettssystemet for at far skal ha alle rettigheter, uten noe krav om ansvar. Om det er best for barnet spiller sånn sett liten rolle. Men jeg ville likevel forsøkt, det er håpløst å ha felles ansvar med noen som er utilgjengelig og uinteressert.

Gjest rettegang
Skrevet

Som Regine sier overfor så vil du få meklingsattest selv om far ikke stiller opp på meklingen for deretter å sende stevningen.

Barnet er 1,5 år gammelt og ikke truffet sin far. Det alene er jo veldig god grunn for å ha foreldreansvaret alene. At du attpå til ikke klarer å få tak i faren gjør bare saken lettere for din del.

Jeg har selv vært i retten noen ganger og det tar ikke så lang tid. Det er litt strevsomt, men advokatene gjør mesteparten av jobben. Min advokat sier at jeg har meget gode sjanser for å vinne fram. Her er barnet 3 år, har ikke sett far på 1,5 år og han har ikke samværsrett. Nå nekter han i signere pass. Det vil si at han misbruker ansvaret og ikke gjør plikten i sin del av ansvaret.

Lykke til til deg!

PS: Om du ikke vinner, så trenger du sannsynligvis ikke å dekke kostnadene til far da det vanlige er at man bærer sine egne kostnader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...