Gå til innhold

Hund bet unge - riktig å avlive hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okey, dette er en vanskelig situasjon, så beklager om det blir litt langt.

Jeg har en venninne som har to hunder. En labrador og en jack russel. Hun driver mye med lydighetstrening, så hundene hennes er helt ufattelig flinke og lydige. Virkelig verdens snilleste hunder.

I går var hun invitert på grillfest med familien. Hun har et veldig dårlig forhold til faren sin, så hun ville gjerne at jeg skulle være med. Jeg har vært mye med familien hennes og kjenner mange av dem godt.

Hun har en tante som har to sønner på 4 og 7 år. Disse guttene er virkelig ute av kontroll i mine øyne. Foreldrene har en så pedagogisk og dullete oppdragelse på dem at jeg blir helt matt. Guttene har aldri fått kjeft, og får alt de peker på. De er den type foreldre som stopper alle voksensamtaler i et rom, for at alle må høre på at ungen vil fortelle at han fant en maur. De er vant til at hele verden dreier seg om dem, og foreldrene behandler dem som bomull.

Vi var ute på verandaen og grillet og alt gikk fint. Venninna mi hadde gitt bikkjene beskjed om å ligge i en krok, og der lå de og slappet av. Men fetteren hennes på 7 skulle alltid bort til hundene, og da dilta lillebroren også etter. Så de satt helt oppi hundene og stirra på dem. Hadde hundene ikke vært så lydige og rolige, hadde de sagt ifra allerede da for hunder misliker stirring. Ungene turte ikke ta på dem, for venninna mi ga dem strenge blikk hver gang de prøvde seg. Der satt de en stund, før eldstegutten gikk bestemt bort til mora og formante at han ville holde den lille hunden (jack russelen). Venninna mi sa at hun er ikke glad i å bli bært på og at hun helst vil ligge i fred nå. Da sier tanta at "joooooda, det er jo så gøy for guttene å få lov å kose litt med dyra, det må de da få lov til." :sjokkert: Så gikk hun fader meg bort og henta bikkja og la den i fanget på guttungen som satt på verandagulvet. :hakeslepp:
Venninna mi og jeg protesterte på det og sa at det ikke var greit, at han ikke fikk lov.
Venninna mi gikk bort for å hente hunden, men da ble faren hennes skikkelig forbanna. Som jeg sa i starten har de et kjempedårlig forhold, de har aldri kommet overens og han er veldig kranglete. Han er skummel når han er sint, så venninna mi satt seg motvillig ned igjen. Det ble skikkelig dårlig stemning for alle, bortsett fra guttungene som satt og koste seg med bikkja som viste tydelig at den ville gå.
Faren hennes har ganske store problemer med aggresjon, så han klarte ikke å roe seg, kjefta og kjefta på at venninna mi var alltid så jævla vanskelig og egoistisk og gud vet hva. Så venninna mi ble forbanna og begynte å gå mot bilen. Hun hadde da ryggen til verandaen og plystra på bikkjene. Jeg var fortsatt på verandaen så jeg så alt som skjedde. Da hun plystra kom labradoren løpende med en gang. Jack russelen begynte å kjempe seg fri fra ungen, for å lystre den også, men ungen holdt henne fast og ville ikke slippe. Jeg så også at han holdt henne fast i beina, og må ha klemt gansje hardt rundt beina hennes for å klare å holde henne fast på den måten. Så bikkja beit gutten på kinnet, kom seg løs og løp til eieren. Da holdt venninna mi på å putte labradoren i bilen og satt seg inn, og fikk ikke med seg så mye av det som skjedde. Gutten hylte og blødde litt på kinnet. Foreldrene hans så totalt sjokkskada ut. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg gikk bort og satt meg i bilen, og så kjørte vi hjem til venninna mi (jeg overnatter hos henne, for jeg bor egentlig på en annen kant av landet). Alt skjedde så fort...

Så nå er det et helvete uten like. Tanta hennes og mannen ringer i ett kjør. De hadde vært på legevakta, og han trengte ingen behandling annet enn et plaster. Han er vaksinert for stivkrampe, og såret trengtes ikke å sys. Det var ikke dypt eller alvorlig. Men tanta er helt hysterisk likevel. Hun ringer hele tiden og sier ting som at "Selvom det HELDIGVIS ikke var alvolig nå, så kunne gutten min fort ha DØDD! TENK på alle skadene som kunne ha skjedd han. Tenk at du da hadde blitt ansvarlig for et uskyldig barns død pga en stygg KJØTER!! Gutten min vil ikke sove eller leke og jeg er HELT SIKKER på at han har fått varige men av dette her. Han blir nok ALDRI den samme igjen. Den EKLE bikkja di burde bli bitt til døde selv så får den se hvor ILLE det er!!"
Grillfesten var i går, og hun ringer omtrent hver time. Det er bare kjefting, hvor ille sønnen hennes har det, og masse trusler om hva som burde skje med bikkja. Hun har også sendt mange tekstmeldinger om at hun skal ta dette til politiet og gjøre sitt ytterste for at hunden blir avlivet.

Venninna mi er helt knust. Og jeg støtter henne. Jeg synes det blir HELT FEIL å avlive hunden pga det. Det var tanta sin egen feil som ga han hunden, selvom venninna mi sa at han ikke fikk lov. Og det var gutten selv som tviholdt bikkja så den fikk vondt, og ble stressa fordi den skulle til eieren men ikke kunne. Jeg mener at mora bør vite bedre enn å hente noens dyr og lempe det på ungen. Og en 7-åring bør vite bedre enn å tviholde på et dyr som prøver å kjempe seg løs. Hva i alle dager skal venninna mi gjøre? Hunden er harmløs som få, men ALLE dyr reagerer når de blir mishandlet. Hadde et menneske blitt holdt fast mot sin vilje, hadde det også brukt vold for å komme løs. Det er ufattelig synd hvis hunden må dø pga dette. Den har aldri noensinne skadet noen før, den er underdanig og finnes ikke aggressiv. Uff, dette er så ufattelg trist og vanskelig... :(

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et klassisk eksempel på "det er sjeldent hundens feil".

Håper virkelig den ikke må avlives.

• Liker 30
Skrevet

Nei, jeg synes heller ikke det er hundens feil i det hele tatt i dette tilfellet. Men jeg blir så usikker på hva de får til når det kommer til avlivelse, eventuelt tvansomplassering. De er veldig sta og får som regel vilja si til slutt...

• Liker 1
Skrevet

Den snilleste hund biter hvis den blir presset. Den er ett dyr.
Hun burde heller lære snørrungene sine respekt for levende vesner.

Håper ungen lærte noe, og får en sunn skepsis ovenfor fremmede hunder.
På grunn av idioter til foreldre måtte ungen lære på den harde måten.
Hun kan takke seg selv for at ungen fikk ett bitt.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg anmeldt tilbake for skade på hund og at de gikk imot alt hun sa de ikke skulle gjøre.

Anonymous poster hash: c1d7e...ae3
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Æsj! Jeg blir direkte kvalm av moren til ungen! Dersom denne hunden blir avlivd av en slik filleting, ville jeg ha nektet kontakt med dette monsteret av en mor senere. Hun kan tydeligvis ingenting om dyr.

Anonymous poster hash: 40825...0c6
  • Liker 4
Gjest sweetsugar
Skrevet

Tror ikke du eller veninna de skal være redd for at hunden blir avlivet. Du så alt som skjedde, right?

I loven om hunder, står det at ingen andre kan kreve en hunds avlivning foruten eieren, så framt hunden ikke er aggressiv, eller til skade for resten av samfunnet. Utifra det du skriver, så var den ikke det.

Hunden ble også tvangsholdt, og da er det naturlig for en hund å forsvare seg, eller si ifra. Det hunden gjore va å si ifra, at nokk er nokk. Den beit ikke hardt, bare nokk til å si ifra.

Så lenge du har sett alt som skjedde, så blir nokk saken henlagt med engang. Du sa også tydelig ifra (eller veninna di?) om at det ikke var greit å holde hunden. Da har vel de gjort det på eget ansvar (selvom jeg er usikker på hva loven sier om akkurat dette), og er dermed skyld i skade.

Så lenge hunden aldri har vært aggressiv før, eller noe som helst, så skal det nokk mye til for at hunden skal bli avlivet. Skjønner at veninna de og du er redd for dette, men tror dere skal slappe helt av.

Hva mente du med at ungen holt hunden etter bakbeina ? Hardt? Peip hunden på noen som helst måte? Viste hunden frykt? - Isåfall, kan jo dere i værste fall gå til sak mot foreldrene for dyremishandling. Tror ikke det blir slått så hardt ned på, i med at hele situasjonen ikke var så alvorlig, men da kan de jo få smake på sin egen medisin, da det går utover foreldre som har barn som mishandler dyr, eller gjør noe ulovlig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Good dog!

Godt dyr kan si fra sier nå jeg, og kanskje hunden endelig lærte snørrungen (og foreldrene) litt oppdragelse...

Anonymous poster hash: 23095...04f
  • Liker 6
Gjest Spiderpig
Skrevet

Tanta kan nok bare ta dette her til Politiet, men når politiet får den egentlig versjonen av hva som skjedde så kommer de ikke til å kreve at hunden blir avlivet. Det er ikke slik at det bare er å anmelde så kommer politiet på døra for å avlive hunden.

Si til venninnen din at hun har alt på det rene og det er ekstremt usannsynlig at tanten kommer noen vei mtp avliving.

Forøvrig, hvis jeg var henne så ville jeg kuttet ut den idiotiske familien. Sånne folk er ikke verdt å bruke tid på.

• Liker 5
Gjest Rosetorne
Skrevet (endret)

Nei, det blir ikke riktig å avlive. Bittet ble provosert frem av stirring og bli tvangsholdt (samt foreldre som ikke passer på ungene). De må lære å la hundene ligge i fred, ikke stirre, ikke holde igjen, det er flere hunder som i utgangspunktet er snille, som ville blitt fryktaggressive i den situasjonen.

Antakelig hadde hundene lenge ved dempende signaler (google dette om du er i tvil) forsøkt å si i fra til barna at de ikke ville i konflikt og ville være i fred. Men barna fikk tydeligvis herje som de ville.

Det riktige er at disse ungene lærer å omgås dyr og lar de være i fred når det trengs. Skjønner godt det må være vanskelig for venninnen din å komme overens med noen idioter med en antatt IQ på 35.

Politiet vurderer alltid saker individuelt, så ikke la de skremme med det.

Endret av Rosetorne
  • Liker 3
Gjest Naria
Skrevet

Fra den beskrivelsen her ser jeg ingen grunn til at hunden skal avlives.

Men når det er sagt synes jeg ikke venninnen din er en særlig ansvarlig hundeeier heller. Hun bør ikke tillate at noen bærer hunden og tvangskoser den, spesielt ikke om hunden har behov for ro. At faren blir sint spiller ingen rolle. Da får hun om så ta med seg hundene og reise derifra om han skulle bli rabiat. Det er hennes oppgave som eier å sette grenser. Forhåpentligvis har alle, også venninna di, lært noe av denne situasjonen.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis et barn biter en hund?

Anonymous poster hash: bed9f...97c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg håper vedkommende bryter all kontakt med disse folkene. Maken til vemmelige mennesker, slike ville jeg aldri hatt noe med å gjøre. Og INGEN andre enn meg bestemmer over mine dyr. Jeg hadde aldri i helvete latt en snørrunge stirre på mine hunder eller tvangskose med dem på denne måten, så fikk mannen bli så sint han bare ville.

• Liker 9
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fra den beskrivelsen her ser jeg ingen grunn til at hunden skal avlives.

Men når det er sagt synes jeg ikke venninnen din er en særlig ansvarlig hundeeier heller. Hun bør ikke tillate at noen bærer hunden og tvangskoser den, spesielt ikke om hunden har behov for ro. At faren blir sint spiller ingen rolle. Da får hun om så ta med seg hundene og reise derifra om han skulle bli rabiat. Det er hennes oppgave som eier å sette grenser. Forhåpentligvis har alle, også venninna di, lært noe av denne situasjonen.

Sier meg enig her. Venninna de burde aldri latt hundene ligge der og bli plaget. Det hadde vært bedre om hundene ikke var med på festen, lå i bilen, eller lengre unna folka så de kunne være i fred. Hun burde beskytte hundene sine bedre.

Men i dette tilfelle også, så skal ikke hunden avlives. Hunden var jo ganske grei, som bare kløp ungen i ansiktet. Hadde den ikke vært så grei, så hadde ant ungen fått hardere medfart.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere får bare krysse fingrene for at politiet bruker fornuftig skjønn her. Men jeg synes det var en merkelig løsning fra henne å plystre på hunden, når hun visste den ble holdt fast. Skjønner at hun var stressa og konfliktsky, men hun må tenke på hundene sine først, og skulle tatt den fra ungen før hun bare gikk.

Og så bør hun selvsagt holde seg unna disse menneskene, og aldri ha med hundene sine i deres selskap igjen.

Anonymous poster hash: 67638...b93
  • Liker 3
Gjest sweetsugar
Skrevet

Dere får bare krysse fingrene for at politiet bruker fornuftig skjønn her. Men jeg synes det var en merkelig løsning fra henne å plystre på hunden, når hun visste den ble holdt fast. Skjønner at hun var stressa og konfliktsky, men hun må tenke på hundene sine først, og skulle tatt den fra ungen før hun bare gikk.

Og så bør hun selvsagt holde seg unna disse menneskene, og aldri ha med hundene sine i deres selskap igjen.

Anonymous poster hash: 67638...b93

Tror hun var litt usikker på pappaen ?

Skrevet

Hva er i veien med dere?!

Her får vi fremstilt en høyst subjektiv beskrivelse av to barn og deres foreldre med en oppdragermetode TS ikke er enig i. Sånn er verden. Vi er ikke like. De er ikke greit for hunder å bite mennesker, uansett hva slags oppdragelse man har. Folk som ikke er vant med hunder, vet ikke hva hunder liker og ikke liker og hva de opplever som trussel. Jeg har selv opplevd å bli angrepet av en hund. Jeg satt på huk foran den og snakket med den, jeg var barn og trodde vi hadde "en hyggelig samtale". Jeg hadde ingen anelse om at hunder ikke liker å bli stirret på. Så den glefset på meg og satte tennene sine godt inn i ansiktet mitt. Et under at nesen min fortsatt sitter fast. Jeg hylte, og det kom noen voksne, som måtte dra kjeven til dyret fra hverandre for å få meg løs.

Jeg er skikkelig oppdratt, men jeg visste ikke disse tingene. Åpenbart var ikke disse barna klar over det heller, de setter seg selvfølgelig ikke frivillig i en situasjon hvor de kan bli angrepet.

Her har venninnen din feilet 100%. Hun har ikke vernet om hundene og dere taklet situasjonen elendig begge to, bare kjøre avgårde?!

Venninnen din må bare legge seg helt flat og ta konsekvensene av å ikke ha vernet hverken hundene eller omgivelsene. Det er ingen unnskyldning å være konfliktsky, og man kan i hvertfall ikke skylde på andre menneskers oppdragelsesmetoder. Venninnen din er ansvarlig for hunden, og hun passet ikke på.

• Liker 7
Gjest Vevila
Skrevet

Synes det var utrolig at hunden faktisk var så tålmodig som den var. Klart den ikke skal avlives, men jeg skjønner ikke at venninna di har kontakt med disse folkene, de høres jo ikke direkte stabile ut.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg synes også at hundens eier oppførte seg merkelig passivt i forhold til at hundene hennes ble plaget. I tillegg synes jeg det er merkelig å gå fra en hund som sitter på fanget til uoppdragen unge og plystre på den på avstand. Klart man kan ikke vite at ungen skal tviholde på hunden, men siden man allerede har konstatert at hundene ikke har godt av å være med ungene så burde man sørget for at valpen var fri til å gå før man plystret på den.

Og hvis man var litt mer opptatt av at ting skulle gå vellykket for seg kunne man snakket med ungen og bedt han slippe hunden siden den skulle hjem nå - før man plystret på den,

Det er jo selvsagt i en ideell verden. Det er to personer som kan lastes for at hunden bet: den idiotiske moren og den stakkars ungen. Ikke hunden. Jeg ville sporenstreks snakket med politeit selv, forklart situasjonen, be dem kikke på såret til dyreplageren selv før det gror og blir til et stygt sår inn til beinet i morens øyne.

Jeg har lite til overs for fri barneoppdragelse og vil ikke akkurat kalle det pedagogisk at barn lærer at de kan få alt de peker på og trumfe igjennom sin vilje foran absolutt alt annet.

Jeg synes det er veldig veldig synd at hunden bet, dette betyr mest sannsynlig hundeskrekk på gutten - spesielt med den moren som støtter oppunder hysteriet.

Endret av Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...