Tullebull Skrevet 7. juni 2013 #1 Skrevet 7. juni 2013 Jeg tok en abort for en ukes tid siden. Og jeg reagerte veldig på noe en sykepleier sa i en bisetning. Nemlig at aborter ikke blir oppført i journalen. Er dette tilfelle, eller vet hun bare ikke hva hun snakker om? Jeg synes det virker merkelig og spurte hvorfor. Da sa hun at det er en privatsak som ingen andre skal ha mulighet til å snoke opp i. Medfører dette riktighet?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #2 Skrevet 8. juni 2013 Spontanaborten min er i journalen min, men det er jo noe annet. Men jeg er gravid nå og har blitt spurt av fastlegen, jordmor og jordmor under ultralyd om hvor mange ganger jeg har vært gravid før, og jeg løy ikke om det. Hadde ikke løyet om jeg hadde hatt en frivillig abort heller. Ikke at en abort har noe å si så lenge man klarer å bli gravid (er jo sjeldent man ikke kan bli gravid igjen). Mener ikke at du vil lyve da Noen andre som vet hva Tullebull lurer på? Anonymous poster hash: 05fc0...539
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #3 Skrevet 8. juni 2013 Mulig det har blitt endret nå, men jeg tok abort for 15 år siden og det har iallefall stått i papirene mine senere leger har hatt tilgang til. Anonymous poster hash: 44a75...1f0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #5 Skrevet 8. juni 2013 Det virker rart. Jeg har ikke sjekket min journal, dessuten har jeg byttet fastlege og journalen blir jo ikke automatisk overført til den nye, tror jeg. Men det kan jo være nyttig å ha med informasjon om aborter, frivillige eller spontanaborter - for eksempel er det vel vanlig å ta blodprøve for å sjekke om man er Rhesus + eller -. Anonymous poster hash: 5dc1d...089
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #6 Skrevet 8. juni 2013 Det blir nok stående i journalen de bruker på Føden, men ikke i journalen som brukes hvis du blir lagt inn på sykehus av annen grunn. Det er som regel to forskjellige systemer. Det samme gjelder journalen på psyk, den dukker ikke opp i den somatiske journalen. Hvis du føder et annet sted enn der du tok aborten, vil det heller ikke dukke opp. Anonymous poster hash: 77263...10a
MockingJay Skrevet 8. juni 2013 #7 Skrevet 8. juni 2013 En bekjent tok abort for femte gang som 20 åring, og når legen da spurte henne (rett før inngrepet), om hun hadde gjort dette før, så fikk han hakeslep og bedyret at hun aldri kom til å få innvilget abort igjen. Hun brukte abort som prevansjon da. Det var ikke så nøye med ppillene, for man kunne jo bare ta abort... Dumt om det ikke står i journalen da, for jeg synes virkelig noen tilfeller burde fanges opp! Hun har forresten et barn i dag, et år etterpå, så hun fikk vel kanskje ikke tatt den sjette? 1
Gjest Magdalene Skrevet 8. juni 2013 #8 Skrevet 8. juni 2013 Det står oppført i journalen på sykehuset. Det har jeg sett mange ganger.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #9 Skrevet 8. juni 2013 En bekjent tok abort for femte gang som 20 åring, og når legen da spurte henne (rett før inngrepet), om hun hadde gjort dette før, så fikk han hakeslep og bedyret at hun aldri kom til å få innvilget abort igjen. Hun brukte abort som prevansjon da. Det var ikke så nøye med ppillene, for man kunne jo bare ta abort... Dumt om det ikke står i journalen da, for jeg synes virkelig noen tilfeller burde fanges opp! Hun har forresten et barn i dag, et år etterpå, så hun fikk vel kanskje ikke tatt den sjette? Man kan ikke nekte noen å ta abort før 12.uke, uavhengig av antallet tidligere aborter. Anonymous poster hash: 77263...10a 1
MockingJay Skrevet 8. juni 2013 #10 Skrevet 8. juni 2013 Man kan ikke nekte noen å ta abort før 12.uke, uavhengig av antallet tidligere aborter.Anonymous poster hash: 77263...10a Nei det er sant Men tenker bare at man da burde bli fanget opp slik at noen kan ta en seriøs prat med personen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #11 Skrevet 8. juni 2013 Det står i journalen på det sykehuset aborten ble utført. Det er jo ikke noe annerledes med en abort enn en sykdom eller et inngrep. Hva folk synes er privat er forskjellig. Jeg synes ikke det er så kult at mine gynekologiske sykdommer og undersøkelser står i sykehusjournalen min, men det gjør det. Og det er høyst privat. Abort er et inngrep og må bli skrevet i journalen i tilfelle det skulle skje noe i ettertid som har med det å gjøre. Men det er ikke automatikk at det sendes til fastlegen, kun om det er fastlegen som har henvist til abort. Har man en kirurgisk abort så blir hele inngrepet beskrevet i detalj hvordan legen har gått frem og hvilke instrumenter som ble brukt osv. Det har jeg lest flere ganger når jeg jobbet på sykehus. Anonymous poster hash: 07f54...688 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå