AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #1 Skrevet 7. juni 2013 Jeg bruker bilen min veldig ofte. Og tilbyr meg gjerne å hente venner hvis vi feks. skal til byen eller aldre steder. Tilbyr meg også å bruke bilen hvis vi skal på lengre turer også. Da pleier jeg som regel og spørre om ikke vi kan spleise på bensin og evt. parkering der vi skal være (er student). Men så er det jo noen som synes at dette ikke er nødvendig, for det er jo jeg som kjører...hva synes dere om dette? Lurer også på om dere pleier å tilby dere å betale parkering/litt av den om dere sitter på med noen til byen osv? Spesielt hvis det begynner å koste en del... Merker meg at flere ikke tenker tanken. Er ikke det at jeg ikke kan betale, men jeg kjører jo også kanskje ett stykke for å hente personen/personene for så å kjøre dit vi skal. Så hva mener dere? Ville du tilbudt deg å betale litt? Eller er det jeg som er helt fjern? Anonymous poster hash: 9cf53...a26 1
Gjest Boxee Skrevet 7. juni 2013 #2 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Jeg pleier ikke å tilby meg. Ikke fordi jeg mener å være frekk, men fordi jeg ikke tenker over det. Kjørte ei venninne til byen for noe her i forrige uke eller noe, å da hun spratt ut av bilen for å betale parkeringen ble jeg lettere sjokkert. Er vant til at den som kjører tar kostnadene, såfremst det ikke er snakk om turer over 45 min eller noe. Endret 7. juni 2013 av Boxee
Bjørn88 Skrevet 8. juni 2013 #3 Skrevet 8. juni 2013 Er det en biltur du uansett hadde gjennomført typ til jobb eller skole? Om det er det og du plukker de opp på veien så hvorfor skal de betale noe? Ja de sparer noen kroner når de ikke kjører selv/sparer bussbillett, men du betaler heller ikke noe ekstra for at de sitter på på en tur du uansett hadde måttet kjørt. Om du tilbyr deg å kjøre på tur med venner som dere har planlagt sammen så er det vel en selvfølge at de deler kostnader
Gjest Funky Punk Skrevet 8. juni 2013 #4 Skrevet 8. juni 2013 Har aldri vært på lengre bilturer med venner, men i dagliglivet så verken forventer jeg eller tilbyr jeg betaling for parkering og drivstoff. Noen ganger er det jeg som kjører, andre ganger venner som kjører så det går liksom opp i opp uansett.
Anglofil Skrevet 9. juni 2013 #5 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Jeg tenker at hvis man tilbyr seg å kjøre, man uansett skal samme vei, og at det ikke skjer spesielt ofte så tenker jeg ikke over at jeg skal dele på utgiftene. Hvis det hadde skjedd ofte så hadde jeg derimot tilbudt meg å betale. Dette gjelder også lengre turer selvsagt. Mvh Yvonne Endret 9. juni 2013 av Yvonne
Rosalie Skrevet 9. juni 2013 #6 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Ja, det gjør jeg som oftest. Jeg driver med en fritidssyssel som til tider krever en del bilkjøring. Jeg kan grunnet sykdom ikke planlegge å kjøre, så da sitter jeg på med en av de to som skal samme vei og som bor i nabolaget. Begge nekter å ta imot skysspenger, så da pleier jeg å kjøpe noe godt fra Polet et par ganger i året til de. Endret 9. juni 2013 av Rosalie 2
Cata Skrevet 9. juni 2013 #7 Skrevet 9. juni 2013 Kommer helt an på. Som regel kjører jeg selv så det er ikke aktuelt, men ellers tenker jeg omtrent som følger: hvis noen tilbyr meg å sitte på en enkelt gang så takker jeg pent og lar det være med det. Sannsynligvis kommer vi da til å bytte roller en eller annen gang, slik at jeg er den som kjører. Er det derimot oftere vi skal samme vei og jeg skal sitte på, så vil jeg gjerne være med og betale litt. Er det snakk om lengre turer så er det en selvfølge med spleising. Enten ved å dele på bilkostnader, eller ved at den som ikke kjører betaler mat eller overnatting slik at det blir ca. likt for begge.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #8 Skrevet 9. juni 2013 Om det er lengre turer, eller turer som forekommer ofte, så forventer jeg at de som sitter på bidrar til bensinpenger. Anonymous poster hash: a1716...157
nojac Skrevet 9. juni 2013 #9 Skrevet 9. juni 2013 Hvis flere reiser sammen på tur, bør ikke bileieren betale bensin i det hele tatt. Kostnadene med bensinen er bare en liten del av bilkostnadene (jfr Statens satser for bruk av privat bil)
Chien Skrevet 9. juni 2013 #10 Skrevet 9. juni 2013 Pleier bestandig å tilby å betale for bensin eller parkering. Skulle bare mangle. 2
lulle Skrevet 11. juni 2013 #11 Skrevet 11. juni 2013 Syns det er en grei ting at passasjeren betaler for parkering. En enkel måte å gjøre det på.
Mafalda Skrevet 11. juni 2013 #12 Skrevet 11. juni 2013 Jeg verken forventer eller tilbyr betaling for bensin eller parkering. Ville kanskje tenkt det var naturlig hvis det er noe som skjer veldig ofte, eller hvis det er en skikkelig langtur. Men for korte turer har jeg aldri tenkt over det verken den ene eller andre veien.
Gjest gurimalla Skrevet 11. juni 2013 #13 Skrevet 11. juni 2013 Hvis dere drar ofte på tur og det alltid er du som kjører er det naturlig at dere spleiser på bensin og parkering. Jeg ser du sier at du er student og da er det mange som ikke har bil, de kan gjerne betale litt for seg ved slike anledninger. Jeg synes ikke det er naturlig å betale hvis de en gang i mellom sitter på hjem fra byen!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #14 Skrevet 11. juni 2013 Jeg kjører ikke, bor relativt sentralt og tar alltid buss, så jeg har månedskort. Mine venninner er glade i å kjøre bil, og bor lenger unna sentrum, og når vi skal på kino el.l., sier de gjerne at de vil komme å hente meg på veien. "Så slipper du å ta buss." jeg sier jeg gjerne tar buss, men neida, stakkars deg, det skal du slippe. Så blir jeg med i bil. Har ikke betalt parkering eller noe. Mulig jeg burde det? Men jeg kjører jo "gratis" buss pga månedskortet, og det tar meg kun et par minutt å gå til bussholdeplassen. Pleier ikke å betale noe for parkering. Anonymous poster hash: abc3d...cfa
Gjest LadyAntebellum Skrevet 12. juni 2013 #15 Skrevet 12. juni 2013 Jeg betaler alltid parkeringen når noen er så greie og ha meg med i bilen. Skulle bare mangle. Er det snakk om veldig dyr langtidsparkering kan man heller dele utgiften.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #16 Skrevet 12. juni 2013 Jeg gjør ikke dette, men det er fordi jeg aldri tenker på det. Nå tror jeg faktisk at jeg har kjørt alle jeg kjenner mer enn de har kjørt meg (unntatt foreldre, riktignok), så jeg er neppe i minus, men det har aldri vært tema. Ikke tenkt at det er vanlig.Anonymous poster hash: 91076...062
Gjest Tirkes Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Jeg betaler alltid parkeringen dersom en venninne bruker sin bil til vårt felles formål (feks shopping), men da splitter jeg ikke bensinen. Bruker jeg bilen så slipper jeg sjelden til å få betalt parkering, så det er min og mine venners "rettferdiggjøring". Ofte fordi det er snakk om mindre turer (toppen et par mil) og sjelden over 100kr i parkering, så vi har aldri satt oss ned og delt kostnaden. Men bytter på og passer på at dene ene som kjører ikke sitter med alle utgifter. Det samme på roadtrips o.l med både venner og venninner. Bompenger/ferger betales av oss som sitter på. Sjåfør og bileier bruker trossalt sin forsikring, sine årlige kilometer, olje og slitasje på oss. Bensinen blir som regel splittet på alle. Nå har vi kun hatt 4-5 slike langturer, men likevel. Har aldri vært noen som har vært uenige der. Mulig jeg tenker annerledes fordi jeg har hatt bil siden jeg fikk sertifikat som 18-åring og måtte snu hver en krone og det virkelig betydde noe, når noen fylte noen liter på bilen min.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #18 Skrevet 13. juni 2013 Med mindre det er snakk om en flere km lang omvei hadde det nok aldri slått meg å gi penger for skyssen/parkeringen hvis det er noe sjåføren allerede skal. Da er det billigere å bruke månedskortet på bussen. Som sjåfør slår det meg heller ikke, jeg plukker jo opp folk for selskapet, ikke for å ha noen å dele utgifter jeg må betale uansett. Sant, blir man mange timer lengre på parkeringsautomat enn forventet på grunn av noen andre hadde jeg nok spurt. Anonymous poster hash: b0ca1...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå