Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som har reagert på at det å gå til frisøren er SKREKKELIG dyrt?

Jeg klipper og bleker av og til ettervekst på striper og det koster fort opp mot 800 kr hos en frisør langt utenfor sentrum. Dette synes jeg er skrekkelig mye penger for en jobb det ikke kreves så mye utdannelse for å gjøre.

Se på leger for eksempel. De har minst 6 års utdannelse etter videregående + spesialistutdannelse (7år?). Når jeg er hos legen betaler jeg 110 kr for 10 eller 15 minutter. Det betyr at en lege har et sted mellom 440 og 550 kroner i timen + det man må betale for resepter og andre ting+ det han får fra staten per pasient. Er det noen her som vet hvor mye det er? Legen har også en legesekretær som må finansieres.

Jeg tror jeg lett kan betale dette for en time i frisørstolen (litt avhenig av hva de statlige satsene hos legen er). Da har i tillegg frisøren tatt seg av en annen kunde mens jeg venter på at blekingen skal virke. Nå går jo ikke de pengene jeg betaler rett i frisørens lomme, men det gjør de ikke hos legen heller. Jeg vet også at jeg betaler for det jeg måtte bruke av blekemiddel, kur, sjampo og balsam, men dette kan umulig koste et frisørsenter mye penger.

Dette betaler man også tillegg for hos legen.

Hvor lang utdannelse har en frisør? Er det 3 eller 4 år etter ungdomsskolen? Inklusiv lærlingtid?

Hvor mye må man egentlig kunne for å være frisør?

Jeg klipper selv min samboer med både maskin og saks og han ser da ut som folk. Det skal sies at han er mer fornøyd når jeg har klipt ham enn når han har vært hos frisør. Jeg ble også alltid klipt hjemme som barn. Og jeg hadde guttekort hår og det var min 7 år eldre søster som klipte meg (!). Min mamma har alltid tatt permanent på min tante og min søster har bleket striper på utallige venninner på 80-tallet. Nå ble ikke dette vellykket 100% av gangene, men ikke tale om man trenger 3-4 år for å lære å klippe/stripe.

Jeg kan gå med på at å klippe enkelte av de hypermoderne klippene er krevende. Det sammen med ulike hårtyper, verver og hva man kan gjøre av behandlinger. Men det er også mange frisører som man skulle tro hadde sovet i disse timene.

Er det noen frisører her som vil kommentere dette?

Eller noen andre som har noen meninger?

Skrevet

Kan være enig i at det fort kan koste en del penger og gå til en frisør. Men jeg synest du virker svært nedlatende når du skriver "Dette synes jeg er skrekkelig mye penger for en jobb det ikke kreves så mye utdannelse for å gjøre."

En frisør kan vel sammenlignes med en håndtverker, og hva tror du det koster å bestille en rørlegger, elektriker eller tømrer? Ikke billig akkurat.

Og det at du betaler 110 kr for 10-15 minutt hos legen er fordi de er subsidiert av staten. En privat praktiserende lege ville nok ha tatt en god del mer.

• Liker 3
Skrevet

Husk på at frisøren ikke sitter igjen med så fryktelig mye av disse pengene da :wink:

Produktene som blir brukt på deg koster ganske mye, og salongen skal ha sin del av fortjenesten.

Og legen er, som Lady sier, subsidiert av staten.

Tror ikke du finner en eneste frisør som tjener mer enn en lege!

Frisører har to år på vgs og to år i lære, og man lærer ganske mye mer enn klipp og farge. Hva gjør du hvis du får en hårsykdom, hodebunnsproblemer, farget håret feil hjemme, vil ha strukturomforming, vil ha gode råd om produkter, håranalyse, fargeanalyse osv? Du går til frisøren.

Hvis du mener du gjør det like bra selv, så kan du vel bare gjøre det.

Hvor mye synes du at frisøren fortjener å tjene da?

• Liker 1
Skrevet

Hva du betaler hos legen er bare en egenandel. Folketrygden dekker også et visst beløp til legen hver gang du er der.

Om leger er momspliktige vet jeg ikke, men frisører er garantert momspliktige - og det utgjør jo 24%...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Gjør det selv da om du er så flink. :roll:

Skrevet
Gjør det selv da om du er så flink. :roll:

Frisørfaget er ett rent håndverk og som Madam Felle skriver; gjør det selv hvis du synes det er så skrekkelig dyrt.

Unødvendig kommentar er fjernet

Usikker

-moderator-.

Skrevet

De må jo hele tiden holde seg oppdatert på hva som er in osv.

Og selvsagt må de jo ha litt overskudd, kan ikke drive bissniss på veldedighet vet du :tunge1:

De har jo en del utgifter: leie av lokalet, strøm, produktene de bruker, utstyr arb.giver avgift, forsikring, you name it!

Jeg klipper meg selv, rett og slett fordi jeg ikke gidder å betale for stussing.

Men vil jeg ha et bra resultat har jeg ingen problemer med å betale for det.

Skrevet

Bruker du frisører som holder til på kjøpesentre og ellers i sentrum (særlig her i Oslo), så må du regne med å betale mer enn hos frisører utenfor sentrum/sentre.

Mange av de større kjedene overpriser også pga at de er i en kjent kjede.

Frisører driver med håndverk og det må man betale litt for. Men det er ikke alltid at de dyreste og mest kjente frisørkjedene gir det beste resultatet.

Selv styrer jeg unna disse kjedene og velger heller en frisør som er uavhengig og som ser an hår og ansiktsfasong, i stedet for å prakke på meg både det ene og det andre.

En god frisør sier i fra hvis h*n ikke er enig i ditt valg av frisyre.

Dette har jeg aldri opplevd hos de store kjedene.

Det er greit at frisøren tar seg betalt for godt arbeid, men jeg synes ikke at det er greit å betale for at frisøren skal kunne leie dyre lokaler eller for at de skal ha TV-skjermer ved hver stol.

Skrevet

Man må tenke på hvor mye arbeid en frisør gjør også.. Er du hos frisøren og skal klippe, farge og stripe håret så er det en god del tankevirksomhet bak valgene som gjøres i forhold til DITT hår. Denne må kunne ha evnen til å se hva man kler, beregne farge i forhold til feks striper, de må holde seg oppdatert på frisyrer og trender.

Det er da ikke en spesielt kort utdannelse. De går ett halvt år på skole ( "våres skole hvertfall- som er privat) men har tross alt 3,5 år lærlingtid.

Offentlig skole har to år på skole og to år i lære- uansett blir det lik tid på begge.

En annen ting; 800 kr er ikke så altfor mye for all den jobben du får gjort- jeg må ærlig innrømme at i salongene vi har betaler man fra 955 og oppover.

Da betaler vi for det første 1/4 av dette til staten, altså 24%

For det andre kommer husleie, forsikring, lønn, feriepenger og arbeidsgiveravgift, forbruk av varer i løpet av behandlingen- som er 10-15% av prisen, i tillegg.

Det er som mange andre nevner en kunstform-.

Frisører tjener ikke så utrolig mye og langt fra alt det du betaler går, som du ser, ikke rett i lomma.

Er du ikke fornøyd med hva frisøren din gjør ( les:Men det er også mange frisører som man skulle tro hadde sovet i disse timene. ) så skifter du, eller gjør det selv.

Det er ett faktum at farging, bleking og klipp som gjøres hjemme, altså uten utdannelse, stort sett ikke blir like skikkelig som når man gjør det i salong- + at produktene man får kjøpt med seg hjem fra butikker, HM ol. er noe helt annet enn det man får brukt i salongene.

Ting koster i dag, sånn er det bare- :roll:

Skrevet

Jeg klipper og bleker av og til ettervekst på striper og det koster fort opp mot 800 kr hos en frisør langt utenfor sentrum.

En liten digresjon, 800 var ikke dyrt i forhold til at jeg betalte 1200 for akkurat det samme i forrige uke :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Du sammenligner priser hos lege og frisør, og spør om noen vet hvor mye leger får fra staten.

Ja, det vet jeg. Jeg er helsesekretær, og kan fortelle at den egenandelen du betaler hos legen bare er en liten del av legens totale inntekter. Ved en vanlig konsultasjon får legen 117 eller 132 kr. av pasienten. (132 kr. hvis man er spesialist i allmennmedisin). I tillegg kommer alt som dekkes av trygdekontoret, dette kan være alt fra en 50-lapp ekstra og opp til 500-600 kr.pr. konsultasjon. I tillegg til dette kommer fastlege-tilskuddet som skal gå til husleie og lønn til hjelpepersonell.

Totalt blir dette veldig store summer. Min sjef har f.eks i de tre første månedene i år tjent 200.000 kr.,(utenom fastlegetilskuddet), og han jobber 3 dager i uken!

Som du skjønner er det ikke noen grunn til å synes at leger får for lite lønn i forhold til utdannelsen sin. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva skal du med så mye hår da, at du må selge sjela di for å få råd til å stelle det :o

Gjør som meg: Kjøp deg en hårklippemaskin og far over huet med en gang hver fjortende dag :kul:

Skrevet

WOW! Her var det mange svar gitt!

Først: jeg mener ikke å se ned på frisører.

Jeg vet at leger er subsidiert av staten, men jeg vet ikke hvor mye. Jeg vet også at en lege tjener laaangt mer enn en frisør, noe jeg synes er riktig.

Jeg vet at frisører er et håndtverk og en form for kunst. Jeg vet at de trenger å vite en del for å behandle spesielle kunder.

Likevel; jeg synes det er dyrt å gå til frisør. Langt utenfor sentrum, sentre og kjeder. Derfor klipper jeg min samboer, men jeg klarer ikke klippe meg selv. Er det bare meg som synes dette er for dyrt???

Mye av grunnen til at feks elektrikere, rørleggere og tømrere er så dyrt er at det har vært mangel på fagfolk lenge. Frisører har det så vidt jeg vet ikke vært mangel på.

Jeg er likevel villig til å betale for det håndtverket en frisør gjør, men min mening er at det håndtverket og kunstverket de utfører er overpriset. (Noe jeg synse feks en rørlegger også er..)

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, det er dyrt, akkurat som andre håndtverkere.

Ler meg ihjl når folk syter over at en advokat (11 års utdannelse etter ung. skolen!!) som tar 1200 i timen er dyrt, når en frisør/elektriker tar det samme. I vinter måtte vi betale 6000 til en rørlegger som jobbet i 2 timer pga vannet frøys på kvelden i en helg.

Private leger tar som sagt mer enn 110 kr, fordi det finansieres av staten.

Skrevet

Du har forstått poenget mitt, Poirot :Nikke:

La oss glemme den subsidierte legen og sammenligne med en advokat i steden for.

Jeg mener det er galt at man betaler like mye for én time av tiden til en som har 4 års utdannelse og en som har 11 år.

Min mening er ikke at advokater koster for lite, men at frisører og enkelte andre håndtverkere koster for mye. Sett i forhold til utdanning.

Skrevet

Så lenge vi fortsetter å gå til frisøren og betaler det de forlanger, så vil prisene fortsette å stige.

Skrevet

Det der har du desverre helt rett i Lea.

La oss starte en folkebevegelse mot dyre frisører :hoho:

Skrevet

Jeg har ei venninne som er frisør som har både fagbrev for damer og for herrer. Hun tjener fortsatt godt under 200 kr timen.

Mens hun var lærling så klippet hun meg gratis i salongen sin, jeg behøvde bare å betale for materialet. Når hun farget håret mitt måtte jeg betale mellom 250 og 300 kroner. Så at materialet er dyrt, det forstår jeg. Nå er dessverre hun småbarnsmor og bor et stykke unna, så jeg får ikke klippet meg der lengre.

Men det jeg reagerer på er når jeg er hos andre frisører og de bruker 10 minutter på håret mitt og jeg må betale 400 kroner. Jeg har langt hår med pannlugg, så det er egentlig bare å klippe rett, selv om de selvfølgelig klipper det i lag. Men dette er en av de enkleste klippene ville jeg tro. Jeg har veldig slitt hår, men en del frisører som ikke kjenner håret mitt legger ikke merke til det før jeg sier at de burde klippe litt lengre opp. Og DA prøver de å selge meg all verdens produkter for det.

Det jeg egentlig savner er egentlig et system som jeg vet de har i England, hvor man betaler for om man vil ha ny stil eller ikke.

• 13 år senere...
Skrevet

Jeg blir helt målløs, over hvor lite folk vet og skjønner... Vi frisører utfører håndtverk. Du vet at pensjons alderen på frisører er 28 år? Og det fordi det er et fryktelig tungt yrke. Vi står i 8 timer hver dag, og annenhver helg med armene høyt, for å gi deg det beste. Vi sliter ut kroppene våre for å gjøre deg fornøyd. Det er da vel for faen ikke utdanningen du betaler for hrr eller? Det er vel resultatet ? Jeg jobber på kunn provisjon, å der trekkes moms i tillegg. På 100% stilling tjener jeg omlag 16000,- på en god mnd.. en dårlig måned rundt, 10 lapper. Så neste gang du krenker et yrke du ikke har peiling på, tenk litt lenger enn nesa di rekker.. d er ikke bare å klippe å farge, det ligger mye kunnskap bak, vinkler, formler, blandeforhold, grader, osvosv.. dette er noe man ikke bare lærer på en to tre.. jeg kjenner jeg er ordentlig forbanna av å lese innleggey ditt å alle kommentarene til alle uvitende folkene her.. er det mulig? Å forresten, jeg tar 1200 for striper av ettervekst pluss 370 for korrigering og 570 for klipp ;) regn ut sjæl hvor mye som går til hva her med.den lønna jeg akkurat oppga.. vi leker ikke butikk

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Atdetgårann skrev:

Jeg blir helt målløs, over hvor lite folk vet og skjønner... Vi frisører utfører håndtverk. Du vet at pensjons alderen på frisører er 28 år? Og det fordi det er et fryktelig tungt yrke. Vi står i 8 timer hver dag, og annenhver helg med armene høyt, for å gi deg det beste. Vi sliter ut kroppene våre for å gjøre deg fornøyd. Det er da vel for faen ikke utdanningen du betaler for hrr eller? Det er vel resultatet ? Jeg jobber på kunn provisjon, å der trekkes moms i tillegg. På 100% stilling tjener jeg omlag 16000,- på en god mnd.. en dårlig måned rundt, 10 lapper. Så neste gang du krenker et yrke du ikke har peiling på, tenk litt lenger enn nesa di rekker.. d er ikke bare å klippe å farge, det ligger mye kunnskap bak, vinkler, formler, blandeforhold, grader, osvosv.. dette er noe man ikke bare lærer på en to tre.. jeg kjenner jeg er ordentlig forbanna av å lese innleggey ditt å alle kommentarene til alle uvitende folkene her.. er det mulig? Å forresten, jeg tar 1200 for striper av ettervekst pluss 370 for korrigering og 570 for klipp ;) regn ut sjæl hvor mye som går til hva her med.den lønna jeg akkurat oppga.. vi leker ikke butikk

Du vet at du har søkt opp en tråd som er 13 år gammel.......?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...