Gå til innhold

Liv i universet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst enig med trådstarter.

Men jeg undres like mye over bastante og bestemte påstander som dette, som de som sier at "utenomjordisk liv eksisterer ikke".

Hva vet vel vi om hva vi vil finne ut av i vår tid eller menneskehetens tid?

Hva vet vel vi om livet andre steder ville reist "allerede"?

Kanskje de tenker det samme om oss?

Vi vet jo egentlig ingenting.

Alt vi vet er at mulighetene er mange.

Enig i dette.

Synes slike bastantheter er like merkelige som "spøkelser finnes ikke", "klarsynte mennesker eksisterer ikke". Herremin, vi vet jo ikke dette. Vi vet jo såvidt hva som legges i begrepene. Forunderlig at folk kan påstå så mye sterkt som de ikke har forutsetninger for å vite. Som de små uvitne maur av den store verden vi er....så har enkelte altfor overlegenhet i forhold til den lille oppfattelsen av verden dem egentlig har.

Men her detter jeg av. Sammenligningen med liv i universet halter på et viktig punkt; Vi vet allerede om en type liv i universet, det som lever her på jorda. Det er veldig virkelig og utvilsomt. Hvor mange spøkelser har man egentlig observert? Hvor mange klarsynte har dokumentert evnene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xMarina

Lutetium sa:

"Hvor mange spøkelser har man egentlig observert?"
--->Aner ikke"

"Hvor mange klarsynte har dokumentert evnene sine? "
--->Det er vel ingenting som er "offisielt dokumentert". Det "store" som må til for "skeptikere" har vel enda ikke funnet sted. I hvertfall ikke slik de ønsker det.

Personlig mener jeg det er altfor mye "grums" innen emnet som gjør det umulig for meg å bastant avfeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hvis det skulle finnes liv i universet, synes jeg det er merkelig at vi ikke har blitt besøkt enda.

Eneste forklaringene jeg kan komme på da isåfall er at enten er det ikke mulig å reise gjennom stjerner eller at de lar oss være i fred(kanskje liv er så vanlig at de rett og slett ikke bryr seg, eller at de syns det er riktig at liv på planeter må få lov til å utvikle seg i fred uten innblanding utenfra)

For hvis det er mulig å reise gjennom stjerene ville det vært uunngåelig at noen ville oppdage oss i min mening. Ja Universet er gigantisk, men det har eksistert i uffattelig lang tid og.

Det man også må ha i tankene er at hvis en sivilisasjon skulle mestre å reise gjennom stjernene, vil de ekspandere med en akselerende hastighet.

Dere kan tenke dere en sivilisasjon som starter å ekspandere fra sentrum av en galakse. Når de har nådd utkanten av galaksen, vil de i teorien ha utforsket alle av galaksens planeter. Dette fordi de ville spredd seg som et virus i alle retninger.

Ja det var de rotete tankene mine, noen som forstår? hehe :P

Anonymous poster hash: cf8b4...6b1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle finnes liv i universet, synes jeg det er merkelig at vi ikke har blitt besøkt enda.

Eneste forklaringene jeg kan komme på da isåfall er at enten er det ikke mulig å reise gjennom stjerner eller at de lar oss være i fred(kanskje liv er så vanlig at de rett og slett ikke bryr seg, eller at de syns det er riktig at liv på planeter må få lov til å utvikle seg i fred uten innblanding utenfra)

For hvis det er mulig å reise gjennom stjerene ville det vært uunngåelig at noen ville oppdage oss i min mening. Ja Universet er gigantisk, men det har eksistert i uffattelig lang tid og.

Det man også må ha i tankene er at hvis en sivilisasjon skulle mestre å reise gjennom stjernene, vil de ekspandere med en akselerende hastighet.

Dere kan tenke dere en sivilisasjon som starter å ekspandere fra sentrum av en galakse. Når de har nådd utkanten av galaksen, vil de i teorien ha utforsket alle av galaksens planeter. Dette fordi de ville spredd seg som et virus i alle retninger.

Ikke rotete i det hele tatt, og dette er heller ikke ukjent stoff hos forskere. Det mest sannsynlige scenarioet er kanskje selvreplikerende romsonder, som tar seg av drittjobben (romreiser er tross alt hælvetes farlig).

Wiki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rodion Raskolnikov

Det er ikke vår feil at dere nekter og tro at vi har besøkt dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, vi har bevis for at liv eksisterer i universet, nemlig oss. Spørsmålet da er hvorvidt liv kan eksistere andre steder i universet og det eneste fornuftige svaret jeg kan se er JA - såfremt forholdene ligger til rette. Så kommer avstandene inn i bildet, bare i melkeveien som er vår egen galakse så vil det ta ca 100 tusen år å sende et radiosignal tvers over, og det forutsetter samtidig at mottakeren faktisk har teknologi til å tolke signalene. Radiosignalene som er sendt fra jorda har dekket ca 1/1000.000 av galaksen var så langt, sannsynligvis så vet ingen andre at vi eksisterer en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har jo i alle fall dokumentert en metode for hvordan en får dannet en proteinkappe rundt rna. Ursuppe + lightning = celle med arvemateriale. For at det skal finnes liv andre steder så må jo enten liv kunne transporteres gjennom rommet, eller det må være rette kondisjoner slik at replikerende celler kan dannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fascinerer meg stadig at så utrolig mange mennesker ser det som totalt usannsynlig at det finnes liv i universet.

Det finnes tross alt omtrentlig en billion galakser, hver bestående av omtrent en billion stjerner, alle med potensiale for planeter rundt - og dermed også muligheten for planeter med en eller annen form for liv.

Universet er beregnet til omtrent 93 mrd lysår stort, og the Drake equation foreslår flere intelligente livsformer bare i vår galakse.

For meg er det svært lite sannsynlig at det IKKE finnes liv et eller annet sted der ute. Når liv har klart å oppstå på jorda, og når vi ser hvilke forhold liv klarer å oppstå og overleve under her på planeten, så hvorfor ikke på andre planeter?

Hvorfor har mange en så skråsikker overbevisning om at det er totalt utelukket at det finnes noen form for liv, noe sted i universet?

Anonymous poster hash: 9b3cc...82c

Jeg tar det som en selvfølge at det er liv der ute. Det er utopisk å tro at bare denne ene planeten er det liv på i trillioner på trilllioner av planeter. Nå heter det ikke bare universet, flere forskere mener at vi står ovenfor et multivers. Altså noe som består av uendelig mange universer også.

Kanskje er det like greit hvis vi ikke oppdager annet intligent liv, vi vet ikke om disse er vennligsinnede. Flere sender signaler ut i rommet for at andre skal oppdage oss. Hva skal vedkommende si hvis det viser seg at de kommer hit i dårlige hensikter.

Oooops, jeg mente det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, vi har bevis for at liv eksisterer i universet, nemlig oss. Spørsmålet da er hvorvidt liv kan eksistere andre steder i universet og det eneste fornuftige svaret jeg kan se er JA - såfremt forholdene ligger til rette. Så kommer avstandene inn i bildet, bare i melkeveien som er vår egen galakse så vil det ta ca 100 tusen år å sende et radiosignal tvers over, og det forutsetter samtidig at mottakeren faktisk har teknologi til å tolke signalene. Radiosignalene som er sendt fra jorda har dekket ca 1/1000.000 av galaksen var så langt, sannsynligvis så vet ingen andre at vi eksisterer en gang.

Det her hadde ingenting med tankegangen min å gjøre.

Og ja, er selv veldig overbevist på at det finnes liv det ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...