Gå til innhold

Liv i universet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er godt mulig liv er en like reel del av universet som gravitasjon, mange mener at kan det bli liv vil det bli liv, at liv rett og slett er en vanlig naturlig konsekvens av slik universet vårt er, Så akurrat som hydrogen fusjoneres til helium, vil liv oppstå der det er mulighet for det.

Å "mene" noe uten beviser er tro. Ikke kom her og forveksle det med vitenskap.

Anonymous poster hash: ab063...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Å "mene" noe uten beviser er tro. Ikke kom her og forveksle det med vitenskap.

Vitenskap begynner med i ide eller hypotese, så må man prøve å bevise det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vitenskap begynner med i ide eller hypotese, så må man prøve å bevise det,

Du har en ide eller hypotese om at naturlovene ikke gjelder på andre planeter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren ønsketenking. Jeg tror ikke livet på vår planet er noen form for "mirakel", men det er helt klart en unik tilfeldighet som ikke skjer noe annet sted noensinne igjen.

Det er en selvmotsigelse av dimensjoner. Det finnes ikke noe slikt som unike tilfeldigheter. Hvis en hendelse er tilfeldig, så innebærer det at den har en bestemt sannsynlighet. Og det vil igjen si at i et uendelig stort univers (noe universet i praksis ER) så vil den samme hendelsen inntreffe igjen og igjen og igjen. Videre, om du tenker over det, og trekker det ned på et praktisk nivå: Den hendelsen vi snakker om, er at noen organiske molekyler begynte å selvreplikere. Og så vanlig som byggesteinene til organisk liv er i universet, sammen med alle de bestanddelene som man tror kan ha vært sentrale for begynnelsen til livet på vår klode, så er det nærliggende å tro at liv er mer regelen enn unntaket. For hvis vi snakker om at lipider kapslet inn noen organiske molekyler i et medium av leire og vann, og at noen av disse begynte å selvreplikere mer eller mindre mekanisk, så er dette relativt enkle prosesser som kunne gjentas milliarder av ganger om dagen over millioner av år, før en kombinasjon som ledet frem til det første primitive livet i form av en genuin encellet mekanisme. Og da blir liv noe som oppstår med nærmest uavvendelig nødvendighet på en hver planet som har de grunnleggende forutsetningene til stede.

Hvis du derimot hadde sagt at livet på Jorden er et guds mirakel, og at det er det eneste sted i universet gud skapte liv (Etter omtrent 12 milliarder år tok han en ny titt på skaperverket og sa til seg selv: "Joda, det er bra, men det er liksom noe som mangler.")

så ville du i det minste hatt et argument som var konsistent. Du ville vært en religiøs idiot, men en konsekvent religiøs idiot, i det minste. Nå er du hverken det ene eller det andre. Nå er du bare tåpelig og demonstrerer at du ikke har tenkt over saken.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppheves naturlovene bare vi venter lenge nok mener du?

Tenker du på noen bestemte naturlover nå? Hvilke naturlove er det som er til hinder for at liv skal oppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Du har en ide eller hypotese om at naturlovene ikke gjelder på andre planeter?

Det er nøyaktig omvendt av det jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cartman

Jeg ble faktisk kidnappet av aliens. De satte en anal probe oppi anusen min, noe som resulterte i at kompisene mine Stan og Jew lo av meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg ble faktisk kidnappet av aliens. De satte en anal probe oppi anusen min, noe som resulterte i at kompisene mine Stan og Jew lo av meg :(

Var ikke rar de lo av deg da, du er en feit dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige folk skjønner at det sannsynligvis finnes liv der ute. ;)

Religiøse eller andre med mentale/psykiske sykdommer sliter litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Var ikke rar de lo av deg da, du er en feit dust.

You are just jealous Starvin Marvin, because i got a bigger anal probe than you!

Endret av Cartman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Btw har noen av dere hørt om The Coon. Jeg tror han er en alien. Men hvem er egeeeentlig The Coon? Spør du meg så er The Coon en bråkmaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sweetsugar

Er det mulig at det finnes en annen planet der det bor med mennesker på, og som sitter med samme tanker som oss? Det lurer jeg på...

Jeg tror det er liv. Jeg er veldig interessert i det med aliens (hva skal jeg kalle det? ehe), og jeg tror hvertfall det er noe mer mellom himmel og jord en vi aner.

Kansje det er noen som har fulgt med på jorda i all evig tid, og følger med på hvordan vi utvikler oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i Melkeveien finnes det flere milliarder av planeter, og over 40 milliarder av disse skal være på ca. størrelse med jorden. Av 40 milliarder er det svært sannsynlig at i hvert fall noen av dem kretser rundt en stjerne lik solen og ligger i en beboelig sone (de har jo oppdaget noen, som i hvert fall kan muligheten for vann). Og dette er bare i Melkeveien, en av mange milliarder, om ikke billioner galakser. Det gir vanvittig mange muligheter for jordlignende planeter et eller annet sted.

Derfor er det langt mer sannsynlig at det finnes planeter med mulighet for intelligent liv et sted, enn at det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare i Melkeveien finnes det flere milliarder av planeter, og over 40 milliarder av disse skal være på ca. størrelse med jorden. Av 40 milliarder er det svært sannsynlig at i hvert fall noen av dem kretser rundt en stjerne lik solen og ligger i en beboelig sone (de har jo oppdaget noen, som i hvert fall kan muligheten for vann). Og dette er bare i Melkeveien, en av mange milliarder, om ikke billioner galakser. Det gir vanvittig mange muligheter for jordlignende planeter et eller annet sted.

Derfor er det langt mer sannsynlig at det finnes planeter med mulighet for intelligent liv et sted, enn at det ikke gjør det.

Artig å tenke på at man bare trenger å gå tilbake til starten av 90-tallet, så visste man ikke om noen andre planeter enn de vi hadde i vårt eget solsystem!

Til nå er det som sagt bekreftet 907 planeter, men mere vil helt sikkert komme. Databasen til Kepler (romteleskopet som er bygd for å lete etter exoplaneter), inneholder 18.000 "transit events" (mulige planetpasseringer foran andre stjerner) pr i dag, i tillegg til disse bekreftede planetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Artig å tenke på at man bare trenger å gå tilbake til starten av 90-tallet, så visste man ikke om noen andre planeter enn de vi hadde i vårt eget solsystem!

Til nå er det som sagt bekreftet 907 planeter, men mere vil helt sikkert komme. Databasen til Kepler (romteleskopet som er bygd for å lete etter exoplaneter), inneholder 18.000 "transit events" (mulige planetpasseringer foran andre stjerner) pr i dag, i tillegg til disse bekreftede planetene.

De mener i dag at det er ca. minst like mange planeter i galakser som melkeveien som det er stjerner, altså bør det være minst 400 milliarder planeter i vår galakse.

Om det samme holder sant for resten av universet vil det være ca. 70 trilliarder planeter i universet, få planteter i de eldste galaksene, mens mange i nyere galakser(nyere er altås galasker som er er 10 milliarder år eller yngre) Med 70 trilliarder planter, må det være ganske mye liv der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener i dag at det er ca. minst like mange planeter i galakser som melkeveien som det er stjerner, altså bør det være minst 400 milliarder planeter i vår galakse.

Jup.

+ Friflytere (men ikke si det til Niburugjengen)

Om det samme holder sant for resten av universet vil det være ca. 70 trilliarder planeter i universet, få planteter i de eldste galaksene, mens mange i nyere galakser(nyere er altås galasker som er er 10 milliarder år eller yngre) Med 70 trilliarder planter, må det være ganske mye liv der ute.

Her e det liv - RAI RAI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har kommet vanvittig langt bare på noen få år. Nye planeter oppdages jo nesten hele tiden!

Kepler-62e er vel en av de planetene de har oppdaget som ligner mest på jorden til nå, bare noe større og kaldere. Men når det oppdages så mange nye planeter så ofte som det gjøres, er det ikke usannsynlig at vi oppdager noen enda likere planeter i løpet av noen år. Men når de er såpass mange lysår borte fra jorden, har vi i det hele tatt noen muligheter for å utforske dem nærmere?

Men planetens distanse fra solen må vel være veldig nøyaktig lik jordens plassering fra solen for at et eventuelt liv på planet skal være noe likt som hos oss. Hadde jorden bare vært litt nærmere eller litt lenger ifra, ville den vært helt annerledes. Så sånn sett er det ikke bare-bare å treffe på den riktige når det er så mye annet som også må klaffe... Men at de finnes der ute, det tviler jeg ikke på.

Vår planet er en av mange triliarder... Det er sykt å tenke på, det. Tallet er så høyt at det i grunnen ikke sier meg noe som helst! Skjønner bare at det er tilsier enormt mange planet.

Og dimensjonene i universet er så ufattelig svære at det er umulig å forestille seg det. Vår "store" sol er jo bare et atom sammenlignet med de største stjernene. Og mange av stjernene vi ser døde for evigheter siden. Universet er et fascinerende sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Ja, vi har kommet vanvittig langt bare på noen få år. Nye planeter oppdages jo nesten hele tiden!

Kepler-62e er vel en av de planetene de har oppdaget som ligner mest på jorden til nå, bare noe større og kaldere. Men når det oppdages så mange nye planeter så ofte som det gjøres, er det ikke usannsynlig at vi oppdager noen enda likere planeter i løpet av noen år. Men når de er såpass mange lysår borte fra jorden, har vi i det hele tatt noen muligheter for å utforske dem nærmere?

Men planetens distanse fra solen må vel være veldig nøyaktig lik jordens plassering fra solen for at et eventuelt liv på planet skal være noe likt som hos oss. Hadde jorden bare vært litt nærmere eller litt lenger ifra, ville den vært helt annerledes. Så sånn sett er det ikke bare-bare å treffe på den riktige når det er så mye annet som også må klaffe... Men at de finnes der ute, det tviler jeg ikke på.

Vår planet er en av mange triliarder... Det er sykt å tenke på, det. Tallet er så høyt at det i grunnen ikke sier meg noe som helst! Skjønner bare at det er tilsier enormt mange planet.

Og dimensjonene i universet er så ufattelig svære at det er umulig å forestille seg det. Vår "store" sol er jo bare et atom sammenlignet med de største stjernene. Og mange av stjernene vi ser døde for evigheter siden. Universet er et fascinerende sted.

Solen vår er faktisk en gul dverg, så ganske liten egentlig, de mener også at røde dverger er bedre for å ha planter med liv.

Feks, Sola våres blir sterkere og sterkere med alderen, noen mener at om bare 800 millioner år vil det ikke være mulig å ha naturlig liv på jorda lengre, Jorda har hat liv i ca. 3.8 milliarder år, men bare kompleks liv i ca. 700 millioner, vi ha da 800 millioner år til Så 1.7 milliarder år med kompleks liv.

Og så klart om 5 millarder år dør sola våres og da er det kaputt for jorda uansett hva slags liv som er der.

Røde dverger derimot har en livs lengde på 1 til 10 billioner år, noe som gir livet på planeten(om det skulle være liv der) mye lengre tid på seg og utvikle seg, Bare tenk på hva slags liv som kan utvikle seg på en planet der de har billioner av år på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepler-62e er vel en av de planetene de har oppdaget som ligner mest på jorden til nå, bare noe større og kaldere. Men når det oppdages så mange nye planeter så ofte som det gjøres, er det ikke usannsynlig at vi oppdager noen enda likere planeter i løpet av noen år.

Teknikkene for å oppdage steinplaneter blir stadig forbedret, derfor ser man stadig mer av jordlignende planeter i media. Men det vil være flott å få igang E-ELT og liknende store skop.

Men når de er såpass mange lysår borte fra jorden, har vi i det hele tatt noen muligheter for å utforske dem nærmere?

Det er det som er så mistrøstig. Både en og to generasjoner vil nok bare kikke og lytte. Å faktisk komme dit, om så bare med romsonder tar innih***ete med tid om ikke noen finner opp noe lurt. Bare det å komme seg til Proxima Centauri hadde tatt nesten 80.000år med den raskeste romsonden vi har sendt utover hittil, New Horizons.

Som Gunfreak er inne på, det fins andre typer stjerner, med andre belter der utviklingen av liv kan skje. Så har du størrelse på planeten, atmosfæresammensetning, hvor elliptisk banen er, om planeten er tidevannslåst til sola si osv osv.

Å titte litt nærmere på atmosfæren til noen av disse gullhårplanetene hadde vært fint, men det kommer nok med bedre teleskoper.

Solen vår er faktisk en gul dverg, så ganske liten egentlig, de mener også at røde dverger er bedre for å ha planter med liv.

Feks, Sola våres blir sterkere og sterkere med alderen, noen mener at om bare 800 millioner år vil det ikke være mulig å ha naturlig liv på jorda lengre, Jorda har hat liv i ca. 3.8 milliarder år, men bare kompleks liv i ca. 700 millioner, vi ha da 800 millioner år til Så 1.7 milliarder år med kompleks liv.

Og så klart om 5 millarder år dør sola våres og da er det kaputt for jorda uansett hva slags liv som er der.

Røde dverger derimot har en livs lengde på 1 til 10 billioner år, noe som gir livet på planeten(om det skulle være liv der) mye lengre tid på seg og utvikle seg, Bare tenk på hva slags liv som kan utvikle seg på en planet der de har billioner av år på seg.

Livslengden på røde dverger er fascinerende, men de har også ganske stygge utbrudd (solstormer som får utbruddene fra vår sol til å blekne). Har også lest at de roer seg ned etterhvert. Hvis livet rundt der klarer seg gjennom den første steriliserende tiden, så.. kanskje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest .-L-.

Finnes nok liv andre steder. I biologien har man jo klart å skape liv i leirsuppa, så det er nok bare de rette forholdene som må til, og et lynnedslag om jeg ikke husker feil.

Siden universet er så stort er det jo ganske logisk å tenke at det må være gunstige forhold andre steder også.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...