Sushi Skrevet 7. juni 2013 #1 Skrevet 7. juni 2013 (endret) http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.11068781 Synes tallene var veldig høye! Skjønner at noen snur 3-åringer hvis de vokser ut av setet osv., men at bare 40% mellom ett og fire år sitter bakovervendt er drøyt. Endret 7. juni 2013 av Sushi 1
Arkana Skrevet 7. juni 2013 #3 Skrevet 7. juni 2013 Jeg er dessverre ikke overrasket, Det er sjelden jeg ser barn over halvannet år sitte bakovervendt.
Gjest chiki Skrevet 7. juni 2013 #4 Skrevet 7. juni 2013 Enkelte reager på at jenta vår som er 2 år og 8 mnd sitter bakovervendt, ett par syns til og med vi er litt "hysteriske" som har henne bakover....
^^Belle^^ Skrevet 7. juni 2013 #5 Skrevet 7. juni 2013 Helt, helt enig! Når man da i tillegg har en jente som av og til blir bilsyk på lengre kjøreturer (som vi gjør kanskje én gang hver 4. måned) synes jeg det blir enda vanskeligere å ''forsvare'' hvorfor hun fremdeles sitter bakovervendt. Sukk. (Ikke at jeg bryr meg altså. Jeg pakker gladelig håndklær og ekstra klesskift på lengre turer så lenge hun sitter trygt.) 1
Gjest mann Skrevet 8. juni 2013 #6 Skrevet 8. juni 2013 Grunnen er jo at veldig mange kjøper for små biler. BMW 3 serie, gammel octavia, ford focus osv er familiebiler i Norge. Men de er ikke familiebiler fra produsentens side. De er for små og bakovervendte seter fører til for lite plass i forsetet og at barnet blir sittende med knærne under haka. Så blir barna snudd alt for tidlig. Med unnskyldningen bilsyk. Har 3 barn selv og alle satt bakover frem til 4 år. 0 problem det.
Miss moneypenny Skrevet 8. juni 2013 #7 Skrevet 8. juni 2013 Ungene sitter bakover her og, eldste er 3 år og 2 mndr. Håper å slippe å snu før hun har fylt 4 år. Jeg syns det er helt horribelt at foreldre snur ungene fordi det er praktisk for foreldrene! Skjønner det når ungene er veldig bilsyke osv, men der det dreier seg om giddesløshet blir jeg oppgitt.
Gjest pysepusen Skrevet 8. juni 2013 #8 Skrevet 8. juni 2013 (endret) Grunnen er jo at veldig mange kjøper for små biler. BMW 3 serie, gammel octavia, ford focus osv er familiebiler i Norge. Men de er ikke familiebiler fra produsentens side. De er for små og bakovervendte seter fører til for lite plass i forsetet og at barnet blir sittende med knærne under haka. Så blir barna snudd alt for tidlig. Med unnskyldningen bilsyk. Har 3 barn selv og alle satt bakover frem til 4 år. 0 problem det. Et vennepar av oss har en Opel Corsa. Begge de små sitter bakovervendt i baksetet der Her ler svigerfamilien av oss. Tenk at treåringen vår sitter bakovervendt liksom. DET er teit det. Jaja, jeg synes de er teitere som lar toåringen sitte forovervendt uten noen egentlig grunn til det. Endret 8. juni 2013 av pysepusen
Sushi Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #9 Skrevet 8. juni 2013 Både svigers og mine foreldre har også reagert. Selv min far, som er kjempenøye på bilsikring, lurte på om 2-åringen ikke skulle sitte fremover snart. De tilhører en annen generasjon, men hører heldigvis på meg. Svigermor prøvde seg vel med en "min bil - jeg bestemmer hvilket sete jeg kjøper", men det måtte hun jo bare gi seg på. Vi har ikke en bil som er av de største, men det går likevel fint å ha barnesete bak passasjersetet.
Gjest pysepusen Skrevet 8. juni 2013 #10 Skrevet 8. juni 2013 Hehe, min svigermor sier det - "min bil, mitt sete". Vi sier "vårt barn, du får ikke ha han i bilen din" 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #11 Skrevet 8. juni 2013 Dere som har barn som sitter bakovervendt helt fram til de er 4 år; hvilke bilstoler har dere til barna?Anonymous poster hash: c3809...7e2
Gjest pysepusen Skrevet 8. juni 2013 #12 Skrevet 8. juni 2013 Dere som har barn som sitter bakovervendt helt fram til de er 4 år; hvilke bilstoler har dere til barna?Anonymous poster hash: c3809...7e2 Her har han BeSafe iZi KID x3. Den holder sikkert til han er fire år. Men nå kommer BeSafe med nytt sete i juni/juli så da skal vi kjøpe det. Det går til 25 kg. Han har supergod plass! (Og ja, han er litt større enn en gjennomsnittlig treåring nå)
Jade Skrevet 8. juni 2013 #13 Skrevet 8. juni 2013 (endret) Våre to eldste satt bakovervendt til de var 4 år. Og det skal minstemann også! Vi har opplevd at folk har blitt overrasket over at vi ikke har snudd setene, og da har de gjerne ikke vært 3 år en gang! Men da har jeg bare svart at det er anbefalt til de er 4 år, og at så lenge vi ikke har noen ulemper med det, så ser jeg ikke problemet. Jeg har ikke kommentert tilbake at jeg synes de snudde sine stoler for tidlig (selv om jeg hadde lyst :D). Tror det er BeSafe iZi KID x3 vi har/hadde på de to minste. Og den passet fint til mellomste var ca 4, da var det på tide å bytte den ut. Så det passet jo fint med anbefalingene (det var vel meningen også, regner jeg med). Endret 8. juni 2013 av Jade
Sushi Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #14 Skrevet 8. juni 2013 Hehe, min svigermor sier det - "min bil, mitt sete". Vi sier "vårt barn, du får ikke ha han i bilen din" Ja det var noe sånt jeg også måtte si. Det er vel den eneste gangen jeg har blitt skikkelig irritert på henne på grunn av innblanding. Heldigvis hørte hun på meg, da.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #15 Skrevet 8. juni 2013 Grunnen er jo at veldig mange kjøper for små biler. BMW 3 serie, gammel octavia, ford focus osv er familiebiler i Norge. Men de er ikke familiebiler fra produsentens side. De er for små og bakovervendte seter fører til for lite plass i forsetet og at barnet blir sittende med knærne under haka. Så blir barna snudd alt for tidlig. Med unnskyldningen bilsyk. Har 3 barn selv og alle satt bakover frem til 4 år. 0 problem det. Skjønner ikke det der med små biler - vi har vært på bilferie med en VW Golf, med tre barneseter i baksetet, hvorav to bakovervendt (beltestol i midten, babysete på den ene siden, Britax two-way Elite på den andre siden).Anonymous poster hash: 1d246...717
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #16 Skrevet 8. juni 2013 Dere som har barn som sitter bakovervendt helt fram til de er 4 år; hvilke bilstoler har dere til barna?Anonymous poster hash: c3809...7e2 Akta Graco Duologic 2 og Besafe Izi Combi. Best plass til beina i Akta Graco Duologic. Anonymous poster hash: d91ee...7ba
#Sunrise Skrevet 8. juni 2013 #17 Skrevet 8. juni 2013 her sitter alle unge forover , 2 av dem hadde en tedens til og ta av seg sela og krabbe ut av sete, derfor måtte vi snu den første, så vi fikk holdt et øye med om han hadde på belte, og så begynte søstra og gjøre det samme, så vi måtte passe på hun også, dem hoppa ut av bilsete og krabba plutselig frem, 3 har vel blitt plasert fremover for di alle andre har det, alle er over 3 år.
Sushi Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #18 Skrevet 8. juni 2013 her sitter alle unge forover , 2 av dem hadde en tedens til og ta av seg sela og krabbe ut av sete, derfor måtte vi snu den første, så vi fikk holdt et øye med om han hadde på belte, og så begynte søstra og gjøre det samme, så vi måtte passe på hun også, dem hoppa ut av bilsete og krabba plutselig frem, 3 har vel blitt plasert fremover for di alle andre har det, alle er over 3 år. Kunne du ikke bare brukt et slikt speil som henger foran barnet, så du ser ham/henne i bakspeilet ditt?
#Sunrise Skrevet 8. juni 2013 #19 Skrevet 8. juni 2013 Kunne du ikke bare brukt et slikt speil som henger foran barnet, så du ser ham/henne i bakspeilet ditt? prøvde det, men det funka ikke
Arkana Skrevet 8. juni 2013 #20 Skrevet 8. juni 2013 Dere som har barn som sitter bakovervendt helt fram til de er 4 år; hvilke bilstoler har dere til barna?Anonymous poster hash: c3809...7e2 Britax MultiTech. Vi har også hatt en periode med begge guttene hvor de tok av seg selene, de vsr vel rundt to år. Det var ikke verre enn at vi forklarte hvorfor det var viktig å ha dem på og minnet dem på det under bilturer en stund, og det tok ikke lang tid før de sluttet med det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå