Gå til innhold

Lei av folk som ikke holder avtaler/blir forsinket/ikke har respekt for andres tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjenner vel alle en slik en. En som driter i tidspunkt og kommer når det måtte passe han/henne.

Fortell

Anonymous poster hash: 329cd...34b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du begynne å fortelle siden det er du som starter tråden?

Jeg kjenner ingen som er sånn du beskriver. Vet ikke om det er fordi jeg er heldig og slipper sånt, eller om det er jeg som er mindre opptatt av pinlig nøyaktighet. 5 minutter fra eller til bryr jeg meg ikke om i noen sammenhenger. I sosiale sammenhenger (møtes på kafe, hjemme hos folk eller lignende der man har en behagelig plass å sitte og vente) synes jeg et kvarter slingringsmonn er greit. Noen vil være strengere enn meg, andre vil ha mye mer slingringsmonn. Så jeg tenker at det ikke nødvendigvis handler om å ikke bry seg/respektere andres tid, men ulike synspunkter på hva som er gangbart i forskjellige sammenhenger.

Men ikke vet jeg. Vanskelig å svare på før du utdyper hva du mener.

PP

Anonymous poster hash: f421b...6bf
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har en kollega som ikke respekterer andres tid, men krever at andre skal være tidlig ute.

Når hun begynner på jobb, presterer hun å komme ett minutt før hun skal begynne, eller akkurat på slaget.

Når hun er på jobb og andre skal avløse henne, begynner hun å ringe etter avløsing allerede fem minutter før hun skal avløses. -.-

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjenner vel alle en slik en. En som driter i tidspunkt og kommer når det måtte passe han/henne.

Fortell

Anonymous poster hash: 329cd...34b

Jeg har et par sånne i familien. Fetteren min og dama. Vi bor i samme tomannshus, alikevel kommer de alltid et kvarter ++ for sent i bursdagsselskap/middag. De pleier ofte å dra f.eks på sykkeltur en halvtime før de skal møte opp i selskapet. Det tar jo gjerne litt tid i seg selv pluss at de må dusje og stelle seg etterpå. Det er lov å ta det etter dere kommer hjem eller dagen etter! Ah, så irriterende!!!

Anonymous poster hash: 3dcba...3ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et par sånne i familien. Fetteren min og dama. Vi bor i samme tomannshus, alikevel kommer de alltid et kvarter ++ for sent i bursdagsselskap/middag. De pleier ofte å dra f.eks på sykkeltur en halvtime før de skal møte opp i selskapet. Det tar jo gjerne litt tid i seg selv pluss at de må dusje og stelle seg etterpå. Det er lov å ta det etter dere kommer hjem eller dagen etter! Ah, så irriterende!!!

Det er meg over.

Je har ei venninne også. Det er ikke det at hun aldr holder avtaler/kommer sent, men heller at hun aldri klarer å avtale. Jeg har ikke oversikt over hvor mange ganger jeg har spurt om vi ikke skal finne på noe, hvor hun bare må sjekke kalenderen sin først og aldri hører fra seg igjen. Je ringer på nytt og spør om hun har funnet ut når det passer. Etter ørten ganger gidder jeg ikke å mase mer. Fikk endelig fått til et besøk forrige uke, men må legge til at jeg da ikke hadde sett henne siden august. Og vi bor i samme by!!

Skrevet

Jeg er en av de som ikke møter opp til riktig tid eller greier og avtale noe! Men det er rett og slett fordi jeg har en jobb som utgjør at jeg ikke vet når jeg er ferdig eller når jeg skal på jobb! Mitt privatliv blir tatt litt på sparke! Skjønner det kan være irriterendes for mange, men for min del så må jeg på jobb når det er jobb! Ellers blir det ikke penger i kassen :P

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk "kjeft" av eb bekjent for at jeg ofte kom 10-15 minutter for sent.

Den som kjeftet begynte selv å komme 10-15 minutter for sent, men ingen reagerte. Vedkommende økte etterhvert tiden og kom mer og mer for sent til samlinger. Nå kommer vedkommende 30 for sent hcver gang og alle oss andre giodder ikke kommentere det men lar vedkommende komme når hun vil

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er meg over.

Je har ei venninne også. Det er ikke det at hun aldr holder avtaler/kommer sent, men heller at hun aldri klarer å avtale. Jeg har ikke oversikt over hvor mange ganger jeg har spurt om vi ikke skal finne på noe, hvor hun bare må sjekke kalenderen sin først og aldri hører fra seg igjen. Je ringer på nytt og spør om hun har funnet ut når det passer. Etter ørten ganger gidder jeg ikke å mase mer. Fikk endelig fått til et besøk forrige uke, men må legge til at jeg da ikke hadde sett henne siden august. Og vi bor i samme by!!

sånt er irriterende. da kunne hun heller sagt nei istedet for å bare ikke svare

AnonymBruker
Skrevet

Det er meg over.

Ta et hint?

Anonymous poster hash: 60872...7ee

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ta et hint?

Anonymous poster hash: 60872...7ee

frekt å hinte

AnonymBruker
Skrevet

frekt å hinte

Jeg er uenig. Jeg foretrekker at folk trekker seg unna og er "opptatt hele tida" framfor at de sier "jeg har ikke lyst til å være venn med deg lenger".

PP

Anonymous poster hash: f421b...6bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Iblant blir jeg lei av folk som gang på gang kommer for å hente barna sine 2 minutt etter stengetid, uten at arbeidstiden deres tilsiser at de burde bli forsinket. Hadde vært greit om det var bare de minuttene ekstra, det tok, men det skal gjerne gis og mottas beskjeder, barna skal kles på og iblant blir de fryktelig tørste - og vips så går jeg ett kvarter for lenge, nesten hver eneste gang jeg har seinvakt på jobb.

Jeg synes at dette minner litt om manglende respekt for folks fritid og at vi også har familier.

Noen ganger begynner jeg å få barnet til å kle på seg, men andre ganger passer det ikke. For barnets skyld, begynner jeg ikke å slå av alle lys, kle på og gå ut på trappa og låse døren mens vi venter, synes at de fortjener å ikke føle seg " kastet ut" av barnehagen fordi de voksne er så overivrige etter å komme seg hjem, selv om vi jo helst vil være ferdig til rett tid. Det skal ikke gå ut over barnet at de voksne ikke tenker på at vi også har rett til å avslutte arbeidsdagen til rett tid. Jeg vurderer å si til assistentene at de bare skal komme 10 minutter senere på jobb, når de har seinvakt. Er uansett bare en av ti ganger at alle barna er hentet før stengetid.

Noen av foreldrene som kommer litt seint er jeg villig til å ikke bli irritert over, dette gjelder de jeg vet har knapp tid enkelte dager mellom når de er ferdige på jobb og henting i barnehage. Er ikke så lett å hente barnet 15 minutter etter at jobben din slutter, selv om det funker på en dag med lite trafikk, fine kjøreforhold og ingen telefoner på slutten av arbeidsdagen.

Anonymous poster hash: 8a663...695

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket av mange av mine venner har trukket seg unna meg. Mye er nok fordi jeg aldri kan avtale lang tid i forveien (og være sikker på at jeg kan gjennomføre), må avlyse avtaler i siste liten eller kommet for sent til tider.

Grunnen min vil jeg anse som gyldig da jeg har fått en kronisk sykdom som gjør at jeg aldri vet hvordan dagsformen er. Men det er sårende at mine nærmeste venner faktisk ikke tar dette med i betraktning. Har også fått høre at dette er grunnen til at enkelte ikke vil finne på noe mer. Det er sårende at de ikke ser at jeg bare blir mer isolert.

Siden de kommentarene kom har jeg selv trukket meg vekk fra dem og heller takker nei om jeg skulle få en innbydelse enn å kanskje måtte avlyse. Da setter jeg heller pris på de vennene mine som har såpass omløp i hodet at de skjønner hvordan det er med meg.

Selv så lar jeg venner og familie ha en god sikring når det gjelder tid. 15-20 minutter gjør meg ingenting, og lenger om de gir et lite pip fra seg. Man kan miste bussen, ungene kan slå seg vrange i det man skal gå ut døra eller annet uventet kan skje. Men å ikke dukke opp uten å gi beskjed, det aksepterer jeg ikke.

Anonymous poster hash: 9cd49...3f4
  • Liker 2
Skrevet

Iblant blir jeg lei av folk som gang på gang kommer for å hente barna sine 2 minutt etter stengetid, uten at arbeidstiden deres tilsiser at de burde bli forsinket. Hadde vært greit om det var bare de minuttene ekstra, det tok, men det skal gjerne gis og mottas beskjeder, barna skal kles på og iblant blir de fryktelig tørste - og vips så går jeg ett kvarter for lenge, nesten hver eneste gang jeg har seinvakt på jobb.

Jeg synes at dette minner litt om manglende respekt for folks fritid og at vi også har familier.

Noen ganger begynner jeg å få barnet til å kle på seg, men andre ganger passer det ikke. For barnets skyld, begynner jeg ikke å slå av alle lys, kle på og gå ut på trappa og låse døren mens vi venter, synes at de fortjener å ikke føle seg " kastet ut" av barnehagen fordi de voksne er så overivrige etter å komme seg hjem, selv om vi jo helst vil være ferdig til rett tid. Det skal ikke gå ut over barnet at de voksne ikke tenker på at vi også har rett til å avslutte arbeidsdagen til rett tid. Jeg vurderer å si til assistentene at de bare skal komme 10 minutter senere på jobb, når de har seinvakt. Er uansett bare en av ti ganger at alle barna er hentet før stengetid.

Noen av foreldrene som kommer litt seint er jeg villig til å ikke bli irritert over, dette gjelder de jeg vet har knapp tid enkelte dager mellom når de er ferdige på jobb og henting i barnehage. Er ikke så lett å hente barnet 15 minutter etter at jobben din slutter, selv om det funker på en dag med lite trafikk, fine kjøreforhold og ingen telefoner på slutten av arbeidsdagen.

Anonymous poster hash: 8a663...695

Åh, jeg skjønner denne irritasjonen SÅ godt.

Da jeg gikk på SFO stengte den klokken fem, og barna som ikke var hentet enda kvart på ble rett og slett satt i gang: vaske hender, finne klær, rydde tingene sine, og klokken fem stod vi utenfor. Det som de ansatte gjorde feil var å låse døren og GÅ. Fra deres perspektiv skjønner jeg det SÅ godt, å bli holdt igjen på jobb pga trege foreldre må være så innmari irriterende. Men på den andre siden syns jeg det er litt rart å la fire-fem barn sitte utenfor døren uten mulighet for å ringe foreldrene(vi hadde ikke akkurat mobil)...

Og midt på vinteren var det samme prosedyre - ut av døren og vente ute til de kom og hentet. Men vi lever alle i dag da - og jeg lover deg, den dagen jeg har barn på SFO(eller AKS som det heter i dag...) eller liknende, jeg skal gjøre ALT jeg kan for å komme tidsnok. Og om jeg en dag kommer sent så er det ikke fordi jeg mangler respekt for tiden din - men rett og slett fordi noe uforutsigbart har skjedd. :blomst: Og jeg skal prøve alt jeg kan for å si fra så fort som mulig.

Takk for jobben du gjør - tenk om alle foreldre satte pris på den så mye som det jeg gjør, og jeg har ikke en gang barn!

AnonymBruker
Skrevet

sånt er irriterende. da kunne hun heller sagt nei istedet for å bare ikke svare

Enig. Si det heller som det er. Samme gjelder tid. Hvis man ikke er 100% sikker på at man rekker det til den tiden man skal så får man heller si takk for invitasjonen jeg kommer, men kan bli litt forsinket av diverse årsaker. Da er man hvertfall klar over det.

Skrevet

Det som är värre tycker jag, är kollegor eller en del chefer till och med, som konstant kommer för sent till möten på arbetet. Det är slöseri av de andras tid och respektlöst. Må vara att det kan hända akuta saker, men många gånger är det bara ren lathet.

Lika viktigt är det att respektera mötets tid vid slutet, så mötet får ett avslut och deltagarna kan gå från mötet i tid för att hinna med det som kan vara planerat efter mötet.

Vänner har jag överseende med även om det kan vara irriterande.

Min man och jag har ett vänpar som oftast är 45-60 minuter sena, de har haft svårt med rutinerna kring att komma i väg och jag tror de är otroliga tidsoptimister. Nu vet vi att det är så, och planerar efter att de kommer sent.

Gjest beskjed
Skrevet

Det hjelper så utrolig mye bare man får beskjed fra den man venter på.

Noen er gjengangere med å komme for sent, da planlegger jeg etter det. Etter jeg fikk barn har jeg begynt å bli sent ute selv, jeg gir alltid beskjed!! Man slipper så mye frustrasjon og irritasjoen ved å bare få en liten beskjed. Det er de færresten som ikke har mobil i disse dager.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et par sånne, ja. 5-10 minutter for sent er normalen. Hvis jeg blir forsinket så melder jeg fra med en gang + får dårlig samvittighet. Mens disse folkene bare kommer ruslende glade og fornøyd. I det siste har jeg blitt flinkere til å feks si at jeg går i forveien dit jeg skal, når de ikke har møtt opp i tide.

Anonymous poster hash: 3b001...4ee
Skrevet

Den berømte fem minutter før stengetid-bølgen i butikken der jeg jobber er drepen. "Åja, dere stenger egentlig nå? Skal bare kikke litt, jeg!". Så vandrer de rundt uten mål og mening en ti minutters tid, før de drar igjen uten å kjøpe noe. Eventuelt skal de ha masse hjelp fordi de nylig har startet med oppdrett av noe, ha en gressklipper eller andre store ting som tar laaaang tid. Vi vil også ha helg selv om vi jobber i butikk! Til alle dere fem minutter før: dere irriterer livsskiten ut av meg, vær så snill og planlegg litt bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...