Gå til innhold

Når begynner vektnedgangen å synes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en 175 cm høy jente på 70 kg. Jeg har meldt meg inn i vektklubb.no, og har som plan å gå ned 7 kg på 7 uker. Jeg begynte denne mandagen, så førstkommende mandag har jeg "vært sunn" i en uke, og skal ha gått ned 1 kg (jeg har så langt klart å holde meg på 1300 kcal daglig).

Det jeg lurer på er hvor mye man må gå ned for at det syns? Allerede føler jeg meg bedre, en tanke smalere og mindre oppblåst (selv om det kanskje bare er innbilt). 7 kg utgjør en del, ikke sant? Eller burde jeg gå ned ennå mer?

Anonymous poster hash: b0019...725
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1300 kalorier er for lite. Over tid vil du ikke klare å spise såpas lite, og det er knapt nok tilstrekkelig for at kroppen skal klare å utføre sine normale funksjoner på sikt. Jeg ville lagt meg høyere, dersom du ønsker å faktisk holde vekten nede, og ikke gå opp igjen når du til slutt sprekker og begynner å spise mer.

Hvor fort man ser forskjell er individuelt og avhenger blant annet av hvor man først mister fettet (dette er i hovedsak genetisk bestemt).

Videre er det mange som rett og slett ikke klarer å se noe særlig vektnedgang på seg selv i speilet, fordi deres eget mentale bilde av seg selv forkludrer deres virkelighetsoppfatning. Andre mennesker ser ofte forskjell på deg før du selv gjør. Bruk målebånd dersom du ønsker en oversikt over progresjonen.

Og nei, når du er såpass høy som 175 cm trenger du ikke å gå ned mer enn 7 kg. Mange vil nok hevde at du ikke trenger å gå ned overhodet. Er du sikker på at du ikke rett og slett bare et litt "tynnfeit" (lav andel muskler og høy andel fett) og utrent?

Jeg ville lagt meg på et høyere kalorinivå om jeg var deg, og satset på styrketrening istedet. Dette kan forandre kroppen din minst like mye som vektnedgang i seg selv.

Anonymous poster hash: cfe4f...900
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har jo ikke tenkt å spise 1300 kcal daglig i et halvt år, bare syv uker..? Når jeg er på 65 kg kan jeg jo øke kalorinivået noe, kanskje til 1600 el. Dessuten må jeg nevne at jeg ikke har en særlig aktiv livsstil; jeg er student så sitter ofte og leser ofte hele dagen. Prøver å jogge et par ganger i uka da, men likevel så er jeg generelt mye i ro.

Jeg tror ikke jeg er tynnfeit. Eller, jeg er jo ikke så godt trent, men jeg vil redusere fettmengden mye og stramme opp kroppen litt. Fikk greit resultat på styrketestene i gymmen for et år siden (gikk ut av vgs i fjor) så tror ikke jeg har sååå lav fettprosent(?).

Takk for svar forresten :)

Anonymous poster hash: b0019...725
Skrevet

2,27kg.

Gjest Spirula
Skrevet

2,27kg.

Er du sikker? Hos meg var det nemmelig synlig etter 1,26 kg. :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...