AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #1 Skrevet 7. juni 2013 Jeg trenger hjelp med kostholdet mitt. Jeg er overvektig, har en del intolleranser og klarer tydeligvis ikke å ordne opp selv. Jeg sklir tilbake hver gang fordi jeg ikke har en god nok plan. Nå har jeg prøvd alene i flere år, men jeg blir bare feitere og feitere. Hvor kan jeg henvende meg for å få starthjelp? Fastlegen visste ikke om noen som kunne hjelpe siden jeg "bare" er overvektig ikke fedme, men han trodde at det var ansatt noen ernæringsfysiologer i kommunen. Jeg ringte kommunen og spurte, fikk bare latter som svar. Jeg ringte det nærmeste sykehuset og spurte, men de sa at det bare er innlagte pasienter som kan få hjelp. Så, hvor kan jeg få hjelp? Hvor mye hjelp kan jeg forvente å få? Jeg sliter egentlig mest med å sette sammen måltider og rett og slett spise ordentlig mat. Kan jeg få hjelp til å sette opp en matplan etter mitt behov? Anonymous poster hash: c4cba...482
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #2 Skrevet 7. juni 2013 Dette må du nok ordne gjennom en privat klinikk. Tror de fleste private klinikker har et slikt tilbud.Anonymous poster hash: 31637...55f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #3 Skrevet 7. juni 2013 Et grete roede kurs kunne nok hjulpet deg godt på vei med motivasjon, mengde av mat, livsstilsendring osv osv... du får også hjelp til andre alternativer til mat når det er ting du ikke kan spise.. Når det gjelder intoleransene dine burde en enæringsfysiolog kunne hjelpe med et en matplan som også vil hjelpe deg ned i vekt. Rart fastlegen din ikke kan henvise/anbefale deg til en fornuftig fagperson, selv om du ikke får dekket det. Prøv Grete Roede først, det er glimmrende starthjelp. Anonymous poster hash: 89116...528 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #4 Skrevet 7. juni 2013 Jeg kan anbefale balderklinikken i Oslo. Den er privat, men de har iallfall kompetente leger og ernæringsfysiologer. Jeg gikk til en lege der som hjalp meg, da alt annet sviktet. Har aldri gått til ernæringsfysiolog der, men kjenner noen som gikk der og var veldig fornøyd. Selv har jeg bare lest mye på nettet og lært meg til å spise skikkelig og bra. Har dårlig erfaring med ernæringsfysiologer på sykehus. Fikk ingen hjelp... Så dermed måtte jeg lære det selv. Det er egentlig ikke så vanskelig. Spis mer grønsker og salater, kutt ut brød og ris og potet og sånt. Spis masse fett og protein. Drikk mye vann. Velg frukt og bær fremfor godteri. Anonymous poster hash: 70575...859
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #5 Skrevet 7. juni 2013 Jeg kan anbefale balderklinikken i Oslo. Den er privat, men de har iallfall kompetente leger og ernæringsfysiologer.Jeg gikk til en lege der som hjalp meg, da alt annet sviktet. Har aldri gått til ernæringsfysiolog der, men kjenner noen som gikk der og var veldig fornøyd. Selv har jeg bare lest mye på nettet og lært meg til å spise skikkelig og bra. Har dårlig erfaring med ernæringsfysiologer på sykehus. Fikk ingen hjelp...Så dermed måtte jeg lære det selv.Det er egentlig ikke så vanskelig. Spis mer grønsker og salater, kutt ut brød og ris og potet og sånt. Spis masse fett og protein. Drikk mye vann.Velg frukt og bær fremfor godteri. Anonymous poster hash: 70575...859 Jo, det er egentlig så vanskelig fordi jeg ikke kan spise frukt og grønnsaker. Jeg har aldri spist godteri, poteter eller pasta, men jeg er alikevel overvektig. Takk for tips om Grethe Roede! Kom gjerne med andre tips!Anonymous poster hash: c4cba...482
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #6 Skrevet 7. juni 2013 Finnes det ingen typer frukt eller grønnsaker du kan spise? Er det andre ting du ikke tåler? Kan jo hende folk her kan gi deg noen tips. Jeg vil anbefale deg å prøve vektklubb.no. Der kan man legge inn alt man spiser hver dag og holde et oversiktlig regnskap med kaloriene og man får også en oversikt over hvor stor del av kostholdet som består av karbohydrater, proteiner og fett. Kanskje en form for lavkarbo kan passe for deg? Der skal man jo helst ikke spise noe særlig frukt, og det er mange grønnsaker man må holde seg unna. Anonymous poster hash: 34f4c...3cb
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #7 Skrevet 7. juni 2013 Jeg kan anbefale balderklinikken i Oslo. Den er privat, men de har iallfall kompetente leger og ernæringsfysiologer. Jeg gikk til en lege der som hjalp meg, da alt annet sviktet. Har aldri gått til ernæringsfysiolog der, men kjenner noen som gikk der og var veldig fornøyd. Selv har jeg bare lest mye på nettet og lært meg til å spise skikkelig og bra. Har dårlig erfaring med ernæringsfysiologer på sykehus. Fikk ingen hjelp... Så dermed måtte jeg lære det selv. Det er egentlig ikke så vanskelig. Spis mer grønsker og salater, kutt ut brød og ris og potet og sånt. Spis masse fett og protein. Drikk mye vann. Velg frukt og bær fremfor godteri. Anonymous poster hash: 70575...859 Spis masse fett ! Fett er skadelig. Bare fordi lavkarbo er "inn" for tiden eller ? Leger og helsepersonell advarer mot lavkarbo. Bare fordi noe er mote betyr ikke at det er sunt. Eller er det en annen begrunnelse for at du anbefaler fett ? Anonymous poster hash: 89116...528 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #8 Skrevet 8. juni 2013 Spis masse fett ! Fett er skadelig. Bare fordi lavkarbo er "inn" for tiden eller ? Leger og helsepersonell advarer mot lavkarbo. Bare fordi noe er mote betyr ikke at det er sunt. Eller er det en annen begrunnelse for at du anbefaler fett ? Anonymous poster hash: 89116...528 Uten fett dør vi. Anonymous poster hash: 5beeb...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Spis masse fett ! Fett er skadelig. Bare fordi lavkarbo er "inn" for tiden eller ? Leger og helsepersonell advarer mot lavkarbo. Bare fordi noe er mote betyr ikke at det er sunt. Eller er det en annen begrunnelse for at du anbefaler fett ? Anonymous poster hash: 89116...528 Fett er bra for deg. Mange leger anbefaler at en stor andel av det daglige næringsinntaket skal være fett!Anonymous poster hash: 7feaf...905
Pringle Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Trodde aldri jeg skulle komme til å mene dette, jeg har vært motstander av lavkarbo fra første gang jeg hørte om det, men etter at jeg har lest og tenkt og testet ut på meg selv: Karbohydrat er bra for normalvektige som er i mye aktivitet og derfor trenger mye energi. For allerede overvektige og sedate mennesker bidrar karbohydrat kun med tomme kalorier. I tillegg kan det øke appetitten hos mange, både normal- og overvektige, slik at det blir vanskelig å holde vekten. Brød, ris, sukker er nesten bare karbohydrat, og kan kuttes kraftig ned på om man er overvektig. Frukt og grønnsaker inneholder også karbohydrat, men i tillegg viktige vitaminer og mineraler og antioksydanter, så dette skal ikke kuttes ut, om man ikke har intoleranser. Fett og protein er næring. Man kan få for mye protein og risikere nyreskader, men man kan ikke få for mye fett, om man ikke totalt (fett+karbohydrat+protein) overstiger antall kalorier man forbruker. Mettet og umettet fett er like bra, bare det kommer fra naturlige kilder. Transfett, derimot, som i margarin og fritert mat, skal man være veldig forsiktig med. Så spørs det om intoleransene kanskje forsvinner om man legger om kostholdet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå