Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Idag er jeg 11+3, og igår var jeg på ultralyd. Alt så helt perfekt ut! Var også på ultralyd i uke 9 og alt så fint ut da. Den vokste helt perfekt sa legen, og den lille så å suttet på tommelen. Jeg fikk til og med se at den beveget seg. Det så nesten ut som den hoppet litt til.. Åhh, alt begynner å føles så mye mer virkelig nå. :-)
Uansett har jeg et par spørsmål nå da.. Jeg lurer veldig fælt på dette;
1. Legen sa jeg hadde morkake som lå foran, noe som ville si at jeg ville kjenne bevegelser sent, hvor sent vil dette si og er dette noe som er farlig på andre måter?
2. Selv om alt så fint ut. Hjerte dunker og siden ultralyden i uke 9 og frem til nå har den visst voks akkurat som den skal. Hva er sjansen for at jeg kan faktisk kan miste? At noe kan være feil, og det plutselig dør?

Anonymous poster hash: d4ab4...90a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Dette er jo litt individuelt,men jeg vil tro du kjenner liv rundt uke 20. Har ikke hørt at det skal være farlig på noen annen måte. ( har ingen erfaring med dette selv).

2. Det sies vel at det nå er 95% sjans for at alt skal gå bra :) det vil alltid være en liten sjans for at noe skal gå galt,dessverre.

Lykke til og nyt svangerskapet :)

AnonymBruker
Skrevet

Får krysse fingrene for at det ikke tar for lang tid da! Er det slik at den kan flytte på seg iløpet av tiden som går eller står den ''fast'' akkurat der? :)

Jeg blir så beskymret og redd for at noe blir galt.. Jeg drømmer ikke om mer enn at dette barnet skal komme friskt og levende ut i slutten av året :-)

Skrevet (endret)

Man kan miste når som helst dessverre selv om sjansen er mye mindre etter uke 12. Jeg er i uke 20 og kan jo faktisk oppleve at barnet dør i magen, men håper jo selvsagt ikke det! Så syns ikke at man skal tenke så mye på det (kanskje feil av meg å si det siden jeg har vært ganske bekymret selv, har mistet før)

Jeg fikk vite i forrige uke (ikke vært på ultralyd før) at min morkake også er fremme. Har skjønt det sånn at man kan oppleve at man kjenne bevegelser senere eller/og svakere. Det er INGEN problemer med en morkake foran :) Er kun farlig om den ligger nede og dekker for livmoråpningen, fordi da kommer ikke barnet seg ut og da må man ta keisersnitt om morkaken ikke tilfeldig flytter seg oppover i takt med at magen vokser. Det er ikke fare for at en morkake som er på siden (samme hvilken side) kan flytte seg nedover, for da hadde jo alle måttet følges ekstra nøye med på. Når man har morkaken foran eller bak så flytter den som regel ikke så mye på seg, kanskje litt lenger opp eller at det blir sittende fast der den er. Den havner iallefall ikke på andre siden ;)

Jeg kjente første bevegelse (trur jeg) i uke 16 og litt etter det. Nå i uke 20 kjenner jeg det ca hver dag, men det er ennå ganske svakt. Jeg kjenner det faktisk her og nå ;) Mens andre i uke 20 kan oppleve det mye sterkere eller ingenting. Morkaka kan ha mye å si, men også om man skjønner at man kjenne bevegelser, og hvordan babyen ligger. Ligger den med ansiktet mot mor sin rygg, så kjenner man mindre bevegelser.

Endret av Yesterday
AnonymBruker
Skrevet

Man kan miste når som helst dessverre selv om sjansen er mye mindre etter uke 12. Jeg er i uke 20 og kan jo faktisk oppleve at barnet dør i magen, men håper jo selvsagt ikke det! Så syns ikke at man skal tenke så mye på det (kanskje feil av meg å si det siden jeg har vært ganske bekymret selv, har mistet før)

Jeg fikk vite i forrige uke (ikke vært på ultralyd før) at min morkake også er fremme. Har skjønt det sånn at man kan oppleve at man kjenne bevegelser senere eller/og svakere. Det er INGEN problemer med en morkake foran :) Er kun farlig om den ligger nede og dekker for livmoråpningen, fordi da kommer ikke barnet seg ut og da må man ta keisersnitt om morkaken ikke tilfeldig flytter seg oppover i takt med at magen vokser. Det er ikke fare for at en morkake som er på siden (samme hvilken side) kan flytte seg nedover, for da hadde jo alle måttet følges ekstra nøye med på. Når man har morkaken foran eller bak så flytter den som regel ikke så mye på seg, kanskje litt lenger opp eller at det blir sittende fast der den er. Den havner iallefall ikke på andre siden ;)

Jeg kjente første bevegelse (trur jeg) i uke 16 og litt etter det. Nå i uke 20 kjenner jeg det ca hver dag, men det er ennå ganske svakt. Jeg kjenner det faktisk her og nå ;) Mens andre i uke 20 kan oppleve det mye sterkere eller ingenting. Morkaka kan ha mye å si, men også om man skjønner at man kjenne bevegelser, og hvordan babyen ligger. Ligger den med ansiktet mot mor sin rygg, så kjenner man mindre bevegelser.

Nå har ikke jeg født før altså, men jeg leste litt om nøyaktig dette et annet sted, og da var det visst slik at man foretok undersøkelse i en viss uke for å sjekke "endelig" om den hadde flyttet seg iløpet av svangerskapet - og om den ikke hadde gjort det enda så tok man enda en undersøkelse noen få uker senere - fordi morkaken i de fleste tilfeller faktisk flytter seg riktig vei i løpet av disse få ukene.

Det var visst bare en mindre prosent med morkake liggende nede som ikke opplevde at den flyttet seg - og da satte man opp avtalt keisersnitt.

Så har jeg også forstått at dersom man kommer til den første undersøkelsen(endel uti svangerskapet) og ser den ligger nede, så kan man somregel velge selv om man vil ha avtalt keisersnitt - selv om den skulle vise seg å flytte på seg i siste liten.

Litt OT, men - tenkte jeg måtte kommentere det :)

Anonymous poster hash: 58013...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg født før altså, men jeg leste litt om nøyaktig dette et annet sted, og da var det visst slik at man foretok undersøkelse i en viss uke for å sjekke "endelig" om den hadde flyttet seg iløpet av svangerskapet - og om den ikke hadde gjort det enda så tok man enda en undersøkelse noen få uker senere - fordi morkaken i de fleste tilfeller faktisk flytter seg riktig vei i løpet av disse få ukene.

Feil: kun hvis den ligger over åpningen så må den helst flyttet seg. Du skal ikke blande morkake på fremre vegg med morkake som ligger foran selve åpningen. Min lå helt over åpningen i starten, men flyttet seg oppover bakre vegg. Det er også vanligst at den flytter seg så det er ikke noe å uro seg før etter uke 20 eventuelt.

Anonymous poster hash: bb36b...a60

AnonymBruker
Skrevet

Så fint med så mange fine svar her. Jeg har også lest som ab over at den kan flytte seg, derfor jeg lurer litt:)

ts

Skrevet

Får krysse fingrene for at det ikke tar for lang tid da! Er det slik at den kan flytte på seg iløpet av tiden som går eller står den ''fast'' akkurat der? :)

Jeg blir så beskymret og redd for at noe blir galt.. Jeg drømmer ikke om mer enn at dette barnet skal komme friskt og levende ut i slutten av året :-)

Morkaken sitter fast i livmorveggen, og flytter seg bare i den forstand at den følger med oppover når livmoren vokser, med mindre den da sitter fast helt nederst i livmoren i utgangspunktet.

Skrevet

Det var visst bare en mindre prosent med morkake liggende nede som ikke opplevde at den flyttet seg - og da satte man opp avtalt keisersnitt.

Så har jeg også forstått at dersom man kommer til den første undersøkelsen(endel uti svangerskapet) og ser den ligger nede, så kan man somregel velge selv om man vil ha avtalt keisersnitt - selv om den skulle vise seg å flytte på seg i siste liten.

Litt OT, men - tenkte jeg måtte kommentere det :)

På ultralyden min (den eneste jeg har hatt, i uke 19) sa jordmor til meg at det er null problem at morkaken mi ligger fremme og at den kun kan flytte seg oppover eller bli liggende. Så jeg skulle ikke tenke på at den ligger fremme fordi den kan ikke flytte seg nedover.

Ligger morkaken nede så sjekkes man med ultralyd igjen senere, i uke 28, om den sjekkes igjen senere vet jeg ikke men jeg trur ikke at den flytter så veldig mye på seg etter uke 28 (men jeg kan ta feil). Det er i uke 18-20 de fleste gravide har den aller første ultralyden (den ordinære som den kalles), og man kan ikke finne ut på noe annet vis hvor morkaken ligger. Man kan ikke velge allerede i uke 18-20 om man vil ha keisersnitt da man ikke trenger det om den flytter på seg senere, noe den gjør i de fleste tilfellene, keisersnitt er de strenge med da det tross alt er en operasjon og en stor påkjenning for den gravide. Har morkaken ikke flyttet på seg senere så må man ta keisersnitt.

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Komplikasjoner-og-forebygging/Forliggende-morkake-kan-vare-farlig/

Skrevet

Morkaken flytter ikke på seg, den er jo godt innplanta i livmora. Men ettersom livmora vokser/strekker seg, så følger morkaka med.

Jeg hadde morkaka over åpningen og foran på ordinær UL, var tilbake på sjekk i uke 32, og da hadde livmora strekt seg såpass, at den lå lengre opp.

Kjente liv første gang 19+1, men det var to spark i lysken.

Skrevet

Morkake foran behøver ikke bety at man kjenner noe senere heller.. ;) Jeg har hatt det i begge svangerskap og kjente de første bevegelsene i uke 14, på utsiden i uke 18 ca. Ganske likt i begge svangerskap. Men jeg tror jeg har en ganske følsom livmor.. :fnise:

Jm sa det eneste jeg trengte tenke på var slag mot magen og blødninger. Noe som heldigvis skjelden skjer.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...