Chloe- Skrevet 7. juni 2013 #21 Skrevet 7. juni 2013 Alle forstår at det blir rot i en flytteprosess! Ban vei langs veggen så de får målt.
Glitnir Skrevet 7. juni 2013 #22 Skrevet 7. juni 2013 Synes du er vanskelig. De har selvsagt ingen krav på det, men fullt forståelig at de ønsker å måle for å kunne kjøpe inn ting. Plantegninger er ubrukelig til slikt. Det er selvsagt heller hverken vanlig eller forventet at du rydder og vasker før de kommer. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2013 #23 Skrevet 7. juni 2013 Jeg hadde sagt nei selv, med mindre jeg kunne tatt målet for dem. Man kan være grei, men ingen har krav på at man er grei. Trådstarter har ikke kapasitet til dette nå, så da må det være greit å si det. På den annen side trenger ikke jeg å ta mål for å fortelle hvor bred tv-benk eller seng det er plass til her for dette vet jeg. Det ville derfor ikke vært et problem for meg å sende en plantegning med målene påskrevet.
Pringle Skrevet 7. juni 2013 #24 Skrevet 7. juni 2013 Plantegninger er aldri målsatt Nemlig. Og det er noe herk. Hvorfor kan det ikke stå på mål?? Det ville hjulpet kjøperne både før og etter salget, og boligen blir jo målt opp og skissert opp uansett. Jeg var i samme situasjon, jeg trengte målene for å vite hva jeg burde ha av møbler og gardiner, og selger var velvillig og slapp meg inn så jeg fikk målt. Men jeg hadde dårlig samvittighet for at han måtte komme, og så stå og vente mens jeg gjorde det jeg skulle. Jeg prøvde å være kjapp.
Gjest Marmot Skrevet 8. juni 2013 #25 Skrevet 8. juni 2013 Plantegninger er aldri målsattAnonymous poster hash: f611e...cb9 Jeg har plantegniner med mål til huset jeg bor i nå, så jeg trodde det var helt vanlig.
Gjest Emily Skrevet 8. juni 2013 #26 Skrevet 8. juni 2013 Jeg tenker at man bør strekke seg så langt som mulig, men når det blir ekstra stress for eieren er det for mye forlangt å påstå at TS bør strekke seg lenger. Jeg kjøpte selv leilighet i nybygg for litt siden - og det er ingen sjanse for at jeg får tatt mål av veggene der. Sånn er det bare, og når man har kjøpt en bolig har man ikke krav på å finne seg til rette i den før overtakelse. Når TS sier at det bare er noen uker til den nye eieren skal flytte inn, er det vel begrenset hvor mye gevinst vedkommende kan få på å få tatt disse målene også. Jeg synes det er helt greit å si nei når det er så vanskelig som i dette tilfellet. Å flytte på ting fordi kjøperen skal få ta mål synes jeg går utover "å være hyggelig."
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #27 Skrevet 8. juni 2013 Jeg vil anbefale deg å spørre megler hva h*n mener om saken. Når vi solgte vår bolig for snart 5 år siden, ble vi frarådet å slippe kjøper inn for å "ta mål" av rom osv, og da sa megler at vi kunne risikere at kjøper benyttet sjansen til å se etter feil og mangler som de evt ikke oppdaget på overtagelse, og at de kunne stikke kjepper i hjulene i forhold til overtagelsen. Vi valgte selvfølgelig å høre på megler - men om det rådet var helt riktig, det vet jeg ikke.. Anonymous poster hash: 1eb71...a09
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #28 Skrevet 8. juni 2013 AB over igjen - jeg fant denne artikkelen - les spesielt helt nederst. http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/salg-av-bolig/unnga-a-bli-ruinert-nar-du-selger/ Anonymous poster hash: 1eb71...a09
SmallTalk Skrevet 8. juni 2013 #29 Skrevet 8. juni 2013 Jeg har plantegniner med mål til huset jeg bor i nå, så jeg trodde det var helt vanlig. Byggetegninger er målsatt for at man skal kunne bygge etter dem. Planskisser (som er det som det snakkes om her i tråden) som brukes i salg av boliger er ikke målsatt og er dermed ubrukelige til annet enn å få en oversikt over planløsningen. Forøvrig så skjønner jeg ikke hvorfor TS ikke klarer å ta de målene som kjøper er interessert i og å sende disse. Da hadde alt vært løst på kort tid, og det hadde ikke vært noe mer å tenke på.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #30 Skrevet 8. juni 2013 Byggetegninger er målsatt for at man skal kunne bygge etter dem. Planskisser (som er det som det snakkes om her i tråden) som brukes i salg av boliger er ikke målsatt og er dermed ubrukelige til annet enn å få en oversikt over planløsningen. Forøvrig så skjønner jeg ikke hvorfor TS ikke klarer å ta de målene som kjøper er interessert i og å sende disse. Da hadde alt vært løst på kort tid, og det hadde ikke vært noe mer å tenke på. Det hadde jeg aldri gjort. Om man måler/gjør noe bittelitt feil kan man bli erstatningspliktig. Og kjøper kan lett si at selger ga feil opplysninger. Anonymous poster hash: 5b780...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #31 Skrevet 8. juni 2013 AB over igjen - jeg fant denne artikkelen - les spesielt helt nederst. http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/salg-av-bolig/unnga-a-bli-ruinert-nar-du-selger/ Anonymous poster hash: 1eb71...a09 Hvis eierskifteforsikringen ikke dekker sånt er det vel ingen som er så dumme at de slipper inn kjøperen, håper jeg. Anonymous poster hash: 5b780...e4c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #32 Skrevet 8. juni 2013 Tror ikke de kan kreve dette, de har ikke tilgang til leiligheten før etter overtagelse. Hadde du vært hjemme uansett hadde det kanskje vært greit å la de få lov, men hvis det blir bare stress for deg kan du nok be de smøre seg med tålmodighet. Men jeg kan ikke det juridiske, tviler dog på at loven sier "du har krav på å måle opp leiligheten før overtagelse". Oppdager de feil ved areal osv så har de jo like mye rett til å klage etter overtagelse som før. og de kan uansett ikke "ombestemme seg" om de skulle oppdage noe. Antagelig vil de bare ha mål for ny sofa og vil ikke vente...Anonym poster: 531632b287944db703ea0c7b9d9ee8f9 De har tilgang til leiligheten under overtagelse, og kan sjekke hva de vil. De fleste gjør ikke dette, de sjekker vaskingen og slikt, men tar seg ikke tid til å måle m2. De kan ikke ombestemme seg, de kan selvfølgelig prøve å heve kjøpet om noe er riv ruskende galt, men de kan nekte å skrive under på overtagelsen. Man er ikke lovpålagt å underskrive denne ved kjøp av brukte boliger, og står sterkere senere om man ikke skriver under. Man skriver bl.a. under på at man ikke kan holde tilbake oppgjøret om man finner feil på boligen like etter overtagelse (ikke alle, men mange), før alle pengene er overført. Selger kan ikke en gang kreve å ha en overtagelsesbefaring, om kjøper bare ønsker nøklene har h*n rett til det. MEN, de kan ikke kreve å få se leiligheten før overtagelsesdato, og om du virkelig ikke har tid, så bør kjøper forstå dette. Det skjer uansett ingenting for din del om du ikke lar dem komme inn. Anonymous poster hash: c144e...f22
skrue Skrevet 9. juni 2013 #33 Skrevet 9. juni 2013 Da jeg flyttet inn i bolig sist var jeg flere ganger på besøk for å ordne praktiske ting som å måle opp slik at nye møbler kunne bestilles i tide ol. Huseier var til og med på besøk noen uker etter overtagelse pga. en teknisk installasjon som krevde litt opplæring. Ville ha gjort det samme selv. Nøyaktige plantegninger fikk jeg ikke før overtagelsen. Personlig ville jeg ha blitt litt mistenksom om en slik enkel forspørsel hadde blitt avslått. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #34 Skrevet 9. juni 2013 Har solgt leiligheten min, kjøper vil ta mål av boligen. Synes det er litt unødvendig siden det nå er under tre uker til han overtar og jeg plutselig må reise veldig mye i mellomtiden. Hva har kjøperen krav på, rent juridisk?Anonym poster: 02608003478a63f66313d9ea1f050746 Kjøper har, rent juridisk, ikke krav på tilgang til boligen mellom kjøp og overtakelse. De kan spørre om å få måle, men du kan godt si nei (vil tro de fleste hadde gjort det). Om du vil være meget vellvillig kan du tilby deg å ta ca mål. Om vedkommende vil inn med noe som krever nøyaktige mål er det bare å be dem vente 3 uker. Anonymous poster hash: e31a1...4c1
KMT Skrevet 9. juni 2013 #35 Skrevet 9. juni 2013 Jeg kunne godt tenkt meg å kommet inn i leiligheta vi har kjøpt litt tidligere, for å måle i underetasjen så jeg kunne bestilt inn nytt gulv, slik at vi får lagt det straks vi overtar. Men det har faktisk ikke falt meg inn å spørre om det, vi får heller vente til leiligheta faktisk er vår før vi bestiller da. (i morgen ) Vet heller ikke hvordan jeg hadde reagert om han som kjøpte min leilighet hadde bedt om dette, særlig da jeg bor i en by to timer unna der jeg solgte. Han hadde nok fått nei..
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #36 Skrevet 10. juni 2013 Jeg hadde sagt ja, og vært grei i en slik situasjon. Trodde det var helt vanlig å la folk ta mål før de flyttet inn. Sagt at det var litt rotete, men det fikk de bare la være å bry seg om. Er jo ganske viktig at det er en god tone mellom dere i tiden etter overtagelsen? Vi måtte ha litt kontakt med selger etter vår overtagelse, pga noen småting som skulle ha vært fikset men som ikke var det ennå. Det var ingen problem, han var grei, men ser for meg at hvis det hadde vært litt amper stemning mellom oss, så kunne det sikkert økt konfliktnivået. Anonymous poster hash: 5038b...709 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå