Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet i fjor inn i en leilighet i et borettslag. Her er det slik at man betaler en viss sum per måneden (i forbindelse med husleien) for å dekke strømforbruket. I januar leses så strømmen av og har man brukt mindre enn det som er beregnet forbruk får man igjen pengene.

Strømmen ble lest av i januar og jeg tenkte at dette måtte være en kjap sak å få tilbakebetalt pengene man hadde til gode. Borettslaget er 13 år gammelt, dette burde de jo ha rutine på. Saken er den at pengene fremdeles ikke har kommet. Jeg har snakket med styreformann og nestleder og revisor (første gang i mars) og svaret har hele tiden vært at det kommer snart.

Jeg lurer nå på om dette er lovlig. Det kom frem på årsmøte at 80 leiligheter skal ha tilbakebetalt nærmere 250000kr. Syntes dette er en kjempeubehagelig situasjon da jeg svært gjerne vil komme overens med mine nye naboer, men jeg syntes dette er hårreisende....

Har noen noe tips å komme med om instanser der man kan forhøre seg eller har erfaring med liknende saker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Instans å ta opp saken med? Dette er jo privatrettslig og en sak mellom hver andelseier og borettslaget dere selv eier. Om det er lov eller ikke? Finnes ingen lov om dette, må se på hvilke avtaler som ligger til grunn.

Anbefaler å høre med noen som har bodd der lenge om når dette pleier å bli utbetalt, og evt deretter sende en formell skriftlig henvendelse til styret.

Skrevet

Instans å ta opp saken med? Dette er jo privatrettslig og en sak mellom hver andelseier og borettslaget dere selv eier. Om det er lov eller ikke? Finnes ingen lov om dette, må se på hvilke avtaler som ligger til grunn.

Anbefaler å høre med noen som har bodd der lenge om når dette pleier å bli utbetalt, og evt deretter sende en formell skriftlig henvendelse til styret.

Takk for svar!

Saken er litt mer komplisert. Pengene må utbetales av AS Eiendomsforvaltning som sitter på pengene. Styret er ikke innvolvert. Snakket med naboene og de fleste omtaler det hele som en årlig skandale at de får tilbakebetalt pengene sine så sent.

Skrevet

Klart at styret må innvolvere seg.

Styret er valgt av generalforsamlingen, som er absolutt øverste organ i et borettslag.

er det sand i maskineriet, i forhold til dette, så er det helt klart noe styret må forklare og ta seg av.

Send skriftlig spørsmål til styret og gjør det til en sak der.

Skrevet

Det er ingen grunn til å bli uenige med naboene. Det er nok forretningsfører som ikke har gjennomført avregninger og betalt ut pengene. Har dere fått høre hvor mye dere skal ha igjen?

Styret kan sette krav om i det minste å få et tidspunkt pengene forventes betalt tilbake, og hvorfor dette ikke er gjort allerede fra forretningsfører. Gjør som Østlandet sier og send en skriftlig sak til styret, da må de ta tak i det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vi har der samme her, men her blir dette lest av og så kommer pengene - eventuelt regning - måneden etter. Det er nok forretningsføreren som har veldig dårlige rutiner på dette. En plass jeg bodde før var det et selskap som leste av og de var vanvittig trege, og husker at forretningsfører den gangen sa at de dessverre ikke hadde konkurrenter.

Hjelp styret ditt: klag.

Skrevet

Det er ingen grunn til å bli uenige med naboene. Det er nok forretningsfører som ikke har gjennomført avregninger og betalt ut pengene. Har dere fått høre hvor mye dere skal ha igjen?

Styret kan sette krav om i det minste å få et tidspunkt pengene forventes betalt tilbake, og hvorfor dette ikke er gjort allerede fra forretningsfører. Gjør som Østlandet sier og send en skriftlig sak til styret, da må de ta tak i det.

Avregningene ble ferdig i mars så det er ikke problemet. Jeg tror dette rett og slett ikke er en prioritert oppgave hos AS Eiendomsforvaltning ettersom det virker ikke som borettslaget aldri har bedt dem skjerpe seg (det er hvertfall inntrykket jeg har).

Takk for alle rådene, tror det blir litt brevskriving i morgen :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...