Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på ingen måte glad i kaker, det er svært få jeg liker. Har smakt ett stykke med gulrotkake i mitt liv, og mener å huske at det egentlig var ganske godt. Tror jeg...

Vil i alle fall prøve å gi den en sjanse... Og det er det egentlig ganske skjelden jeg gjør med kaker...

Noen som har en god oppskrift å dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne synes jeg er god i allefall...

Gulerodskage

Dejlig svampet kage med en svag smag af kanel.

150 g brun farin

1½ dl majsolje

2 æg

150 g hvedemel

½ spsk stødt kanel

1 tsk bagepulver

½ tsk natron

175 g grovtrevne gulerødder

50 g rosiner

50 g grovhakkede valnødder

100 g philadelphia light flødeost

1 tsk vaniljesukker

125 g flormelis

Pisk brun farin sammen med oljen. Tilsæt æggene et ad gangen. Pisk til blaningen er lys og cremet. Bland mel sammen med kanel, bagepulver og natron, og rør det i dejen sammen med gulerødder, rosiner og nødder.

Fyld dejen i en smurt rugbrødsform, ca 2 liter, og bag kagen ved 175 gr i ca 50 min. – prøv evt med en kødnål, og kagen har fået nok, hvis den slipper nemt, er kagen bagt. Tag kagen ud og lad den afkøle.

Rør flødeosten sammen med vaniljesukker og flormelis. Fordel glasuren på kagen, og pynt evt med nødder.

Skrevet

Kjempegod, saftig og enkel Halloween kake/Gulrot kake!! :)

100 g. smør, romsvarmt

2,5 dl. sukker

3 egg

200 g gresskar ( her kan du bruke gulrot!! )

200 g gulrot

3 dl. hvetemel

2 ts bakepulver

2 ts kanel

Krem: skal smøres på avkjølt kake

1 beger kremost naturell ( 125g)

25 g melis

2 ts vaniljesukker

Rund form ( ca. 24 cm i diameter) i stekeovn

ved 175 grader ( 150 grader i varmluft) i ca. 40 minutter

Legg merke til at det ikke er smør i kremen - det har ikke vært lett å finne uten, men denne synes vi er bedre enn de med smør!!

Kos deg!!!

Skrevet

Ellers er ikke den 1-2-3-kaken så verst heller :oops:

Glasuren er ikke sånn som den SKAL være, men den er bedre enn ikke no.

Skrevet

Denne er god:

Gulrotkake

4 dl hvetemel

4 dl farin

2 ts bakepulver

1 1/2 ts. natron

1 ts salt

2-4 ts kanel

1/2-3 dl soyaolje (jeg bruker 1/2 dl, da blir den ikke så tung)

4 egg

4 dl revet gulrot

Stekes på 180 grader i ca 45 min.

Glasur

1 pk Philadelphiaost (NB! Ikke lightutgaven)

5-7 dl melis

ca 1 ts vaniljesukker

Skrevet

Takk!

Dagbladet sin trengte bare ingredienser som jeg har til vanlig, så da slipper jeg huske å handle inn noe. Så kanskje det blir den...

Skrevet

Nå tok jeg nettopp kaka ut av ovnen, lukter i alle fall kjempegodt!

Lurer på om jeg skal ha kokos oppå glasuren på toppen, vet jeg har sett det ett eller annet sted og det så godt ut. Men hva vet vel jeg, har ikke smakt dette her ennå jeg...

Skrevet

Okei... Puttet resten av kaken i fryseren jeg, uten glasur. Er liksom så vant til gjærbakst at jeg har vanen inne med å slenge alt rett i fryseren med det samme det er kaldt.

Gjest gjesta
Skrevet

Bakte den på lørdag og i går, mandag, var den helt nydelig. Etter min mening har den typen kaker, inkl. sjokoladekaker, bare godt av å la smaken "sette seg".

Skrevet
Likte du gulrotkake da?

Vel... Den var jo god da, men jeg er bare så veldig lite glad i kaker...

Tok to små stykker og angret skikkelig etterpå. Ett stykke hadde nok gått bra, to gjorde meg kvalm og uvel. Så neste gang tar jeg ett stykke.

Skrevet

Ser at det er mange oppskrifter her på gulrotkake. Men legger til denne også - den er kjempegod og har blitt veldig populær hjemme hos oss!

Gjest Lady-M
Skrevet
Ser at det er mange oppskrifter her på gulrotkake. Men legger til denne også - den er kjempegod og har blitt veldig populær hjemme hos oss!

Den bruker jeg og, men har 1 ts med kardemomme i tillegg. Synes den er best når den er litt kraftigere på smak.

Skrevet

Brukte en liten avlang "gullpanne" 30*20 cm eller noe...

Gjest gjesta
Skrevet

Liten langpanne som Grooo brukte er vel mest "rett", siden du da kan dele kaken i firkantede stykker etterpå. Men jeg har lånt vekk min, så jeg brukte en rund springform, tipper 26 cm.

Brukte solsikkeolje en gang, olivenolje en annen (tok det jeg hadde) - og kaken ble like bra begge ganger. Merket ikke noen forskjell jeg.

:sikle:

Skrevet

Jeg husker jammen ikke hvilken olje jeg brukte, men er ganske sikker på at det var olivenolje. Tror jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...