AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #1 Skrevet 6. juni 2013 Jeg har gjort meg noen erfaringer opp igjennom at folk er utrolig slappe til å betale tilbake penger de skylder. Er dette noe som er vanlig? Jeg HATER å be om pengene hvis folk skylder noe, jeg synes det bør være helt unødvendig å måtte spørre om det. F.eks til jul ble jeg spurt av en person om h*n kunne være med på noen julegaver jeg skulle kjøpe. Av den grunn kjøpte jeg noe dyrere gaver siden vi ble flere på gaven og skulle spleise. Men pengene har jeg aldri fått. Et nylig tilfelle er en dyr gave til et vennepars barn. Av praktiske årsaker skulle vi gå til innkjøp av denne gaven og legge ut. Det var avtalt at foreldrene skulle dekke 2/3 av gaven, mens vi skulle betale resten. Men etter 2 uker er pengene fortsatt ikke kommet. Hva er det som er galt med folk? Mulig det er jeg som er utålmodig, men jeg synes det er ganske frekt. Anonym poster: 5b73cf078f10dfdaa5edecd7f0d721c2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #2 Skrevet 6. juni 2013 Jeg er generelt flink å betale tilbake, men er også glemsom og en vimsekopp, så kan fort tro jeg har betalt tilbake uten å ha gjort det. Det er nok alle jeg kjenner fullt klar over, heldigvis og jeg setter pris på å bli minnet på det hvis jeg ikke har betalt tilbake noe jeg skylder. Spesielt når det gjelder fellesgaver og sånt så er det ganske fint med en "husk 100 kr per pers for gaven til Kari" påminnelse osv. Ellers er jeg ikke gjerrig og legger gjerne ut for andre. De fleste av mine venninner har lik holdning, slik at det uansett går opp i opp om en spanderer en kaffe en dag og en annen en øl en annen dag. Folk som ikke betaler tilbake selv om de blir minnet på er en helt annet ting. Skjønner ikke at de tør, jeg hadde blitt så flau om jeg måtte mases på mer en en gang! Anonym poster: e2db362471fde7024a8390c268a8d009
Pengebingen Skrevet 6. juni 2013 #3 Skrevet 6. juni 2013 Ja det kan du lure på... Jeg forstår det ikke selv. noen glemmer, andre går vel inn for det, har sikkert ikke penger. Er som oftest en grunn til at de enten vil låne eller "være med på gaver"... Hadde det vært direkte lån ville jeg sagt at du må slutte å låne bort penger Men dette er jo situasjoner som kan oppstå og der og da er det vanskelig å nekte på samme måte som om de ba om rent lån. Men - jeg ville vel gitt folk bare en sanse på dette, så når det gjelder de som ikke har betalt deg tilbake så er det bare å avslå neste forespørsel, hvis det blir noen. Si at du godt kan få det du la ut sist først men helt enig med deg, skulle være helt unødvendig å mase om det. Folk er rare, og sånne gjør jeg ikke slike dealer med...
Gjest Teta Skrevet 6. juni 2013 #4 Skrevet 6. juni 2013 Jeg ergrer meg også over dette iblant. Kan ikke forstå at folk ikke vil gjøre opp for seg raskest mulig? Jeg unngår konsekvent å "spleise" på noe som helst med slike folk. Jeg kan gjerne spandere iblant, men da er det jo greit at de også vet det... og at det ikke "bare blir slik", fordi de ikke gidder/vil/evner å betale tilbake.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #5 Skrevet 7. juni 2013 Jeg pleier dessverre å glemme at jeg har lånt eller at andre har lagt ut for meg/oss til tider. Ikke fordi jeg ikke har penger eller ikke vil betale, men sliter med å huske. Nå er jeg også helt åpen om akkurat dette, så jeg gir alltid beskjed til de det gjelder om at de må minne meg på det om de ikke har fått tilbake pengene i løpet av kort tid. Anonymous poster hash: 9b903...49d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #6 Skrevet 8. juni 2013 Jeg låner ikke bort penger lenger, for folk konsekvent betaler ikke tilbake. Sist gang fikk jeg tilbake 1000 kr etter å ha sendt melding hver uke seks uker på rad. Jeg vet at personen hadde pengene, men satt og håpte at jeg "glemte" at jeg hadde lånt bort pengene. Anonymous poster hash: b370c...ac1
Sirah Skrevet 8. juni 2013 #7 Skrevet 8. juni 2013 Jeg låner konsekvent aldri penger da jeg er et surrehue utav dimensjoner til tider. Dersom jeg er med å spleiser på en gave bruker jeg å enten betale på forskudd eller overføre så fort som mulig. Jeg gir alltid beskjed til de som jeg skal spleise med at om pengene ikke har kommet illøpet av noen dager at de skal minne meg på det, for da har jeg kort og greit glemt det. Det irriterer meg skikkelig selv når penger aldri kommer, derfor prøver jeg å være flink selv...
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #8 Skrevet 8. juni 2013 Jeg bodde i kollektiv med en venninne, som gikk på en økonomisk smell, og som derav plutselig ikke hadde penger til husleie, strøm og internett. Jeg jobbet i tillegg til studiene og hadde grei råd, så jeg lånte henne pengene slik at vi ikke mistet leiligheten. Dette skjedde to måneder, og strømmen en gang til. Til slutt skyldte hun meg 12000 kroner. Vi skrev en "låne-kontrakt", om jeg kan kalle det for det, hvor det sto beløpet hun skyldte, og at hun skulle betale det tilbake. Jeg fikk pengene tilbake etter ca 6 mnd, noe som er tildels forståelig ettersom studenter ikke har kjempegod råd, og hun betalte tilbake stykkevis. Det hele endte med at hun, omsider, fikk orden på økonomien og lærte en lekse. Anonymous poster hash: 14f5d...44a
Gjest Funky Punk Skrevet 8. juni 2013 #9 Skrevet 8. juni 2013 Jeg pleier dessverre å glemme at jeg har lånt eller at andre har lagt ut for meg/oss til tider. Ikke fordi jeg ikke har penger eller ikke vil betale, men sliter med å huske. Nå er jeg også helt åpen om akkurat dette, så jeg gir alltid beskjed til de det gjelder om at de må minne meg på det om de ikke har fått tilbake pengene i løpet av kort tid. Anonymous poster hash: 9b903...49d Samme her. Jeg må alltid be folk om å minne meg på å betale tilbake
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #10 Skrevet 9. juni 2013 Jeg betaler alltid tilbake, men da MÅ jeg få ekstakt sum og kontonr på sms eller en lapp eller noe, for jeg glemmer så lett ... Anonymous poster hash: 19fe1...33b
Captcha Skrevet 9. juni 2013 #11 Skrevet 9. juni 2013 Syns det er tåpelig å unnskylde seg med at man er et surrehue. Kjenner flere som er skikkelig flinke til å huske på å spørre meg om å låne penger når de må, men når det kommer til å betale tilbake, er de brått blitt veeldig surrete. Det blir for dumt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #12 Skrevet 9. juni 2013 Syns det er tåpelig å unnskylde seg med at man er et surrehue. Kjenner flere som er skikkelig flinke til å huske på å spørre meg om å låne penger når de må, men når det kommer til å betale tilbake, er de brått blitt veeldig surrete. Det blir for dumt. Egentlig enig, i dag har man så mange muligheter til å minne seg selv på slikt. Legge påminnelse i mailen, på mobilen osv. Og hvis man stadig "spleiser" med folk som "glemmer" å betale, får man heller svare med samme mynt og "glemme" å skrive spleisernes navn på pakken. Og kjøpe noe alene neste gang Anonymous poster hash: f1ab2...a68 2
Samaysa Skrevet 9. juni 2013 #13 Skrevet 9. juni 2013 Det er derfor jeg aldri låner bort penger. Hvis jeg en sjelden gang gjør det så er det til mennesker jeg stoler på og vet kommer til å betale tilbake.
Gjest C4r1n3 Skrevet 9. juni 2013 #14 Skrevet 9. juni 2013 Derfor låner jeg aldri bort penger. Derfor legger jeg aldri ut for noen. Derfor blir jeg aldri med på spleising med mindre den jeg skal spleise med har pengene der og da. Kanskje kjipt, men jeg har ikke råd til å "gi bort" penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå