Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en vanskelig situasjon. Jeg har nettopp fullført utdanningen min og vikariatet jeg var i gikk ut i mai. Jeg har søkt og søkt på jobber, lenge før jeg visste at vikariatet sluttet, og aktivt etter. Har til og med prøvd meg på ting som er helt irrelevant for min utdanning for å få en inntekt.. selv om jeg aller helst vil ha en relevant jobb nå som jeg er nyutdannet... men jeg lurer: nå som jeg er helt uten inntekt, har jeg rett til noe? Jeg så på dagpenger, men jeg tjente kun omtrent 43.000 ifjor, og jeg har kun hatt deltidsjobb ved siden av studier i alle år...

Har noen litt bedre oversikt? Har prøvd å lese på NAV sine sider, men jeg føler ikke jeg oppfyller noen krav :sukk:

Anonym poster: 44e81f6caaf47ef0253026b3c160a6a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må ha tjent mer enn 103.00 de siste tre årene for å ha rett på dagpenger. Registrer deg på nav.no med en gang, så tar du deg en tur til "ditt" nav-kontor. Du vil i såfall få penger fra datoen du registrerte deg på nett.

Anonym poster: dae92791c9af1e4aede67427206c5a53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må ha tjent mer enn 103.00 de siste tre årene for å ha rett på dagpenger. Registrer deg på nav.no med en gang, så tar du deg en tur til "ditt" nav-kontor. Du vil i såfall få penger fra datoen du registrerte deg på nett.

Jeg har registrert meg i dag, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre der inne. Har fylt ut alle opplysninger og oppdatert min CV + at jeg er aktiv arbeidssøker. Må jeg bestille en time på NAV-kontoret for å snakke med en saksbehandler? Jeg begynte å søke jobb allerede i januar for å være tidlig ute, og planen var jo å være i arbeid etter endt utdannelse, men iblant går det jo ikke som planlagt... :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har registrert meg i dag, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre der inne. Har fylt ut alle opplysninger og oppdatert min CV + at jeg er aktiv arbeidssøker. Må jeg bestille en time på NAV-kontoret for å snakke med en saksbehandler? Jeg begynte å søke jobb allerede i januar for å være tidlig ute, og planen var jo å være i arbeid etter endt utdannelse, men iblant går det jo ikke som planlagt... :sukk:

Hva er du ute etter da? Hvis du trenger dagpenger må du registrere deg på nett og på kontoret for å signere noen papirer. Du må også la de ta kopi av attester og vitnemål for å dokumentere utdanning og stillingsprosent.

Mange må innom nav mellom endt utdanning og før de kommer i jobb, det er ingenting å være deppa eller flau over. Hopp med haken, det ordner seg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er du ute etter da? Hvis du trenger dagpenger må du registrere deg på nett og på kontoret for å signere noen papirer. Du må også la de ta kopi av attester og vitnemål for å dokumentere utdanning og stillingsprosent.

Mange må innom nav mellom endt utdanning og før de kommer i jobb, det er ingenting å være deppa eller flau over. Hopp med haken, det ordner seg :)

Jeg er absolutt ikke flau eller deprimert over det - jeg syns det er flott om man kan få hjelp når man er i en vanskelig situasjon. Og jeg ser ikke ned på mennesker som "går på" NAV eller noe slikt!

Jeg prøver bare å være litt løsningsorientert i en situasjon som ikke ble som planlagt for meg. Jeg prøver å kartlegge hva jeg kan ha krav på i forhold til økonomisk situasjon! Jeg vet ikke hva jeg er ute etter, selv ikke etter å ha lest på NAV sine sider, så derfor tenkte jeg at det var en god ide å spørre her. Jeg ønsker hjelp til å kunne betale husleie og mat - inntil jeg kan få en jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke jeg får dagpenger, det var det som var problemet mitt. At man må ha tjent grunnbeløp i forrige år, som er vel 81.000 eller lignende. Og da satt jeg her og visste ikke helt hva jeg kunne få... :)

AnonymBruker
Skrevet

Sosialen

Anonym poster: a134d75d3823f4ac06b94e834ffaa9bd

Gjest Murica
Skrevet

Du har også rett på sosialstønad, ikke like mye penger som dagpenger, men det hjelper på.

Ta kontakt med NAV for å sette opp ett møte.

AnonymBruker
Skrevet

Må jeg vente til alle sparepengene mine har tatt slutt (de tar det ved neste husleie) eller kan jeg søke allerede nå? :)

Takk for alle svar, det hjelper veldig på!

AnonymBruker
Skrevet

Tror du må vente, ja.

Anonym poster: a134d75d3823f4ac06b94e834ffaa9bd

AnonymBruker
Skrevet

Åja, så dumt.. da får jeg skrape sammen kroner til mat, for da blir jeg totalt blakk. Har akkurat igjen til neste husleie, og jeg vil heller prioritere å ha et tak over hodet, og så tar vel prosessen evigheter når det er sommerferie.. :sukk: Det ordner seg vel etterhvert :)

Skrevet

Kontakt NAV og få en saksbehandler. Et møte, forklar din situasjon, ha med deg alle relevante papirer. Gjør det asap, for behandlingstiden kan være ulidelig lang. Har du ikke krav på noen støtte derfra (hvilket jeg tror du har), så hjelper de deg med veien videre, sosialen muligens. Fikk selv penger fra sosialen da jeg var ferdig utdannet, ikke fikk jobb, og hadde tjent for lite til å få hjelp fra NAV. Ikke mye, men allle monner drar...

Lykke til! :)

Gjest Murica
Skrevet

Må jeg vente til alle sparepengene mine har tatt slutt (de tar det ved neste husleie) eller kan jeg søke allerede nå? :)

Takk for alle svar, det hjelper veldig på!

Ved sosialen så kan du søke allerede nå, om du vet at du er blakk etter neste husleie. Bare ta med kontoutskrift og kopi av leieavtalen din, samt kopier av faste regninger, ala strøm, vannavgift om du betaler det.

Sosialen dekker husleie, strøm, vann, og litt ekstra penger til mat.

Mobil, internett, tv, lån, må du dekke selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...