Gå til innhold

Flytter ut - hvor mye koster det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytter ut fra pikeværelset til høsten for å studere, og siden det er første gang jeg bor hjemmefra lurte jeg på om noen kan ta en liten titt på budsjettet mitt.

Bolig: 3900 kr, inkludert Internett. (Har fått studenthybel)

Strøm: 600 kr per måned

Mobil: 200 kroner per måned

Busskort: 415 kroner per måned

Diverse/uforutsette utgifter: 800 kr

Mat: Her har jeg virkelig ikke peiling. Hvor mye er vanlig å bruke? Vil tippe jeg kommer til å ligge på rundt 2000 i måneden, men har som sagt ikke peiling.

Ser dette realistisk ut? Av inntekt har jeg studielån og en deltidsjobb. Det varierer hvor ofte jeg jobber og hvor mye jeg får utbetalt. Alt fra 4000 til 9000 i måneden. De månedene jeg får utbetalt mest, setter jeg alltid av et par tusen til magrere tider.

Anonym poster: b15ff68a282eb3e52d7aa14f0bc79f77

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er kabeltv inkludert?

TV-lisensen koster jo også litt, men den er ikke hver måned. :)

Innboforsikring er lurt å ha.

Endret av Sheltay Retrac
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

om det er studenthybel fra samskipnaden er vel strøm inkludert?

Anonym poster: 6d3801cbcc5c34cc340148da4734e160

• Liker 1
Skrevet

2000 til mat bør gå bra så lenge du lager maten selv og passer litt på hva du kjøper inn=) Vi bruker ca 1000 i uken til 2 stk.

• Liker 2
Skrevet

om det er studenthybel fra samskipnaden er vel strøm inkludert?

Anonym poster: 6d3801cbcc5c34cc340148da4734e160

Det varierer. SiO har hybler både med og uten strøm inkludert.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Kabel-TV er inkludert i husleien.

Strøm er ikke det, det står spesifikt i avtalen.

Gjest oreokaka
Skrevet

Hvor stor er hybelen? Kan godt tenkes 600 kr er litt knapt på strøm, ville heller satt 1000 kr der (kommer jo selvfølgelig ann på størrelsen).

Ellers tror jeg nok 2000 kr skal gå greit i budsjett. Jeg brukte vel rundt 2000-2500 kr hver måned nå dette året hvor jeg bodde alene på hybel :)

Gjest oreokaka
Skrevet

Hvor stor er hybelen? Kan godt tenkes 600 kr er litt knapt på strøm, ville heller satt 1000 kr der (kommer jo selvfølgelig ann på størrelsen).

Ellers tror jeg nok 2000 kr skal gå greit i matbudsjett. Jeg brukte vel rundt 2000-2500 kr hver måned nå dette året hvor jeg bodde alene på hybel :)

AnonymBruker
Skrevet

Ellers tror jeg nok 2000 kr skal gå greit i budsjett. Jeg brukte vel rundt 2000-2500 kr hver måned nå dette året hvor jeg bodde alene på hybel :)

Den er 16 kvadrat, men så kommer jo fellesarealet i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Hvordan spiser jeg rimelig da? Å ta med matpakke, ikke sløse masse på kaffe latte i kantina o.l. er jo greit. Men sånn ellers? Har begrensete muligheter for å fryse ned rester.

• Liker 1
Skrevet

Først av alt: hurra for budsjett! :bolledeig:

Synes det ser bra ut, mulig de over har rett i at det blir mer i strøm, særlig vinterstid, men det finner du jo ut. Det viktigste du skriver synes jeg er at du skal legge av til sparing når du tjener mer. jeg ville forsøkt å alltid få inn nok til å dekke disse faste utgiftene, og så sette av endel når du tjener mer. Lag deg en liten bufferkonto som du kan øke med gjerne 500-1000 kr pr mnd hvis du starter på null, og til du har kanskje 5000 stående, gjerne mer hvis mulig. Men sats rundt der først, og spare deg opp dit så raskt som mulig, så kan du småspare litt til den kontoen underveis etterpå.

Mat kommer an på hva du vil spise det. Her hos oss er vi to voksne, og vi bruker ca 3000 kr tilsammen på ren mat og husholdning pr mnd. Er mange triks for å spise billig, sunt og godt! Sjekk mine ideer hittil her.

Studietiden er jo spesiell, her har jeg skrevet mine tanker om hva jeg burde gjort annerledes for å leve billigere i studietiden: Mine beste sparetips for studenter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt: hurra for budsjett! :bolledeig:

Synes det ser bra ut, mulig de over har rett i at det blir mer i strøm, særlig vinterstid, men det finner du jo ut. Det viktigste du skriver synes jeg er at du skal legge av til sparing når du tjener mer. jeg ville forsøkt å alltid få inn nok til å dekke disse faste utgiftene, og så sette av endel når du tjener mer. Lag deg en liten bufferkonto som du kan øke med gjerne 500-1000 kr pr mnd hvis du starter på null, og til du har kanskje 5000 stående, gjerne mer hvis mulig. Men sats rundt der først, og spare deg opp dit så raskt som mulig, så kan du småspare litt til den kontoen underveis etterpå.

Mat kommer an på hva du vil spise det. Her hos oss er vi to voksne, og vi bruker ca 3000 kr tilsammen på ren mat og husholdning pr mnd. Er mange triks for å spise billig, sunt og godt! Sjekk mine ideer hittil her.

Studietiden er jo spesiell, her har jeg skrevet mine tanker om hva jeg burde gjort annerledes for å leve billigere i studietiden: Mine beste sparetips for studenter

:helen:

Skal jobbe mye i sommer, så regner med en god utbetaling i august. Så allerede der har jeg en god buffer. Selv om jeg skal være ærlig og si at ikke alt kommer til å gå til bufferkontoen min.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det blir litt sosiale aktiviteter du ikke vil gå glipp av! Alkohol er dyrt. Og så må du ha klær, hygieneartikler, frisør, trening (?)... Tror du er litt optimistisk med 800,- i mnd på diverse.

Nei, du kan umulig bruke over 600,- på strøm. Da bør du i så fall bytte leverandør. Jeg var oppe i 600,- pr mnd i vintermånedene i min leilighet som er 70 kvm, gammel bygård med høyt under taket. Riktignok nye vinduer, men likevel... Du bruker ikke så mye på en 16 kvm stor hybel!

Har du igjen 5000,- etter husleie og strøm, så blit det et bra studentliv. Lån/stipend + sommerjobbing og en liten deltidsjobb. Det blir bra! :-)

Anonym poster: ba492e6801f74c327e9b49db060313ab

Skrevet

Alkohol: 2000 kr. MINST. Du skal jo tross alt være student ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker veldig sakte, så det kommer ikke til å gå 2000 kr på alkohol.

Min diversepost dekker hygieneartikler, toalettpapir, oppvaskemiddel, etc.

Sminke, kafébesøk, klær, kino o.l. går av lommepengene. En post jeg glemte å føre opp. :sjenert:

Pleier å ligge på alt fra 500 - 1500 i lommepenger. Er flink til å finne på rimelige alternativ med venner.

Medlemsskap på treningssenter er alt betalt.

Jeg er dessuten så heldig at jeg får penger til jul og bursdag. Så der har jeg en ekstra inntekt. Disse pengene brukes på klær jeg har ønsket meg / en liten reise o.l. Har jeg ikke noe spesifikt jeg ønsker meg, går de på sparekontoen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan vel også nevne at jeg bruker lite skjønnhetsprodukter. Bruker kun mascara, øyenskygge, lebepomade og noen ganger lebestift.

Bruker ikke andre hårpeodukter enn shampo, balsam og hårkur. Vasker håret 2 ganger i uken, og det holder for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan umulig bruke over 600,- på strøm. Da bør du i så fall bytte leverandør. Jeg var oppe i 600,- pr mnd i vintermånedene i min leilighet som er 70 kvm, gammel bygård med høyt under taket. Riktignok nye vinduer, men likevel... Du bruker ikke så mye på en 16 kvm stor hybel!

Anonym poster: ba492e6801f74c327e9b49db060313ab

SiO trakk 740 kroner pr. måned (fast sum) i den 19 kvadratmeter lille leiligheten jeg leide hos dem for et par år siden. Grunnen til at det var så høy sum var visstnok at det også skulle dekke strøm i fellesarealene (dvs en vanlig oppgang med trapp og heis, tynn gang med dør til hver leilighet, samt vaskeri og boder i kjelleren).

Ser at de nå har et strømbeløp som er nesten halvert på den leiligheten, men joda - det går an å måtte betale mer enn 600 kroner i måneden, selv om man leier en liten leilighet. Om det er riktig er en annen sak, men er man så heldig å få leie studentbolig, så må man nesten finne seg i det...

Anonymous poster hash: a5f10...0cb

AnonymBruker
Skrevet

Tamponger, tannkrem, toalettpapir, batterier, blyanter, grønnsåpe og alle forbruksvarer i et hjem som liksom bare er der.

Tannlege. Fastlege. Faste medisiner.

Anonymous poster hash: 9713e...e48

AnonymBruker
Skrevet

Synes selv det ofte er greit å legge sifos standardbudsjett til grunn, og legge til og trekke fra der jeg vet at vi bruker mer eller mindre.

For en kvinne mellom 20 og 50 år ser det slik ut:

Individspesifikke utgifter pr. måned Utgifter til mat og drikke: 2030 Utgifter til klær og sko: 780 Utgifter til personlig pleie: 650 Utgifter til lek og fritid: 930 Utgifter til reise (kollektivt): 630 Utgifter til spedbarnsutstyr: 0 Husholdsspesifikke utgifter pr. måned Utgifter til andre dagligvarer: 240 Utgifter til husholdningsartikler: 320 Utgifter til møbler: 310 Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1450 Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 0 Utgifter til barnehage: 0 Utgifter til SFO: 0

Selv har jeg klart meg med mat matbudsjett (inkludert alt vi kjøpte i daglivareforretningen) på 2500 kroner for meg selv og mine to relativt store barn i trangere tider (et par år siden). Jeg hadde derimot mulighet til å fryse ned mat og handlet en del på tilbud. Men du burde leve godt med 2000 kroner i matbudsjett, og til og med ha rom for litt ekstra.

Anonymous poster hash: d4240...9a5
Skrevet

Synes det er supert at du planlegger budsjett når du skal flytte for deg selv, og det ser bra ut det du har tenkt på :)

Som en indikasjon på hva som kan være realistisk å beregne, så er for eksempel veiledende livsoppholdssatsene for enslige kr 5500 pr mnd ut fra sosialtjenesteloven. Med livsopphold menes det som med rimelighet skal til for å forsørge seg selv.

Innholdet i livsopphold er for eksempel klær, mat, husholdningsartikler, toalettsaker, småutstyr til bolig, buss/trikk, lommepenger, fritidsaktiviteter, frisør, vanlig tannlegebehandling, vanlige utgifter til lege + medisin og behandling foreskrevet av lege.

Tipser deg om å sjekke ut SIFO tall på hushold, de opererer med litt andre satser.

Lykke til med studier og eget hushold! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...