Bente Skrevet 10. april 2004 #1 Skrevet 10. april 2004 Sløret mitt er ferdig, men akkurat nå er det kjempekrøllete... Kan jeg stryke det med vanlig jern? Kjolen min da?? Skal frakte den til nord med fly...regner med at det blir litt krøll på slepet iallefall..kan jeg ta opp strykjernet å stryke det selv eller trengs det spesial"stryking"?
kimmi Skrevet 10. april 2004 #2 Skrevet 10. april 2004 kjolen skal "støvsuges" glatt!!!!!!!!! dette gjør de sikkert for deg i en foretning hvor de selger selskapskjoler. det skal jeg gjøre også.
CecilieB Skrevet 10. april 2004 #3 Skrevet 10. april 2004 Jeg vet ikke hvilket slør du har, men mitt ble dusjet i dusjen og hengt opp til tørk. Mitt var tre meter langt og det ble hengt fra dørkarm til dørkarm i en gang. Da var det helt fint når det tørket. Pass på at det henger i spenn.
Gjest Tex Skrevet 11. april 2004 #4 Skrevet 11. april 2004 Hvis du har badekar kan du henge opp begge deler over karet når det er fyllt med varmt vann,da vil det glatte seg ut. Mitt slør er det ikke noe problem å stryke, bare masse jobb.
Bente Skrevet 11. april 2004 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2004 kjolen skal "støvsuges" glatt!!!!!!!!! :o Forklar det litt nærmere er du snill
Gjest Tex Skrevet 12. april 2004 #6 Skrevet 12. april 2004 Det betyr at den ikke skal strykes med strykejern, men med en slags støvsuger-sak som de har på alle renserier, som liksom suger alle skrukkene bort... Ikke noe for vanlige folk, akkurat..... Jeg leverer min kjole inn til rens og støvsuging i morgen, de gjør det på butikken der den skal syes inn.
Peluche Skrevet 15. april 2004 #7 Skrevet 15. april 2004 Det er ikke en støvsuger, det er en steamer. Det er et avansert dampstrykejern som bruker så mye damp at man kan bare henge opp kjolen og fly over med jernet. STRYK for guds skyld ikke kjolen, det er dødslett å få flekker på den!!!!! Dessuten er det mye som skal strykes; om du stryker den er for det første hele resten av kjolen skrukkete på nytt når du er kommet rundt og for det andre har du nesten garantert fått flekker på den eller revet løs en tråd. Renserier og systuer gjør sånt for deg. For lette ting som slør kan man "dampe" det over badekaret ja, men store kjoler med mye stoff krever nok litt mer detaljbehandling for å bli helt fine.
Arwen Skrevet 15. april 2004 #8 Skrevet 15. april 2004 Men.. mitt slep vil bli skrukkete på vei hjem fra renseriet. Hvordan løser jeg det?
MariM Skrevet 15. april 2004 #9 Skrevet 15. april 2004 De som nevner flekker her...hvem er det som stryker rett oppå kjolen da?? Man må jo selvsagt legge et klede over ved stryking, ellers blir jo stoffet rett og slett ødelagt. Med svak varme og damp gjør det susen - stryk på vrangen!! Det er selvsagt forskjell på kjoler (lengde på slep..mye broderier/perler osv)..men man klarer fint å stryke den selv hvis man har en relativ "enkel" kjole :-) Så, Arwen: stryk slepet ditt med god samvittighet
Gjest Tex Skrevet 15. april 2004 #10 Skrevet 15. april 2004 Det blir ikke noe mer skrukkete i kjoleposen enn det gjør i det øyeblikket du setter deg i en bil, så med mindre du har tenkt å glatte på kjolen når du står på utsiden av kirken hadde jeg ikke brydd meg noe med det
Tari Skrevet 15. april 2004 #11 Skrevet 15. april 2004 Men.. mitt slep vil bli skrukkete på vei hjem fra renseriet. Hvordan løser jeg det? Sååå skrukkete vil det vel ikke bli på turen fra renseriet? Heng den høyt når du kommer hjem, med slepet utover en stol så retter det seg ut..(fikk ihvertfall jeg høre på Christiane)
Peluche Skrevet 16. april 2004 #12 Skrevet 16. april 2004 Til deg som mener man bare kan stryke det: Det er i de fleste tilfeller snakk om ganske blankt, hvitt, syntetisk stoff som for det ene tåler lite varme og for det andre avslører flekker utrolig lett. For det tredje er det veldig dyre ting det er snakk om- å "ta sjansen" på å stryke en kjole til 10-15000 selv bare for å spare etpar hundrelapper er ren idioti og et sjansespill spør du meg. Og med en kjole med mye perler på får du den ikke fin om du stryker oppå perlene. Jeg ville heller brukt 200 kroner mindre på bryllupskakepynt eller bordpynt og spandert pengene på å vite at kjolen ikke blir ødelagt! Det blir jo litt skrukker når man skal frakte det, men de få skrukkene som kommer på er det ingen som ser. Da måtte man jo lagt inn steame-pause på vei opp til alteret da, skulle man hatt det helt glatt
MariM Skrevet 16. april 2004 #13 Skrevet 16. april 2004 Til deg som mener man bare kan stryke det: Det er i de fleste tilfeller snakk om ganske blankt' date=' hvitt, syntetisk stoff som for det ene tåler lite varme og for det andre avslører flekker utrolig lett. [/quote'] Du må ikke hoppe over det viktigste når du leser innlegg, vettu...da er det ikke noe rart du blir frustrert "Hvem er det som stryker rett oppå kjolen da?? Man må jo selvsagt legge et KLEDE over ved stryking, ellers blir jo stoffet rett og slett ødelagt!" I tillegg skriver jeg at man må stryke med SVAK varme! Jeg skiver iogså at så lenge det er en forholdsvis ENKEL kjole (les: ikke mye perler og annet "dill dall"....for den som ikke skjønte det) så går det greit å stryke kjolen selv. Hvor mange ganger har det ikke blitt ødelagt ting hos renseriet, spør du meg. Mange bruder her inne som har klaget på det! Å "ta sjansen" på å sende en kjole til 10-15000 til rensing bare for å spare et par hundrelapper er ren idioti og et sjansespill spør du meg.
Peluche Skrevet 16. april 2004 #14 Skrevet 16. april 2004 Jeg leste/svarte på hele innlegget ditt, ikke bare deler av det.
Murf Skrevet 16. april 2004 #15 Skrevet 16. april 2004 Hmmm. hadde ikke tenkt på det ennå. Modern vil ikke se kjolen før kirken for hun elsker overraskelser, så jeg får ikke gjort det hjemme. Renseri, altså? M
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå