happiest Skrevet 6. juni 2013 #1 Skrevet 6. juni 2013 For ca. et par uker siden så lånte jeg bort 200kr til en venninne. Vi var ute å spiste og kortet hennes funket ikke da hun skulle betale. Og som de fleste sikkert ville gjort så tilbød jeg meg å legge ut. Jeg sa også i fra at "jeg kan legge ut". Noe som i mine øyne sier at hun da skal betale tilbake. Etter noen få dager hadde jeg ikke fått pengene, så jeg sendte en enkel mld om hun husket å overføre de 200kr. Fikk til svar at hun trodde jeg skulle betale. Jeg sa at jeg hadde sagt i fra at jeg skulle legge ut og at hun måtte betale de. Men neida..nå to uker etter, har jeg ikke sett noe til pengene. Og jeg er ikke styrtrik, så vil gjerne ha de igjen. Hvordan skal jeg si i fra til henne? Tror ikke vi skal være sammen på en stund, så jeg må nok sende en mld eller noe i den duren.
Iysfontene Skrevet 6. juni 2013 #2 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Ville bare latt det fare, jeg. Be henne spandere på deg neste gang dere treffes Endret 6. juni 2013 av Iysfontene 3
TheHairyToothfairy Skrevet 6. juni 2013 #3 Skrevet 6. juni 2013 Beklager, men det der er risikogreia med å låne ut småpenger til venner - fordi de er så lette å overse, og de er så små at det ikke er verd å ta opp en kamp for de. Jeg tror egentlig heller du skal ta lærdommen om hvordan venninnen din forholder seg til slike smålån og heller konfrontere henne med det neste gang hun forsøker låne. Surt, dog. Ser den helt klart. 6
happiest Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #4 Skrevet 6. juni 2013 Ville bare latt det fare, jeg. Det er greit nok hvis jeg vet at hun ville gjort det samme som meg. Men hun pleier å være litt mer gniten i slike situasjoner. Tenker også siden jeg sa i fra at jeg la ut for henne...Synes det skulle vært innlysende. Hun vet også at jeg ikke har mye med penger for tiden
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #5 Skrevet 6. juni 2013 Hvis jeg hadde trodd at en venninne skulle legge ut, og det viste seg at jeg hadde misforstått, hadde jeg blitt rimelig flau. Og selvsagt overført pengene med det samme. Merkelig venninne. Anonym poster: f7bd26e691f836ea482cc758b9dbf074 21
Iysfontene Skrevet 6. juni 2013 #6 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Det er greit nok hvis jeg vet at hun ville gjort det samme som meg. Men hun pleier å være litt mer gniten i slike situasjoner. Tenker også siden jeg sa i fra at jeg la ut for henne...Synes det skulle vært innlysende. Hun vet også at jeg ikke har mye med penger for tiden Men tohundre kroner er jo ingenting, sånn egentlig. Ikke noe å mase for og heller ikke noe å avbryte et vennskap for. Endret 6. juni 2013 av Iysfontene 1
Gjest Oblivion Skrevet 6. juni 2013 #7 Skrevet 6. juni 2013 Men tohundre kroner er jo ingenting, sånn egentlig. Ikke noe å mase for og heller ikke noe å avbryte et vennskap for. Det kommer vel helt an på hvor gammel man, og/eller hvor mye penger man har mellom hendene? Det er ikke den største summen -men jeg reagerer også mest på at hun ikke har betalt tilbake etter at venninna fikk i klartekst at det var et lån. Den beskjeden fikk hun jo også første gang. Jeg synes ikke det skal være nødvendig å mase etter penger man har lånt til noen andre. Hvis dette har blitt et "kjennetegn" ved venninna di så synes jeg du skal revurdere om du vil ha henne som venn -om du fortsatt vil henge med henne, så bør du nok la være å låne henne penger eller "legge ut". 200 kan fort bli til mer penger om hun skjønner at vennene hennes ikke tør å reagere om hun ikke betaler tilbake. 3
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2013 #8 Skrevet 6. juni 2013 Ta en like småfrekk en tilbake "takk for pengene du lånte som jeg ikke fikk tilbake". 3
#Sunrise Skrevet 6. juni 2013 #9 Skrevet 6. juni 2013 krev dem tilbake, jeg har latt så menge ting bare gå, og nå har jeg venner med gjeld opp til 30000 kr, fordi dem bare trengte litt penger her og litt der, ei venninne lånte 2000kr av meg, og det var 1 år siden, nekter og tru at jeg får dem tilbake:)
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #10 Skrevet 6. juni 2013 Reagerer på at mange her sier at 200 kr bare er småpenger. Det er ikke småpenger for alle. Jeg hadde ikke hatt råd til å kaste en tohundrings ut vinduet, men hadde også tilbydt meg å legge ut for en venninne mot at jeg får de tilbake Anonym poster: 84efce1d899f3be9b7b9692202705235 16
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #11 Skrevet 6. juni 2013 Jeg hadde ikke latt det fare selv om 200 kr er småpenger for meg... Grunnen til det er at jeg synes det er uakseptabel oppførsel, rimelig frekt å tro at du spanderer når du du sier at du skal legge ut for henne - å ikke minst at hun ikke betaler tilbake etter du har gitt beskjed. Sier ikke at hun er en dårlig venninne, men jeg mener at man må passe på å ikke bli utnyttet av slike folk... Mannen min var tidligere en sånn type som la ut til venner, både mat, bensin, ferge, lånt bort bil uten betaling eller at de fylte bensin +++, han har aldri fått noe tilbake for det... Anonym poster: 6c18a1a1fc1e4b0be8f589cb5d74bf3b 5
Iysfontene Skrevet 6. juni 2013 #12 Skrevet 6. juni 2013 Jeg hadde ikke latt det fare selv om 200 kr er småpenger for meg... Grunnen til det er at jeg synes det er uakseptabel oppførsel, rimelig frekt å tro at du spanderer når du du sier at du skal legge ut for henne - å ikke minst at hun ikke betaler tilbake etter du har gitt beskjed. Sier ikke at hun er en dårlig venninne, men jeg mener at man må passe på å ikke bli utnyttet av slike folk... Mannen min var tidligere en sånn type som la ut til venner, både mat, bensin, ferge, lånt bort bil uten betaling eller at de fylte bensin +++, han har aldri fått noe tilbake for det... Anonym poster: 6c18a1a1fc1e4b0be8f589cb5d74bf3b Hvor smålig kan man bli, tenker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #13 Skrevet 6. juni 2013 Hvor smålig kan man bli, tenker jeg. Det er ikke snakk om å være smålig, jeg spanderer ofte på venninner og de på meg, og i det lange løp går det "opp i opp". Men jeg akter ikke å bli utnyttet av "gode" venninner som aldri betaler noe... Anonym poster: 6c18a1a1fc1e4b0be8f589cb5d74bf3b 7
Iysfontene Skrevet 6. juni 2013 #14 Skrevet 6. juni 2013 Det er ikke snakk om å være smålig, jeg spanderer ofte på venninner og de på meg, og i det lange løp går det "opp i opp". Men jeg akter ikke å bli utnyttet av "gode" venninner som aldri betaler noe... Anonym poster: 6c18a1a1fc1e4b0be8f589cb5d74bf3b Nei, men for faen, tohundre kroner??? Om det var snakk om flere tusen hadde jeg skjønt det, men dette er jo bare en bagatell. 1
Pengebingen Skrevet 6. juni 2013 #15 Skrevet 6. juni 2013 Bare glem de to hundre, men det er klart at du for alltid vil ha et annet inntrykk av din venninne...! Jeg ville ikke lånt henne mer noen gang eller lagt ut for henne, spør hun hvorfor en gang kan du minne henne på det. Jeg personlig synes det er et dårlig trekk hos folk... Generelt: ikke lån bort penger du ikke har råd til å miste. Oversatt: du kan like gi pengene som gave med en gang, og slippe alt styret og merkelige vennskap. Har skrevet om temaet tidligere: Betale private og rentefrie lån
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2013 #16 Skrevet 6. juni 2013 kr 200,- er det virkelig noe å gjøre seg til kjeltring for? Ja, så skjønte man ikke at "jeg legger ut" betyr "du må betale tilbake" - men da må man faktisk si det da når du får en SMS og beklage misforståelsen og betale ASAP. Og er det smålig å kreve inn kr 200 - det er jo bare 200 kr liksom. Men 200 kr er mye dersom man ikke har dem, og det er spesielt irriterende når du har vært veldig grei og hjulpet venninnen din ut av en pinlig situasjon. Og takken er ...?
Iysfontene Skrevet 6. juni 2013 #17 Skrevet 6. juni 2013 kr 200,- er det virkelig noe å gjøre seg til kjeltring for? Ja, så skjønte man ikke at "jeg legger ut" betyr "du må betale tilbake" - men da må man faktisk si det da når du får en SMS og beklage misforståelsen og betale ASAP. Og er det smålig å kreve inn kr 200 - det er jo bare 200 kr liksom. Men 200 kr er mye dersom man ikke har dem, og det er spesielt irriterende når du har vært veldig grei og hjulpet venninnen din ut av en pinlig situasjon. Og takken er ...? Vet iallfall at ingen av mine venner hadde laget bråk for en så liten sum og det er jeg glad for. Men folk er forskjellige.
Strixvaria Skrevet 6. juni 2013 #18 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Smålig å kreve tilbake penger man har lånt bort - what the..?! Jeg for min del synes det er temmelig smålig at man ikke betaler tilbake to skarve hundrelapper som ei venninne har lagt ut for en; penger man faktisk skylder vedkommende, som attpåtil er en man har et nært forhold til - hva er det som gjør at det er greiere å snylte 200 kr enn 2000? For noen av oss, spesielt unge, studenter o.l. er 200 kr mye penger. Budsjettet mitt hadde ikke tålt 200 kr ut av vinduet i de trangeste månedene, for å si det sånn. Det er supert at dere har så mye penger at dere ikke merker at 200 kroner forsvinner i ny og ne, men sånn er det faktisk ikke for alle, tro det eller ei. TS: du kan skrive noe sånt som: "Hei! Nå begynner det å bli en stund siden jeg la ut for deg på xx, det hadde vært veldig fint om de 200 kronene kom inn på kontoen min i løpet av 1 uke, da jeg trenger disse pengene nå." Jeg synes dere som forsvarer denne snyltingen og forsøker å oute TS som smålig må være noen meget spesielle individer dersom det stemmer at dere ikke tenker dere om to ganger før dere snylter en hundrings her og der - glad jeg ikke har sånne venninner Endret 6. juni 2013 av Strixvaria 17
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #19 Skrevet 6. juni 2013 I min vennegjeng spanderer vi på hverandre og låner penger av hverandre, og gir igjen. Jeg har ikke mye penger i det hele tatt, men jeg hadde aldri hengt meg såpass opp i å få tak igjen 200kr, og ihvertfall ikke laget en tråd om det på nettet. Du får heller bare huske på det til neste gang "nei jeg har dessverre ikke nok penger på kortet til å legge ut for deg", eller "jeg kan legge ut for deg, men da må jeg ha pengene tilbake i morgen, for da skal jeg betale husleiga og det er alt jeg har" eller noe sånt. Anonym poster: df73c196c8675ed761654a6f24fb2cf1 2
Platitude Skrevet 6. juni 2013 #20 Skrevet 6. juni 2013 Man snylter ikke på andre, og det var ikke meningen at TS skulle spandere, dermed må det være lov å reagere på en venninne som er såpass hensynsløs at hun ikke tar seg bryet med betale tilbake lån, spesielt når TS trenger disse pengene selv. Jeg ville sendt en melding om at jeg trenger tilbakebetaling så fort som mulig, og så latt være å låne venninnen penger igjen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå