Lady Skrevet 6. juni 2013 #1 Skrevet 6. juni 2013 Skal på jobbintervju til uken, og lurer på om noen har noen tips de kan dele? Jobben jeg skal intervjues for er deltid i en butikk:)
Pepe Skrevet 6. juni 2013 #2 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Jeg har ikke vært på intervju for en butikkjobb før, men jeg har vært på noen jobbintervjuer opp gjennom tidene nå, og i tillegg jobber jeg i rekrutteringsbransjen. Mitt beste tips er å stille forberedt. - Ta gjerne en titt på CV-en og sjekk at du har noen refleksjoner over hvert punkt som står der. En gang opplevde jeg at arbeidsgiver singlet ut en stilling jeg hadde hatt for svært mange år siden og han stilte til dels krevende spørsmål om denne som jeg opplevde ikke var relevante. Jeg klarte ikke å svare på disse spørsmålene og det var litt pinlig selv om det egentlig ikke var relevant for stillingen. - Kle deg noe som du synes er behagelig men pent, slik at du kan kjenne at du har selvtillit (og om du ikke synes du har det, så kan du i alle fall late som ;-)). Noe av det verste jeg vet når jeg sitter i et viktig møte eller en presset situasjon er å plutselig bare kjenne på at det er noe rart med bekledningen (åpen buksesmekk, vonde sko, svetteringer under armene, alt for stram bukse, you name it) - Sett deg litt inn i varene/sortimentet som butikken innehar. Dette er vel i grunnen sunn fornuft, og sikkert noe du har tenkt på fra før. Om ikke så kan man ofte enkelt finne litt inspirasjon på firmaets nettside under faner som f.eks. "Om bedriften". - Tenk over motivasjonen din for å søke på stillingen! Hvorfor vil du jobbe der? Her kan du jo også hente ut inspirasjon fra f.eks. stillingsannonsen. Hvis du er heldig har de en egen seksjon hvor det står hva de ser etter i en ansatt og litt konkret om arbeidsoppgavene. Hvis det er butikkjobb er du kanskje motivert til å jobbe med mennesker, kanskje du er drevet av salg eller at du brenner for produktene. - Tenk over tre svakheter (forbedringsmuligheter) og tre styrker. Det som kan være viktig her er ikke nødvendigvis å finne tre svakheter som er så veldig "riktige", men derimot at du kan reflektere over ditt forbedringspotensial. For eksempel kan det være fint å nevne noe som du prøver å bli flinkere til. - Undersøk litt hva andre i lignende stillinger får i lønn. Selv om dette er en type spørsmål som kanskje ikke dukker opp på førstegangsintervju kan det være fint å ha tenkt over det slik at du ikke blir satt helt ut om det dukker opp. Min egen erfaring har vært at dette har blitt spurt om oftere enn jeg forventet på første intervju. - Viktigst av alt!!! Vær deg selv! Det lønner seg ikke å lyve eller pynte for mye på sannheten. Dette er fordi at DU skal også trives i jobben, og dermed er det viktig at arbeidsgiveren også matcher deg. Hvis du ikke er ærlig risikerer du i verste fall å havne i en stilling som bare ikke passer deg overhodet, og det kan jo være veldig ubehagelig og leit. (Eks. "Jeg eeelsker å holde presentasjoner, har gjort det ganske ofte faktisk." - Når sannheten er at du hater det, men ender opp med å måtte gjøre det hele tiden) Når det er sagt så ønsker jeg deg lykke til! :-) Jeg må selvfølgelig ta litt forbehold - alle som holder intervjuer er jo ikke like, og man kan like gjerne ende opp med noen andre punkter enn de jeg trakk fram her. Endret 6. juni 2013 av Pepe 3
Lady Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2013 For et utrolig flott svar! Tusen takk! Føler virkelig jeg fikk god hjelp av svaret ditt:) Nå har jeg et par dager, hvor jeg kan forberede meg. Disse punktene fikk meg til å stille meg selv noen spørsmål jeg antageligvis ikke hadde gjort, uten din hjelp:) Jeg pleier som regel ikke å forberede meg. Men denne jobben har jeg virkelig lyst på. Føler det er viktig å komme forberedt til dette intervjuet, og disse punktene hjalp meg virkelig til å reflektere over ting. Takk igjen!
Pepe Skrevet 6. juni 2013 #4 Skrevet 6. juni 2013 Så bra! :D Krysser fingrene for at det går kjempebra! Det finnes jo også ulike steder på nettet hvor man kan finne en oversikt over ofte stilte intervjuspørsmål, for eksempel her: http://www.jobway.no/index.cfm/page/career/article/496 Lykke til! :-) 1
SoftKitty Skrevet 6. juni 2013 #5 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Veldig gode råd over:) I en butikkjobb tenker jeg at det er litt viktig at man er selvgående og kan ta initiativ (iallfall en type butikkjobb som ikke bare er å sitte i en kasse), se hva som må gjøres og gjøre det. Og sikkert å være utadvent og serviceinnstilt. Så om noen av disse egenskapene passer på deg ville jeg trukket det frem:) Ta også med deg kopier av alle papirer på intervju: CV, attester, vitnemål, referanser osv. Da har du alt klart om de spør (eller du kan spørre på slutten om de ønsker slike papirer) og du virker forberedt og strukturert. Noen spm jeg har fått tidligere: Hvordan ville tidligere kollegaer beskrevet deg? Hva ville forrige sjef sagt om deg dersom vi spurte? Hvorfor begynte du på XX utdannelse? Hva motiverer deg? Hvordan takler du stress? Hvordan blir du når du er stresset? Hva gjør deg stresset? (Vanlig spm for butikkjobb der man bør kunne takle litt stress;)) Hvilken type personer synes du det er vanskelig å samarbeide med? Har du opplevd noen konflikter på tidligere arbeidsplasser? Fortell. Hvis du kommer med uttalelser eller påstander om deg selv som "jeg er motivert!" eller "jeg er veldig hjelpsom" bør du være forberedt på å måtte gi eksempler eller grundigere forklaring, det har iallfall skjedd meg. Endret 6. juni 2013 av SoftKitty 1
Lady Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. juni 2013 Så bra! :D Krysser fingrene for at det går kjempebra! Det finnes jo også ulike steder på nettet hvor man kan finne en oversikt over ofte stilte intervjuspørsmål, for eksempel her: http://www.jobway.no...eer/article/496 Lykke til! :-) Tusen hjertelig takk:D Så koslig! Blir veldig glad, og setter stor pris på så god hjelp. Skal sjekke ut siden. Nå ble jeg mye mer movtivert for intervjuet:D
Lady Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #7 Skrevet 6. juni 2013 Veldig gode råd over:) I en butikkjobb tenker jeg at det er litt viktig at man er selvgående og kan ta initiativ (iallfall en type butikkjobb som ikke bare er å sitte i en kasse), se hva som må gjøres og gjøre det. Og sikkert å være utadvent og serviceinnstilt. Så om noen av disse egenskapene passer på deg ville jeg trukket det frem:) Ta også med deg kopier av alle papirer på intervju: CV, attester, vitnemål, referanser osv. Da har du alt klart om de spør (eller du kan spørre på slutten om de ønsker slike papirer) og du virker forberedt og strukturert. Noen spm jeg har fått tidligere: Hvordan ville tidligere kollegaer beskrevet deg? Hva ville forrige sjef sagt om deg dersom vi spurte? Hvorfor begynte du på XX utdannelse? Hva motiverer deg? Hvordan takler du stress? Hvordan blir du når du er stresset? Hva gjør deg stresset? (Vanlig spm for butikkjobb der man bør kunne takle litt stress;)) Hvilken type personer synes du det er vanskelig å samarbeide med? Har du opplevd noen konflikter på tidligere arbeidsplasser? Fortell. Hvis du kommer med uttalelser eller påstander om deg selv som "jeg er motivert!" eller "jeg er veldig hjelpsom" bør du være forberedt på å måtte gi eksempler eller grundigere forklaring, det har iallfall skjedd meg. Åh, tusen takk til deg også!! :D Er et utrolig stort pluss å få høre andres erfaringer med intervju. Takk for at du deler spørsmål du har fått på tidligere intervjuer:) Er fler av dem jeg faktisk ikke klarer å svare på. For eksempel det med stress. Vansklig å komme på situasjoner hvor jeg blir stresset, og hva som får meg stresset. Tror jeg må gå noen runder med meg selv på akkurat den, og det hadde jeg jo ikke hatt tid til under selve intervjuet, så er kjempe glad for å få så relevante svar:) Det hjelper veldig! Kommer til å ha tipsene og rådene fra dere begge i bakhodet under intervjuet:)
SoftKitty Skrevet 6. juni 2013 #8 Skrevet 6. juni 2013 Er jo ikke alle som blir så lett stresset så da må du jo si det hvis det er sant, det er jo en positiv egenskap:) Jeg har også fått tips fra andre om å ikke være FOR ærlig som jeg nok har vært noen ganger... ikke lyv, men la gjerne vær med å si de mest negative ting om deg selv også Lykke til:)
Lady Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #9 Skrevet 7. juni 2013 Er jo ikke alle som blir så lett stresset så da må du jo si det hvis det er sant, det er jo en positiv egenskap:) Jeg har også fått tips fra andre om å ikke være FOR ærlig som jeg nok har vært noen ganger... ikke lyv, men la gjerne vær med å si de mest negative ting om deg selv også Lykke til:) Ja, ikke sant! Er vitkig å finne en fin balanse på det:) Takk skal du ha:)
Tullebull Skrevet 7. juni 2013 #10 Skrevet 7. juni 2013 Jeg var på jobbintervju denne uken. Dette var riktignok i restaurantbransjen, og ikke i butikk. Men kan likevel dele det jeg husker å bli spurt om. Hva stresser deg? Hva er din motivasjon for å søke jobben? Hva er samarbeid for deg? Har du vært i konflikt med en tidligere kollega? Har du tidligere hatt en kollega du så opp til, og hvilke kvalifikasjoner hadde han/hun? Hvordan tror du at din forrige sjef vil beskrive deg? Var ikke forberedt på spørsmålene, tok det ganske på sparket. Men det gikk heldigvis greit og jeg fikk jobben, så det var godt!
Lady Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #11 Skrevet 7. juni 2013 Jeg var på jobbintervju denne uken. Dette var riktignok i restaurantbransjen, og ikke i butikk. Men kan likevel dele det jeg husker å bli spurt om. Hva stresser deg? Hva er din motivasjon for å søke jobben? Hva er samarbeid for deg? Har du vært i konflikt med en tidligere kollega? Har du tidligere hatt en kollega du så opp til, og hvilke kvalifikasjoner hadde han/hun? Hvordan tror du at din forrige sjef vil beskrive deg? Var ikke forberedt på spørsmålene, tok det ganske på sparket. Men det gikk heldigvis greit og jeg fikk jobben, så det var godt! Gratulerer medny jobb!! :D Takk for at du deler spørsmålene du fikk. Selv om det er to froskjellige jobber, tror jeg spørsmålene er relevante for begge intervjuene:) Så det er supert å få innblikk i andres intervjuer, da vet jeg bedre hvilke spørsmål jeg skal forberede meg på
Tullebull Skrevet 7. juni 2013 #12 Skrevet 7. juni 2013 Gratulerer medny jobb!! :D Takk for at du deler spørsmålene du fikk. Selv om det er to froskjellige jobber, tror jeg spørsmålene er relevante for begge intervjuene:) Så det er supert å få innblikk i andres intervjuer, da vet jeg bedre hvilke spørsmål jeg skal forberede meg på Tusen takk! Lykke til med intervjuet, det kommer nok til å gå veldig bra slik som du forbereder deg! Du må gi en lyd å si hvordan det gikk!
Lady Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #13 Skrevet 8. juni 2013 Tusen takk! Lykke til med intervjuet, det kommer nok til å gå veldig bra slik som du forbereder deg! Du må gi en lyd å si hvordan det gikk! Takk. Ja, det skal jeg gjøre:)
Lady Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #14 Skrevet 11. juni 2013 Nå har jeg nettopp kommet hjem fra intervjuet! Utrolig inspirerende dame som intervjuet meg. Hun stilte ingen av de typisk intervju spørsmålene, men førte en hyggelig samtale, og lurte inn andre spørsmål under samtalen. Hun var utrolig vittig! Etter intervjuet så ramset hun opp flere egenskaper hun trodde jeg har som person, og hun traff på alle. Tror ikke jeg har møtt en bedre menneske kjenner før:) Synes det gikk bra, men de skal holde intervjuer helle denne uken, så er nok mange som gjør det bra. Men jeg får håpe de velger meg! 2
Pepe Skrevet 12. juni 2013 #16 Skrevet 12. juni 2013 Så bra! Uansett hvordan det går, om du får den eller ikke, så er det jo kjempefin erfaring å få gått på litt intervjuer. Og særlig moro er det jo når man sitter igjen med en god opplevelse! :-) Krysser fingrene for deg! 1
Lady Skrevet 12. juni 2013 Forfatter #17 Skrevet 12. juni 2013 Takk! Hun ringte meg faktisk i dag, og sa hun ville introdusere meg for butikksjefen! Ble så glad. Hun sa jeg skulle få beskjed i neste uke, men så ringer hun allerede i dag. Da er jeg en av de som er aktuelle for jobben :D Men jeg ble så overasket og glad, at jeg ikke skjønte helt om jeg skulle intervjues på nytt, med butikksjefen til stede, eller om hun bare skulle hilse på meg? Har du noen erfaring med intervju nr to? hun ba meg komme til butikken, og ikke kontoret, så høres mest ut som hun bare skulle hilse på meg? Få litt inntrykk? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå