Gå til innhold

Hvor vanlig er det at babyen snur seg etter uke 36?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min ligger i seteleie og har gjort det konstant i ca ti uker nå...

Hvor stor sjanse er det for at han kommer til å snu seg?

Skal jeg instille meg på at det blir ks/setefødsel?

Skulle likt å se statistikk på dette, men det finnes kanskje ikke? Blir glad for å høre enkelthistorier også!

Anonym poster: 8c0e5b4754d4c06592723352c59f1164

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke noe om statistikken her, men vet at det kan skje. Vendingsforsøk skjer evt. i uke 37, så det er sikkert ikke så vanlig at de snur seg så seint.

Du bør forberede deg på både setefødsel og ks, og ta stilling til hva du vil. Veldig stressende å ikke vite når det begynner å nærme seg, og ikke alltid like lett å være rasjonell i situasjonen om du må bestemme deg på kort tid.

Skrevet (endret)

Min første lå i seteleie "hele svangerskapet", og jeg fikk beskjed at han neppe kom til å snu seg da jeg var på en kontroll i uke 35/36.

Men sånn statistisk sett, vet jeg ikke.

For min del hadde jeg et mislykket vendingsforsøk i uke 38, og jeg fikk da velge om jeg ville føde i sete, eller ha planlagt ks. Valgte det siste.

Edit : Masse lykke til hva enn som skjer ;)

Endret av Soon
AnonymBruker
Skrevet

Min lå i tverrleie i uke 36. Snudde seg vel først i uke 38. Og hadde det fint lite travelt, kom først etter igangsetting i uke 42 ;)

Anonym poster: 6d9daa1f4b5c0360fb3d5befde9da673

Skrevet

Jeg har lest en statistikk på hvor mange babyer som ligger i seteleie ved fødsel, og det er bare 3% eller noe. Mao. få. Hørte også mange historier om babyer som snudde seg de siste ukene eller til og med siste natta, da jeg selv hadde baby i seteleie. Men mener også å ha hørt at jo lengre de har liggeti seteleie, jo mindre sjanse for at de snur seg. Men husker ikke hvor jeg har dette fra. Og jo nærmere termin man kommer, jo mindre er sannsynligheten for at de snur seg selv.

Jeg ville innstilt meg på setefødsel/keisersnitt, fordi jeg tror det er det lureste mentalt, så kan du heller bli positivt overrasket om babyen snur seg. Ikke at det trenger å være noe verre med setefødsel enn vanlig fødsel da, om det er det du velger. Men man er jo forskjellig også da - til meg sa alle rundt meg at jeg ikke måtte ta sorgene på forskudd osv, men for meg var det bedre å forberede meg på det mest kompliserte, framfor å ikke tenke på det, og så skulle innstille meg på det på kort varsel.

Skrevet

Min første lå i tverrleie og snudde seg etter uke 36 - vet ikke helt når, men ved sjekk rundt termin lå han plutselig riktig. Og jeg hadde ikke merket at han snudde seg heller, var så mye romstering der uansett ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...