Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har tenkt til å ta et forbrukslån da kredittkortet ikke går høyere enn 15.000 og jeg må låne 25.000.

Tenkte å betale ned dette på 1 år eller evt 2 år. Har god økonomi og ingen gjeld whatsoever :)

Er også i fast jobb og har aldri hatt problemer med å betale for meg, jeg bare orker ikke spare opp pengene i flere år før jeg kan bruke dem :fnise:

Jeg sparer flere tusen i mnd på luselønn, og har ikke noe spesielle utgifter utenom bosted og bil. Har regnet ut at jeg kan fint betale 2500 i mnd på evt lån. (Kan nok ha mer også, men ser ikke vitsen i det.)

Har riktignok spart opp 15.000, men mangler 25.000.. (Vil ikke akkurat bruke boligsparing på noe annet enn bolig, har masse penger oppspart der også..)

Noen som har råd om hvilke banker osv som har lav rente og gode vilkår? Har ikke hatt noe lån før, aldri hatt behov for det. Og hvis jeg har mulighet så vil jeg jo gjerne ta det :)

Men som sagt, er ganske grønn på dette, så setter pris på råd! :laugh:

Anonym poster: 595a8ba38d053e7fc081505f46606a51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skandiabanken er vel ok

Anonym poster: 036db49c023e8c45528abe3712a37c77

Skrevet (endret)

Hei, har tenkt til å ta et forbrukslån da kredittkortet ikke går høyere enn 15.000 og jeg må låne 25.000.

Hvorfor får du ikke bare hevet grensen på kredittkortet ditt?

Endret av Iysfontene
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du ikke bare hevet grensen på kredittkortet ditt?

Kan visst ikke heve mer enn 5000 per halvår, jeg har sjeldent brukt det. Fikk det når jeg var 18 og har hatt det i snart 2 år? Jeg har akkurat hevet det fra 10.000, spurte om jeg evt kunne få det til 20, men det gikk visst ikke an og jeg måtte inn i banken og skrive under masse tull osv. Så derfor kan jeg ikke heve det :)

Skrevet

Kan visst ikke heve mer enn 5000 per halvår, jeg har sjeldent brukt det. Fikk det når jeg var 18 og har hatt det i snart 2 år? Jeg har akkurat hevet det fra 10.000, spurte om jeg evt kunne få det til 20, men det gikk visst ikke an og jeg måtte inn i banken og skrive under masse tull osv. Så derfor kan jeg ikke heve det :)

Men hvorfor ikke gå til banken og skrive under om det er det som må til? Bedre å ha kreditten samlet et sted enn spredt utover.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ikke gå til banken og skrive under om det er det som må til? Bedre å ha kreditten samlet et sted enn spredt utover.

Da mangler jeg fortsatt 5000 :) Kommer jo ikke til å ha det spredt utover?? Om jeg tar et forbrukslån så er det jo kun det lånet. Jeg bruker aldri mastercardet heller.. Har som sagt null gjeld, ingen ting er spredt utover..

Skrevet (endret)

Da mangler jeg fortsatt 5000 :) Kommer jo ikke til å ha det spredt utover?? Om jeg tar et forbrukslån så er det jo kun det lånet. Jeg bruker aldri mastercardet heller.. Har som sagt null gjeld, ingen ting er spredt utover..

Neivel.

Jeg er sikker på du får mer i kreditt om du kan vise til inntekt og null lån. Men for all del, prøv bank norwegian, de får du garantert forbrukslån av. Bare å søke på nett så får du papirene i posten om noen dager.

Og jo, har du kredittlån i en bank og et aktivt mastercard har du kreditt spredt utover. Lett å havne i trøbbel om man bare skal bruke kortet littegranne, du er ikke den første som havner i den fella for å si det sånn.

Bare et spørsmål, trenger du kontanter eller er det noe du skal kjøpe deg? For med kreditt på 20 k på mastercardet kan du i praksis belaste det med 30 k i en butikk, selv om du bare kan ta ut 20 k. For hver 5 k du har i kreditt har du en handlekreditt på 2.5 k, altså tilgjengelig sum for deg å handle for med kortet du har nå (15 k) er 22 500 kroner. Så lenge du får ned minusen til kredittgrensen ila noen måneder går det helt fint.

Endret av Iysfontene
AnonymBruker
Skrevet

Neivel.

Jeg er sikker på du får mer i kreditt om du kan vise til inntekt og null lån. Men for all del, prøv bank norwegian, de får du garantert forbrukslån av. Bare å søke på nett så får du papirene i posten om noen dager.

Kan nok hende at jeg får det ja, men er alltid masse styr med banken og det tar jo år og dag..

Er forbrukslån så ille i forhold til mastercard?

Skrevet (endret)

Kan nok hende at jeg får det ja, men er alltid masse styr med banken og det tar jo år og dag..

Er forbrukslån så ille i forhold til mastercard?

Nei, men så du det jeg la til, spørsmålet om du trenger kontanter eller om du skal handle deg noe dyrt?

Forbrukslån er ikke noe man burde ta opp fordi man har lyst på noe, sånn egentlig, især når du tjener lite. Men så lenge du betaler det ned (og aller helst bruker kortere tid enn du trenger) så går det nok bra.

Endret av Iysfontene
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men så du det jeg la til, spørsmålet om du trenger kontanter eller om du skal handle deg noe dyrt?

Forbrukslån er ikke noe man burde ta opp fordi man har lyst på noe, sånn egentlig, især når du tjener lite. Men så lenge du betaler det ned (og aller helst bruker kortere tid enn du trenger) så går det nok bra.

Jeg vet det er teit med forbrukslån. Men ser ikke noen annen mulighet, jeg sjekker med banken nå om de kan endre kredittgrensa til 20k nå, så får jeg spare 5k ved siden av litt kjapt. :)

Skrevet

Jeg vet det er teit med forbrukslån. Men ser ikke noen annen mulighet, jeg sjekker med banken nå om de kan endre kredittgrensa til 20k nå, så får jeg spare 5k ved siden av litt kjapt. :)

Ja, det synes jeg du skal gjøre.

Skrevet

Huff... forbrukslån betyr bare en ting, at du vil kjøpe noe du ikke har råd til... og det er alltid en dårlig ide. Tro meg, jeg har testet det selv mang en gang, og det er så suuuurt å betale det ned, for plutselig vil du heller bruke penger på andre ting som er mer gøy i stedet, og da er det fort gjort å begynne å betale minimumsbeløp, og det blir fryktelig dyrt!

Hvis alle som tenke "jeg betaler tilbake raskt" gjorde det ville det ikke vært forbrukslånå oppdrive, for bankene hadde ikke tjent så grovt på det som de gjør. Men av en eller annen grunn tror vi alltid at "jamen JEG er annerledes". Dessverre er det åpenlyst at de fleste ikke klarer det, i og med at reklamen for forbrukslån er everywhere.

Og så er det en ond sirkel, da det tyder på dårlig impulskontroll også. Hva skjer neste gang du bare "må" ha noe, "ikke gidder å spare i evigheter" og "ikke ser noen annen utvei"? Det er jo bare enda mer sannsynlig at det blir sånn i det du må bruke deler av inntekten din på å betjene forbrukslån, dvs mindre til andre ting, som sparing f.eks.

Forbrukslån er dyrt og dumt og dumt og dyrt. Det er for svake mennesker som ikke orker å være tålmodige til å spare opp til de de vil ha. Jeg var sånn, og jeg gremmes. Plis ikke gjør det du også, det er så flaut den dagen man oppdager hvor tullete det faktisk er...Og på grensen til deprimerende når man skjønner hvor dyrt det er. Derfor må jeg bare fortelle deg hvorfor det er så dyrt...

Jeg vet du ikke vil høre på meg, du er ung og impulsiv! Men jeg kan love deg at økonomien din i årene fremover vil være SÅ mye bedre hvis du skjønner å styre unna dyre lån, og å ha tålmodighet og vente med å kjøpe/bruke penger til du faktisk har pengene. Får man vanen med de lettvinte forbrukslånene så går det mye penger i renter ut som kunne vært dine egne. Låner du 25.000 hos skandiabanken med 16% rente og betaler ned på 12 mnd, så betaler du 2220 kroner i renter. Hvis du heller investerer de 2220 kronene nå i en alder av 20, setter de i aksjemarkedet, og får den forventede avkastingen som Dine Penger oppgir å være ca 8% (ikke justert for inflasjon antagelig) så har du i det du fyller 50 22.138 kroner. Altså 20.000 mer. Dermed er det ikke bare de 2220 kronene du taper på dette valget, det er en god del mer. Og hvis du i stedet for å betale neten 2500 kr til banken hver måned tar bare 500 kr (noe som ikke er så mye siden du fint har råd til 2500 iflg deg selv) og setter i tilsvarende sparing de samme 30 årene fra nå, så kan du ha 731.291 kroner spart.

Hvis du aldri lærer deg å spare og bruker av lønna på å betale renter så går du glipp av alt dette. Og det beste for deg er at du er bare 20 år! Du har 11 års forsprang på meg hvis du skjønner dette nå ;) Og hva betyr det? Hvis vi sparer helt likt frem til vi begge er 50 år, som gitt i eksemplet over, siden jeg har bare 19 år sparehorisont fram dit, så har jeg bare 268.948 kroner ved fylte 50, med nøyaktig samme sparing som deg. Det er nesten en halv million i forskjell.

Hadde noen bare forklart meg dette da jeg var 20! Så det hadde vært lurt å høre på dette, selv om du sikkert ikke kommer til å gjøre det ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff... forbrukslån

Takk for langt og utfyllende svar!

Jeg har skjønt såpass at forbrukslån er dritt, men jeg kjøper aldri noe jeg ikke egentlig har råd til. Og jeg vil egentlig ikke ta lån hvis jeg ikke må, men er sååå lei av å vente på at pengene blir spart opp. Når jeg har bestemt meg for noe vil jeg ha det asap, ikke om flere år..

Tro meg, jeg kan spare :) Når jeg har hatt 8000 kr i mnd å leve på, 5000 har gått til husleie.. Og jeg har fortsatt klart å spare opp mye penger. Har betalt ned bilen for "lenge" siden, noe som kosta 30.000. Skal sies at jeg betaler jo 15.000 selv av prisen, men å spare opp 25.000 til... ugh. :(

Det her er et engangstilfelle, og jeg ville aldri tatt lån på noe jeg ikke trengte :fnise: Det er en investering uansett.

Men om jeg mangler 20.000 når jeg er 50.. Jeg sparer jo fast uansett :) Nå tenkte jeg utenom sparingen og faste utgifter, da har jeg faktisk råd til 2500. Jeg har nemlig forbruk på dumme ting som jeg ikke trenger, men siden jeg har pengene på konto.. Så flyr de avsted når jeg ikke gidder å sette opp mer sparing enn jeg allerede har.

Men Mastercard er en bedre løsning på dette uansett? Jeg har sendt inn søknad om å heve til 20k eller 25k. Vil jo helst slippe forbrukslån.. :dry:

Hater å være så utålmodig.. haha :bond:

AnonymBruker
Skrevet

Snakkes på Luksusfellen med 20 kredittkort og 2mill i forbrukslån :)

Anonymous poster hash: 4aab6...f9a
AnonymBruker
Skrevet

Snakkes på Luksusfellen med 20 kredittkort og 2mill i forbrukslån :)

Anonymous poster hash: 4aab6...f9a

Les nå heller alt som har blitt skrevet.

Fikk forresten øket kredittgrensen til 20.000 ved å ringe dem. Jeg er verdens gjerrigste person, så det at jeg bruker mye penger er en sjelden affære. Banken hadde aldri gitt meg penger om jeg aldri betalte dem tilbake ;) Hadde det vært så ille, så hadde jeg hatt masse gjeld allerede og null egenkapital til bolig. Er det en ting jeg har kontroll på så er det pengene mine og hva de går til. Om dere vil tro på det eller ikke velger jo dere selv, men jeg har heldigvis blitt oppdratt til å ikke sløse med penger og blitt lært opp til å spare hele tiden :) Men det dummeste jeg har gjort er å låne vekk penger til folk, jeg har 5 stk som skylder meg 500-2000 kr... Folk klarer ikke å betale tilbake... :bond:

Anonymous poster hash: 595a8...a51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...