Gå til innhold

Mulig å ta blodprøve UTEN konsultasjonstime med lege/fastlege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en skrikende mistanke om at hormon nivået mitt er i ubalanse(Lav test/høy østrogen), har alltid vært plaget med de klassiske symptomene. Var å sjekka hos legen for 2 år siden, og allerede da var de godt under normalnivå.

Har ikke lyst å betale 200 kr ekstra for 5 min prat med legen, spesielt da jeg er student, hvordan er mulighetene ellers? Kan jeg bare ringe til lab. på legekontor for å bestille blodprøver?

Anonym poster: 533b832806d5e11c474f2867db5a2213

Gjest JakeGreen
Skrevet

Nei, du trenger time.

Jeg har gjort det et par ganger på mitt lokale legekontor ved å gå direkte til prøverommet og bruke mine manipulatoriske evner for det de er verdt, så du kan alltids prøve, men i utgangspunktet nei.

Har du uansett mistanke om at noe er galt, så er vel ikke dette noe du kan behandle selv, men som må gjøres i samråd med legen din. Regner med du trenger resepter om det faktisk er noe som er galt.

:)

• Liker 1
Gjest JakeGreen
Skrevet

Om nevnte hormoner var godt under normalnivå for to år siden, hvorfor ble du ikke behandlet da?

Skrevet

Første blodprøve, så ja. Da trenger du nok time. Greit for legen å få med seg hva du tenker på, men for gjentakende prøver så trenger du ikke time.

Jeg tar blodprøver jevnlig her. Bare henter blodprøveskjema i skranken og tar blodprøven.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ikke var lave nok. Om du er marginalt over grensen til hva som er unormalt, så vil de fleste legene ikke gjøre noe :/ Er en Mann i midten av 20-åra, så er ikke hormonterapi veldig gunstig heller, da du ofte blir satt på det for resten av livet, om ikke en liten kur greier å "kickstarte" systemet til normalt.

Var egentlig bare ute etter å få vite nøyaktig hvor ille det er nå. Finnes naturlige måter å forbedret dette på, så planen var å få tatt en prøve nå, for så å kontakte fastlegen om 3-5 mnd.

Anonym poster: 533b832806d5e11c474f2867db5a2213

Skrevet

Har vært i samme problemstilling, AB. I forhold til samme problem. Min lege ante ikke hva hun drev med og holdt seg til referanseverdier som egentlig ikke fortalte noe som helst. Om du ønsker å vite litt mer om spesielt testosteron, så trykk blogglinken i signaturen min og kikk på innleggene om testo.

AnonymBruker
Skrevet

Nope, du må ha time.

Hos min forrige fastlege kunne dog jeg, fordi jeg hadde en kronisk sykdom som skulle sjekkes med faste blodprøver - bare ringe laben og avtale tid uten legetime - men kun om det var disse faste prøvene.

Ville jeg sjekke noe som helst annet(vitaminer, graviditet hva enn) så måtte jeg ha legetime.

Hos min nåværende lege får jeg ikke ta prøver uansett, må alltid ha lege selv for kronisk sykdom og rutineprøver.

Anonym poster: f0c6d91e802fbbb65b6fe23d66cd051b

Gjest JakeGreen
Skrevet

Enig i det første du skriver. Fastleger har generelt dårlig kunnskap om endokrinologi og er fornøyde så lenge referanseverdiene er "normale", hva nå faen det betyr.

Var egentlig bare ute etter å få vite nøyaktig hvor ille det er nå. Finnes naturlige måter å forbedret dette på, så planen var å få tatt en prøve nå, for så å kontakte fastlegen om 3-5 mnd.

Hva slags naturlige måter?

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha en legetime fordi det er legen som skriver ut hvilke blodprøver som skal analyseres.

Anonym poster: 279da34d3a6012a60e1a2cfa95408135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...