Gå til innhold

Norge trenger arbeidsinnvandring

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hehe, dette er offentlig statistikk som finnes tilgjengelig. BNP per innbygger altså nordmenns velstand har altså økt tross arbeidsinnvandring, må jo være pinelig for innvandringsskeptikerne

bnp per innbygger øker i de fleste land; innvandring bremser derimot veksten, da de har en lavere sysselsetting, større forbruk av velferdsordninger og lavere produktivitet.

jeg forstår virkelig ikke hvorfor du skriver "hehe". ser du ikke selv idiotiet i argumentasjonen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er tull. Det er negativt for alle andre enn de som får jobb med økt lønn.

Hvis du får mer lønn, så øker kjøpekraften din. Etterspørselen på det indre markedet øker. Prisene går opp. Min kjøpekraft går relativt sett ned.

Arbeidsinnvandring er bra for meg.

Det som ikke er bra, er en velferdsstat som arbeidsinnvandrerene kan dyppe sugerøret sitt nedi.

dette gir ingen mening. prøv å formuler deg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette gir ingen mening. prøv å formuler deg på nytt.

Tror nok det er du som må lese BreakEveryRule`s innlegg en gang til eller øke din lese forståelse. Min erfaring med utenlandskarbeidskraft innen landbruk er at de har en helt annen arbeidsmoral en late norske ungdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric of Hlathir

Tror nok det er du som må lese BreakEveryRule`s innlegg en gang til eller øke din lese forståelse. Min erfaring med utenlandskarbeidskraft innen landbruk er at de har en helt annen arbeidsmoral en late norske ungdommer

Er på sett og vis enig med deg, bortsett fra det der med "late". Norske ungdommer oppdras for en stor del til å tro at høyere utdanning er det eneste saliggjørende. Sånn har det blitt fordi vi har råd til det.

I land med liten økonomiske stabilitet og trygghet, er høystatusyrker forbeholdt de flinkeste og driftigste. Her kan hvem som helst mase seg til en master samfunnet ikke har bruk for.

Det blir feil å laste ungdommen for utviklingen, det er vi som har latt yrkesfag miste status, og det er vi som har skapt et kunstig høyt lønnsnivå for akademikere vi i siste instans fint kan klare oss uten.

Jeg forstår godt unge som dropper avløserjobbing og søppeltømming, jobber som nordmenn flest omtaler i spottende ordelag. Det dreier seg ikke om latskap, etter mitt syn, men å ikke få respekt for at man gjør en viktig jobb.

Utviklingen vil ikke snu før Norge står med tom pengepung, og det vil jo skje før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric, det har gått inflasjon i utdannelse. De aller fleste akademikere har et enormt antall timer undervisning og boklesing som ikke på noen som helst måte fremmer levebrødet, eller sagt mer korrekt; som ikke fremmer levebrødet nok til å være verdt tiden brukt på dette. Om man ser på kroner og øre som et mål på riktig mengde utdannelse.

Det er klart det fins andre positive fordeler av å utdanne seg. Men i praksis har vi fått en utdannelsesplikt i Norge som også virker svært ekskluderende. Det skulle vært mulig å bli sivilingeniør på NTNU uten å like Ibsen, for å si det sånn. Heller en ingeniør som kan mekke motorcrossern, enn en ingeniør som drar opp vildanden når MXen ligger i biter i søla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...