Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2013 #1 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg er nyskjerrig på dette, nå har jeg hørt at dette landet mangler arbeidskraft. At vi kommer til å måtte selge gamlingene våre for ingen kan ta seg av dem. Og så leser jeg at en av fire innvandrere er arbeidsledig, og at 12tusen av dem befinner seg på NAVtiltak. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Over-12000-utenlandske-statsborgere-pa-Nav-tiltak-7220172.html http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Yosef-Abraha-skal-ut-arbeidslivet-for-forste-gang-pa-10-ar-7221323.html Altså...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celebi Skrevet 6. juni 2013 #2 Del Skrevet 6. juni 2013 Norge ville ikke trengt arbeidsinnvandring hvis nordmenn kunne tatt til takke med vaskejobber for eksempel. Nordmenn flest tror de er for gode til slike jobber, og går heller på NAV. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 6. juni 2013 #3 Del Skrevet 6. juni 2013 Det er det jeg sier; de der jævla svenskene kommer hit bare for å ta pengene våre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2013 #4 Del Skrevet 6. juni 2013 Både-og. Vi trenger arbeidskraft på lavt nivå (hvilke nordmenn gidder plukke jordbær?) i enkelte steder av landet trenger vi også spesialisert arbeidskraft. Folk med spesifikke utdanninger og erfaringer (disse er riktignok i mindretall da). Å se på statistikker over arbeidsledighet blir ofte litt feil, da det kan være maaaaaange arbeidsledige i fylke A, men mangel på arbeidskraft i fylke B. Norske arbeidsledige i A vil ikke flytte til B, men en utelending som ikke er etablert i Norge bryr seg ikke like mye om jobben er i A eller B, så lenge det er en jobb... Og selvfølgelig kommer svenskene for å ta "pengene våres"(jobbene)! Hvis det var jobb å få i Sverige med like gode lønninger så ville de ikke giddet å komme hit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2013 #5 Del Skrevet 6. juni 2013 Innvandrere trengs for å hjelpe til med eldrebølgen. Hva som skjer når innvandrerne er gamle vites ikke.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 7. juni 2013 #6 Del Skrevet 7. juni 2013 Norge trenger folk i arbeid, nærmere bestemt en viss andel av befolkningen i arbeid. Det er mer enn nok mennesker i Norge til å fylle jobbene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iMariuz Skrevet 7. juni 2013 #7 Del Skrevet 7. juni 2013 Innvandrere trengs for å hjelpe til med eldrebølgen. Hva som skjer når innvandrerne er gamle vites ikke.... Innen den tid har de reist hjem slik de fleste arbeidsinnvandrere gjør etter noen år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #8 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg jobber selv med rekruttering og ser veldig godt at vi har behov for arbeidsinnvandrerne. Når vi søker etter medarbeidere til kafe/restaurant/renhold eller lignende får vi kanskje 1-2 norske søkere. Resten er svenske/danske. Når vi søker etter medarbeidere til bygg/industri/produksjon får vi ikke norse søkere i det hele tatt, bare polske eller baltiske. Dessverre er det slik at norsk ungdom i mye mindre grad enn for noen år tilbake ønsker å utdanne seg til håndverksfag og vi får derfor stor mangel på faglærte tømrere/murere/elektrikere ol. I tilleg er ikke norsk ungdom like ivrige som før på å ta seg sommer/helgejobb på hotell eller lignende slik at vi mangler tilgang på arbeidskraft i ferier og lignende. Utlendinger er ofte villig til å ta hva som helst. Jeg ser ofte universitetsutdannede mennesker som søker på vaskejobb eller jobb innenfor produksjon (industri). Anonymous poster hash: f43cc...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 7. juni 2013 #9 Del Skrevet 7. juni 2013 Norge ville ikke trengt arbeidsinnvandring hvis nordmenn kunne tatt til takke med vaskejobber for eksempel. Nordmenn flest tror de er for gode til slike jobber, og går heller på NAV. Nordmenn er for gode for slike jobber pga innvandrerne. Innvandrere er villige til å gjøre slike jobber for luselønn; fjern innvandrerne, lønn i slike yrker stiger og nordmenn vil gå tilbake til de. Enkel makroøkonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 7. juni 2013 #10 Del Skrevet 7. juni 2013 Innen den tid har de reist hjem slik de fleste arbeidsinnvandrere gjør etter noen år Dokumentasjon. Pensjonsrettigheter følger også individet, ikke bosted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2013 #11 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg jobber selv med rekruttering og ser veldig godt at vi har behov for arbeidsinnvandrerne. Når vi søker etter medarbeidere til kafe/restaurant/renhold eller lignende får vi kanskje 1-2 norske søkere. Resten er svenske/danske. Når vi søker etter medarbeidere til bygg/industri/produksjon får vi ikke norse søkere i det hele tatt, bare polske eller baltiske. Dessverre er det slik at norsk ungdom i mye mindre grad enn for noen år tilbake ønsker å utdanne seg til håndverksfag og vi får derfor stor mangel på faglærte tømrere/murere/elektrikere ol. I tilleg er ikke norsk ungdom like ivrige som før på å ta seg sommer/helgejobb på hotell eller lignende slik at vi mangler tilgang på arbeidskraft i ferier og lignende. Utlendinger er ofte villig til å ta hva som helst. Jeg ser ofte universitetsutdannede mennesker som søker på vaskejobb eller jobb innenfor produksjon (industri). Anonymous poster hash: f43cc...003 Og som mor ser jeg at min sønn på snart 18 og alle hans venner sliter som faen med å få seg jobb. Det er ikke en cafe, vaskeri, butikk, bensinstasjon eller kiosk i byen som gidder å se på dem engang. En av jentne fikk noe på Jysk etter ÅTTI søknader.. Og dette er helt normal skoleungdom som er ute etter noe ved siden av vg. og i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iMariuz Skrevet 7. juni 2013 #12 Del Skrevet 7. juni 2013 Nordmenn er for gode for slike jobber pga innvandrerne. Innvandrere er villige til å gjøre slike jobber for luselønn; fjern innvandrerne, lønn i slike yrker stiger og nordmenn vil gå tilbake til de. Enkel makroøkonomi. Nei, nordmenn ønsker ikke slike jobber uansett og det er derfor vi må hente inn utenlandsk arbeidskraft, skulle man fått nordmenn til å gjøre dette måtte man økt lønningene astronomisk som ville betydd lavere økonomisk vekst og høyere inflasjon og rente, altså lavere velstand for nordmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iMariuz Skrevet 7. juni 2013 #13 Del Skrevet 7. juni 2013 Dokumentasjon. Pensjonsrettigheter følger også individet, ikke bosted. Bare å se på statistikkene til SSB hvem som reiser ut av landet, her ligger svensker, polakker på topp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 7. juni 2013 #14 Del Skrevet 7. juni 2013 Bare å se på statistikkene til SSB hvem som reiser ut av landet, her ligger svensker, polakker på topp Nei, det er ikke bare å se på dette. Du kom med en konkret påstand: "de fleste arbeidsinnvandrere dra hjemm etter noen år." Hvem som reiser ut er i så måte irrelevant, da du ikke tar hensyn til hvor mange som faktisk kommer til norge. Prøv igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 7. juni 2013 #15 Del Skrevet 7. juni 2013 Nei, nordmenn ønsker ikke slike jobber uansett og det er derfor vi må hente inn utenlandsk arbeidskraft, skulle man fått nordmenn til å gjøre dette måtte man økt lønningene astronomisk som ville betydd lavere økonomisk vekst og høyere inflasjon og rente, altså lavere velstand for nordmenn. Nordmenn jobbet i slike yrker tidligere, uten at lønningene var astronomiske. Så også her tar du feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist Skrevet 7. juni 2013 #16 Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg har samme erfaring. Deltidsjobber for studenter/skoleungdom finnes ikke lenger. Arbeidsgiverne synes det er mye enklere å ansette svensker full tid. Og som mor ser jeg at min sønn på snart 18 og alle hans venner sliter som faen med å få seg jobb. Det er ikke en cafe, vaskeri, butikk, bensinstasjon eller kiosk i byen som gidder å se på dem engang. En av jentne fikk noe på Jysk etter ÅTTI søknader.. Og dette er helt normal skoleungdom som er ute etter noe ved siden av vg. og i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iMariuz Skrevet 7. juni 2013 #17 Del Skrevet 7. juni 2013 Nei, det er ikke bare å se på dette. Du kom med en konkret påstand: "de fleste arbeidsinnvandrere dra hjemm etter noen år." Hvem som reiser ut er i så måte irrelevant, da du ikke tar hensyn til hvor mange som faktisk kommer til norge. Prøv igjen. Nei, noen drar hjem og så kommer andre til og fyller de ledige jobbene, det har blitt bekreftet gjennom Europautredningen samt SSB sine statistikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iMariuz Skrevet 7. juni 2013 #18 Del Skrevet 7. juni 2013 Nordmenn jobbet i slike yrker tidligere, uten at lønningene var astronomiske. Så også her tar du feil. Jepp, men nå ønsker altså ikke nordmenn å jobbe i slike yrker lengre og dermed er det eneste valget man har å skru opp lønningene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #19 Del Skrevet 7. juni 2013 Nei, noen drar hjem og så kommer andre til og fyller de ledige jobbene, det har blitt bekreftet gjennom Europautredningen samt SSB sine statistikker Det har det så langt ifra. http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvutv/aar 2012: 11 477 flytte fra Polen til Norge og 2 043 fra Norge til Polen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10001532 Arbeidsledigheten blant polakker i Norge eksploderer * De mestrer språket dårlig * De sliter på boligmarkedet * ... men de blir boende i landet Anonymous poster hash: b906c...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 7. juni 2013 #20 Del Skrevet 7. juni 2013 Nei, noen drar hjem og så kommer andre til og fyller de ledige jobbene, det har blitt bekreftet gjennom Europautredningen samt SSB sine statistikker Dette er ikke din påstand. Må jeg minne deg på den igjen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå