Gå til innhold

Suketter/natreen/søtningsmiddel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye kan du ha i deg av dette før det blir helsefarlig?

Må si at jeg drikker endel te hver dag, og det går fort med endel suketter også.

Vet jo at søtningsmiddel i seg selv ikke er særlig sunt, men hvor mye kan man ha i seg hver dag uten at det blir noen helsefare? Ellers noen som vet om søtningsmiddel og negative effekter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har hørt at det kan være kreft fremkallende... Men det er jo alt det andre vi putter i oss også.

Tror ikke jeg ville tenkt så altfor mye på det...

Gjest Anonymous
Skrevet

Alt er jo kreftfremkallende, jeg har et veddemål gående nå-hva vil ta livet av meg først?

-deodoranten min?

-sigarettene?

-de kunstige søtningsstoffene?

-for mye sol?

-sjokolade?

-eller noe annet, som de ikke har funnet ut er farlig enda?

Du kan nok med fordel begrense inntaket av suketter, men noen umiddelbar helsefare er det nok ikke.Men kunstige søtningsstoffer i noen former (sukkerfrie pastiller, tyggis etc) kan gjøre magen din litt, ehh, løs.. :roll:

Skrevet

Takk for svar :-)

Jeg er klar over at alt har blitt kreftfremkallende i disse dager.. du kan ikke spise potetgull lenger uten at du setter deg selv ovenfor en kreftrisiko.

Men jeg lurer på om det er noe spesifisik for mye søtningsmiddel kan gjøre med deg? til nå har magen min holdt seg fin :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville heller kjøpt Fedon Lindbergs fruktose sukker.det tilsvarer ca 50 prosent av vanlig sukker+ at stigningen er mye lavere.

Skrevet
Jeg ville heller kjøpt Fedon Lindbergs fruktose sukker.det tilsvarer ca 50 prosent av vanlig sukker+ at stigningen er mye lavere.

og hvis du kjøper det på helsekost hvor det ikke er merket med Fedon får du det til halv pris av Fedon sitt :wink:

Gjest ann christin
Skrevet

Alt er farlig i disse dager, men jeg vil si at et høyt sukkerinntak er mye farligere!! Jeg skal prøve å foklare litt av hva som skjer i kroppen hvis du er interessert. Når vi spiser sukker tas dette veldig fort opp i blodet, dette fører til økt blodsukker, for å få sukkeret over i cellene trengs et hormon som heter insulin. Insulin produseres i bukspyttkjertelsen. Diabetikere produserer ikke (eller ikke nok) insulin og må derfor ta insulinsprøyter). Hos IKKE-diabetikere vil bukspyttkjertelen skiller ut insulin alt etter hvor mye sukker du spiser. Insulin fremmer FETTLAGRINGEN, dvs høy insulinutskillelse over tid gjør at du legger på deg mer fett! Så til saken. Ved kunstig søtningsmiddel får du ikke i deg "ekte" sukker, det fører derfor ikke til noen blodsukkerstigning..og diabetikere kan derfor trygt bruke dette uten å tenke på blodsukker/insulin, MEN hos en IKKE-diabetiker vil et inntak av kunstig søtningsmiddel (fesk i brus) lure kroppen til å tro at den får sukker, og bukspyttkjertelen vil skille ut insulin (selv om blodsukkeret ikke er forhøyet), dette gjør at blodsukkeret blir FOR LAVT. Det er dette som over tid kan være skadelig, du får en berg og dalbane stigning i blodsukkeret, noe som gjør at man vil overspise til måltider, være irritert og sulten og lite konsentrert mellom måltidene. Men TIL måltidene kan du trygt drikke kunstig søtet brus og te o.l., fordi kroppen da uansett skiller ut insulin for å ta opp karbohydratene i maten, du vil da ikke få lavt blodsukker.. Vet ikke om det var av interesse, eller forståelig i det hele tatt, men sånn er det ihvertfall!

Skrevet

Jo, tusen takk, det var et veldig utfyllende og godt svar. du skrev det slik at til og med jeg forstår! :-) men jeg lurer på en ting, kan jeg drikke kunstig søtet te/brus utenom måltidene hvis det ikke har den effekten på meg at jeg har lite konstentrasjon, overspiser til måltidene, får søthunger osv? jeg skjønner godt at mennesker som drikker mye søtningsmiddel og overspiser til måltidene burde kutte ned på det, men hvis jeg ikke gjør det, da er det vel i bunn og grunn ikke noe problem?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jo' date=' tusen takk, det var et veldig utfyllende og godt svar. du skrev det slik at til og med jeg forstår! :-) men jeg lurer på en ting, kan jeg drikke kunstig søtet te/brus utenom måltidene hvis det ikke har den effekten på meg at jeg har lite konstentrasjon, overspiser til måltidene, får søthunger osv? jeg skjønner godt at mennesker som drikker mye søtningsmiddel og overspiser til måltidene burde kutte ned på det, men hvis jeg ikke gjør det, da er det vel i bunn og grunn ikke noe problem?[/quote']

Ja da det kan du... det gjør jeg også det.. Mye bedre med en flaske tab uten sukker enn å helle innpå med cola som inneholder 25 sukkerbiter i en 1/2liter!!

Skrevet

Bra :-) *tar en slurk av min kunstig søtede grønne te* :P

• 3 år senere...
Skrevet
Hvor mye kan du ha i deg av dette før det blir helsefarlig?

Må si at jeg drikker endel te hver dag, og det går fort med endel suketter også.

Vet jo at søtningsmiddel i seg selv ikke er særlig sunt, men hvor mye kan man ha i seg hver dag uten at det blir noen helsefare? Ellers noen som vet om søtningsmiddel og negative effekter?

Skrevet

Det er stoore doser i alle fall. Leste om dette på WHO, skal se om jeg finner link..

Fant dessverre ikke linken jeg tenkte på, men fant en som gjaldt aspartam (som vel er en av de som er mest brukt, bla i Pepsi Max og annen lettbrus).

ASPARTAM: For støstoffet aspartam (syntetisk fremstilt søtningsmiddel bestående av to naturlige forekommende aminosyrer) er akseptabelt daglig inntak 40 milligram per kilo kroppsvekt. For en person på 60 kilo tilsvarer dette 2,4 gram per dag.

Rent matematisk innebærer dette at en person på 60 kilo kan drikke tre-fireliter lettbrus hver dag hvis vedkommende ikke inntar aspartam fra andre matvarer i tillegg.

http://aftenbladet.no/fritid/mat/article270041.ece

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_susi_*
Skrevet

Kjære jenter!

Hvis dere har livet kjært; vær snill å les dette! Jeg skulle håpt noen hadde fortalt meg dette før!

Vi vet at sukker ikke er særlig sunt, da er fruktose eller honning bedre. Om du ikke kan bruke noen av de kan du bruke STEVIA som søtningsstoff. Det er naturlig, det er mange ganger søtere enn sukker, og du kan t.o.m. ha en plante stående hjemme om du vil. Jeg har også hørt at xylitol utvunnet fra bjørk kan være et trygt alternativ, men det er dyrt. Ikke bruk produkter med kunstige søtstoffer! Da er det faktisk sunnere med en vanlig brus om du må ha.

Grunnen til at jeg er så INSISTRERENDE er ut av egen erfaring:

Jeg holdt meg vekke fra sukker i halvannet år, jeg spiste sunn og variert kost av gode råvarer, men drakk kun fun light saft og koffeinfri te med suketter, og som snacks spiste jeg sukkerfrie produkter som sjokolade, pastiller, drops og tyggis. Jeg ble svært syk men forsto ikke hvorfor. Og jeg som levde så sunt, trodde jeg. Jeg følte meg rett og slett forgiftet!

Jeg fikk symptomer som voldsom nattesvette, flekker i synsfeltet, konsentrasjonsvansker, utmattethet, nedstemthet og hodepine. Jeg følte meg som om jeg var eldgammel og trett av dage, men jeg har nettopp rundet 40 og har et fint liv!

Jeg fikk høre at aspartam ikke var særlig bra, og oppdaget at saften jeg drakk store mengder av hver dag inneholdt det. Så snart jeg sluttet å drikke den, forsvant nattesvetten. Jeg kuttet ned på andre sukkerfrie produkter også, og har blitt gradvis bedre også når det gjelder de andre symptomene. For å teste min egen hypotese prøvde jeg aspartamholdige produkter igjen et par dager, og nattesvetten kom umiddelbart tilbake. Nå gidder jeg ikke ta flere sjanser!

De kunstige søtningsstoffene ER kunstige, og GIR farlige bivirkninger over tid. Jeg har sjekket temaet grundig nå, og skulle håpt jeg hadde fått denne informasjonen i ungdommen. Det finnes mye dokumentasjon om dette, men matindustrien som tjener store penger på disse lightproduktene (og farmasiindustrien som tjener penger på bivirkningene) bruker store krefter på å holde denne informasjonen skjult for oss brukerne.

Ulike mennesker kan reagere på ulikt vis overfor disse stoffene, men de inneholder gifter og er ikke bra for oss! Det påstås at du kan få MS eller fibromyalgi pga de. De påvirker i størst grad nerveceller og kjemien i hjernen, og det er også hjernesvulst de gir størst risiko for!

Sjekk den fyldige dokumentaren "Sweet Misery - A Poisoned World.avi" på google video om du har tid. Eller søk på nettet, f.eks. etter aspartam på youtube.com. Eller sjekk ut www.dorway.com om aspartam. Der ligger det mye nyttig info. Det er gjerne en grunn til at ryktene går om at vi får kreft av det vi får i oss?!!!

Ikke vær likegyldig! Det er litt slitsomt å sjekke innholdsfortegnelsen, men det er verdt det! Om du ikke vil ta hensyn til deg selv, så sørg i hvert fall for å holde BARNA dine langt unna ALLE produktene som er tilsatt kunstige søtningsstoff!!!!!

Så håper jeg ingen av dere eller dine trenger å oppleve det jeg har vært igjennom, eller det som verre er. Det er ikke verdt å ta sjansen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...