Mireille Skrevet 6. juni 2013 #1 Skrevet 6. juni 2013 Jeg er usikker på om dette er rette plassen å poste, så om det er feil beklager jeg det. Jeg har nå, iløpet av det siste året, slitt veldig med mageproblemer, og jeg har mistanke om at det kan være melk. Jeg drakk mye melk som liten, men har ikke beholdt denne vanen i voksen alder. Jeg kan fint spise ost, og fløtegratinerte poteter, men om jeg spiser is (både fløteis og melkeis) så blir jeg dårlig, og hvis jeg drikker melk. Jeg har ikke forsøkt laktoseredusert/fri melk, da jeg etter å ha spist en liten fløteis har fått en relativt omfattende reaksjon, og etter hva jeg har blitt fortalt så inneholder fløte mindre laktose enn melk. Derfor tenker jeg at det kanskje ikke er laktose, men melk som jeg reagerer på? Er det noen her inne som vet noe om denne typen intoleranser og kan gi tips/råd rundt dette? Jeg kommer jo til å spørre legen om det og, men jeg ønsker gjerne litt mer informasjon rundt de forskjellige intoleransene, gjerne med litt erfaringsmateriale fra dere. Hva tenker dere er aktuelt å tenke på, og eventuelt å teste ut?
FrøkenBaker Skrevet 6. juni 2013 #2 Skrevet 6. juni 2013 Vanlig fløte inneholder ikke små mengder laktose, det kan jeg fortelle med en gang. Vanlige harde guloster har minimalt til ingen laktose i seg og går bra for de aller fleste med laktoseintoleranse. Noen med laktoseintoleranser tåler å spise/drikke litt melkeprodukter hver dag, imens andre får store magesmerter av det minste. Selv bruker jeg vanlig smør i matlaging, men er nødt til å holde meg strengt unna vanlig melk, fløte og rømme. Heldigvis finnes det laktosefrie varianter av disse produktene. Det gjør det også enklere å teste ut på egen hånd, siden man ikke trenger å droppe ting eller tilpasse kosten noe særlig. Fløteis såvel som sjokolade har masse laktose. Hvis du liker Lohengrin er det en mulighet som går bra for de aller fleste. Mange får problemer med laktose, eller andre matintoleranser, i voksen- eller ungdomsalder. Anbefaler at du snakker med legen om det, og/eller prøver å bytte til laktosefritt i et par uker og ser hvordan det går. Bare spør hvis du lurer på noe spesifikt. Lykke til!
Mireille Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2013 Tusen takk for svar Skal høre med legen om det, og i mellomtiden prøver jeg å holde meg unna laktoseprodukter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå